(Kurzy.cz)
Vláda navrhuje státní rozpočet, který ještě více než ten letošní zatíží daňového poplatníka. Přitom upozaďuje investice a odkládá nutné reformy
Návrh státní rozpočtu, který dnes projednává poslanecká
sněmovna, vychází ze základního předpokladu růstu české ekonomiky v příštím
roce reálně o 2,2 procenta. Trh aktuálně počítá ve svém konsensu s růstem
ekonomiky v roce 2020 o 2,3 procenta, jak plyne ze zářijového šetření České
národní banky mezi českými i zahraničními analytiky. V tomto ohledu je tedy
výchozí předpoklad rozpočtu realistický. Nicméně je třeba upozornit, že
rozpočet nepočítá s výraznějším zhoršením ekonomických podmínek v zahraničí,
které by v ČR vedlo k nižšímu růstu, než je předpokládaná úroveň 2,2 procenta.
Skutečnost, že Česko je zatím docela odolné vůči zhoršování mezinárodních
ekonomických podmínek, neznamená, že tomu tak bude i příští rok.
V tomto světle se tedy navrhovaný schodek jeví opravdu jako až příliš výrazný.
Při růstu české ekonomiky slabším než ona úroveň 2,2 procenta by totiž vážně
hrozilo, že schodek bude hlubší než „jen“ čtyřicetimiliardový. Tuzemské veřejné
finance by se pak mohly částečně „vymknout kontrole“. Slabinou rozpočtu jsou
investice. Položka kapitálových výdajů, která je zahrnuje, představuje v návrhu
rozpočtu na rok 2020 pouze devět procent celkových výdajů. Přitom třeba v roce
2015 to bylo 13,5 procenta. Běžné, provozní výdaje státu se mezi lety 2015 a
2020 tedy mají zvýšit z 86,5 procenta celkových výdajů na 91 procent. To
představuje nežádoucí vývoj, jelikož investiční výdaje vytvářejí bohatství
budoucnosti, nikoli výdaje běžné, které spíše pouze udržují chod státu ve
stávajících mantinelech.
Mezi běžnými výdaji je však třeba rozlišovat. Ne všechny představují „projídání
budoucnosti“. Největší meziroční procentuální nárůst zaznamenávají v návrhu
rozpočtu na rok 2020 položky výdajů na vzdělávání a školské služby, a to o 19,5
procenta, a na dávky a podpory v sociálním zabezpečení, kde navýšení
představuje dokonce 49,9 procenta. Pro srovnání, celkové výdaje mají dle návrhu
rozpočtu na příští rok vzrůst meziročně o 7,5 procenta. Je tedy zřetelný
důrazný akcent na oblast sociální, kde vláda sleduje spíše politický zájem a
snahu naklonit si voliče, třeba navyšováním starobních důchodů, a na oblast
vzdělání. Přidávání učitelům je žádoucí z hlediska celkového rozvoje ekonomiky
a je svým způsobem „investicí“ do budoucích generací. Zato přidávání na
starobních důchodech bez provedení skutečné důchodové reformy a reformy systému
veřejné zdravotní péče je do značné míry nekoncepčním házením peněz daňového
poplatníka do černé díry.
To vše při dalším poměrně dramatickém navýšení složené daňové kvóty. Tato kvóta
má dle návrhu rozpočtu na rok 2020 činit 35,9 procenta, zatímco ještě v roce
2015 dosahovala jen 32,6 procenta. Složená daňová kvóta zachycuje daňové příjmy
veřejných rozpočtů a příjmy z povinného pojistného na sociální zabezpečení a
zdravotní pojištění ve vztahu k objemu hrubého domácího produktu. Růst daňové
kvóty značí nárůst přerozdělování, který sice tlumí možné sociální napětí,
avšak zároveň podvazuje ekonomickou aktivitu a ekonomický růst. Zmíněný
markantní vzestup složené daňové kvóty je tedy varovným znamením.
Shrneme-li, daňový poplatník na chod státu přispívá v rostoucí míře. Jeho
příspěvek v posledních pěti letech narostl citelně rychleji, než jak rostla
ekonomika jako celek. Jak kvůli zvyšováním některých daní, tak kvůli opatřením
uváděním za účelem zlepšení daňového výběru, jako je EET nebo kontrolní
hlášení. Vláda však z takto získávaných peněz disproporčně silně financuje
běžné výdaje na úkor těch investičních. Navíc nadále hodlá hospodařit
schodkově. Část běžných výdajů, například na vyšší platy učitelů, je ekonomicky
obhájitelná. Avšak část nikoli. Zejména pak ne, přihlédneme-li právě ke schodku
rozpočtu i ve ekonomicky stále poměrně příznivých časech a také k té
skutečnosti, na niž upozorňují i mezinárodní instituce či ratingové agentury,
že vláda není s to uspokojivě reformovat systém penzí a systém veřejné
zdravotní péče. Vláda zkrátka žije z podstaty a prosperity druhé půle běžícího
desetiletí. Spíše, než aby léta prosperity využila k reformám, jede v zajetých
kolejích a klade až přílišný důraz na nekoncepční sociální výdaje. Platí to pro
rok letošní a, projde-li navrhovaný rozpočet, i pro rok 2020.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Poslední zprávy z rubriky Státní rozpočet:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Reforma důchodů - reforma důchodového systému
- Státní dluh - Vývoj výše státního dluhu
- Platová tabulka státní zaměstnanci - úředníci ve státní službě 2022
- Sleva na poplatníka 2023 - 30.840. Kč. Slevu může uplatnit zaměstnanec i OSVČ. Sleva zůstává stejná jako v roce 2022.
- Prohlášení poplatníka daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti 25 5457 (vzor číslo 27)
- Výpočet čisté mzdy reforma 2024. Jak se vypadá čistá mzda před a po reformě?
- Daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob 2019 včetně změn kvůli koronaviru
- DIČ - Daňové identifikační číslo, ověření DIČ firem a osob
- Vyhledání daňového identifikační čísla (DIČ) fyzické osoby
- Ověření daňového identifikační čísla (DIČ)
- Forex trading online - investice do EUR/USD a ostatních měn
- Investice, aktuální zprávy a online data
Prezentace
28.11.2024 Nejlepší chytré hodinky na světě jsou Samsung.
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Zmatek na ropném trhu. Jak se promítne do cen pohonných hmot?
Ali Daylami, BITmarkets
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
?