Letiště Václava Havla chystá velké rozšíření. Regionální letiště skomírají
Turismus v České republice zažívá zlaté časy, jen za loňský rok k nám zavítalo 21 milionů turistů. To je také jeden z důvodů, proč letiště Václava Havla v Praze plánuje dlouhodobé investice. Jeho prostory už prý nestačí odbavovat tolik cestujících a tak vedení plánuje přistavět za téměř 30 miliard korun novou ranvej, parkovací plochy a zvětšit terminály. Přestavba má začít za dva roky a hotová má být do roku 2025.
Kulatý stůl Hospodářské komory ČR: Proč potřebujeme rozšíření pražského letiště? V jaké fázi se projekt nachází a jaké jsou dopady na bezprostřední okolí i zaměstnanost?
Nový parkovací dům, vzletová a přistávací dráha, nový terminál, síť restaurací a hotelů v okolí - takto by se mělo rozšířit ruzyňské letiště do roku 2025.
"Letiště Václava Havla má plány na dlouhodobý rozvoj, což zahrnuje výstavbu paralelní dráhy, rozšíření terminálu dva a také výstavbu takzvaného Airport city, což je rozvoj prostor v bezprostřední blízkosti terminálu," uvedl mluvčí letiště Roman Pacvoň.
Letos odbaví Letiště Václava Havla téměř 18 milionů cestujících, což je o zhruba jeden a půl milionu více než loni.
"Letiště odhaduje, že do konce roku odbaví přibližně 17,7 milionů cestujících, což přepočteno na hodinu je nějakých 2 000 cestujících, dostáváme se tím na hranice kapacit, proto je potřeba letiště rozšiřovat," vysvětluje Pacvoň.
Od roku 2027 by se měla roční kapacita zvýšit o čtyři miliony - na 21 milionů cestujících. Výstavba nové paralelní ranveje by navíc měla ulevit obyvatelům v okolí letiště.
"Přesune se částečně provoz na paralelní dráhu a budeme moci uzavřít letiště v noci. Bude uzavřeno od půlnoci do 5:30 ráno," uvedl předseda představenstva společnosti Letiště Praha Václav Řehoř.
Do modernizace by se mělo zapojit i ministerstvo dopravy, které plánuje vystavět elektrifikovanou dvoukolejnou železniční trať a vybudovat několik mimoúrovňových křižovatek na Pražském okruhu.
Vlak na letiště bude jezdit z Masarykova nádraží. Na prvním úseku už probíhá modernizace. "Zprovoznění Negrelliho viaduktu předpokládáme k 1. červnu v roce 2020, to znamená příští rok," řekl ministr dopravy Vladimír Kremlík.
Za poslední dva roky letiště vydělalo zhruba devět miliard korun. Do přestavby má v plánu investovat minimálně sedmadvacet. Během 20 let by se prý částka mohla vyšplhat až na 40 miliard korun.
"Rozvoj bude letiště financovat ze svých vlastních zdrojů, z toho co letiště vydělalo v uplynulých letech, rozvoj letiště tedy nezatíží státní rozpočet," dodal Pacvoň. Kvůli rekonstrukci se musí v následujících letech cestující připravit i na omezení provozu.
Regionální letiště bojují o přežití
Zatímco se v Praze bude rozšiřovat, regionální letiště bojují o přežití. Létá z nich čím dál tím méně cestujících. A podle názoru ekonomů se může situace ještě zhoršit.
Letiště Ostrava
Letiště v Mošnově slaví 60 let, provoz ale skomírá. Ostravské letiště je v provozu přesně 60 let. Důvody k velkým oslavám ale nemá. Z pravidelných linek zůstala jediná a další, ani přes podporu kraje, zatím dohodnuté nejsou. Budoucnost letiště vidí vedení Moravskoslezského kraje spíše v nákladní mezinárodní dopravě.
Letiště České Budějovice
Společné jednání mají za sebou zástupci města České Budějovice a Jihočeského kraje. Tématem bylo Jihočeské letiště. Město, které je polovičním vlastníkem, si není jisté zda chce i nadále desítkami milionů korun financovat provoz areálu.Ve hře je tedy i varianta, že by město společnost, která se o letiště stará opustilo.
Město České Budějovice už nechce podíl na místním letišti. Svou polovinu akcií hodlá prodat druhému akcionáři - Jihočeskému kraji. Magistrát už do společnosti investoval 200 milionů, dalších 70 dá příští rok. Letiště má velké plány, uchází se o mezinárodní certifikaci, aby z něj mohla startovat a na něm přistávat velká dopravní letadla i na mezinárodních spojích.
Letiště Pardubice
Pardubické letiště má ekonomické problémy. Firma East Bohemian Airport, která ho provozuje, se propadla do ztráty. Potýká se s odlivem cestujících, poklesem tržeb i se zdražováním energií. A ve finančním sporu jsou navíc i oba akcionáři – město a Pardubický kraj.
Letiště Brno
Brněnské letiště pod názvem Vídeň sever? Třeba i to by teoreticky mohlo pomoci k většímu počtu linek. Nejdřív ale přijdou na řadu jiné pokusy o "rozlétání" letiště.
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Cestování:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Cena aut - velký přehle cen ojetých automobilů
- Letiště Václava Havla chystá velké rozšíření. Regionální letiště skomírají
- MF schválilo investici do rozšíření Terminálu 2 na Letišti Václava Havla Praha
- Letiště Praha - letiště Václava Havla
- ČSL chystá další rozšíření ruzyňského letiště
- Omán chystá tendry na rozšíření letišť
- Pražské letiště chystá rozšíření. Díky nové ranveji se nebude létat v noci
- Premiér a ministryně financí představili plány na rozšíření Letiště Václava Havla
- Premiér a ministryně financí představili plány na rozšíření Letiště Václava Havla
Prezentace
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
25.11.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
22.11.2024 Výsledková sezóna: Obhájila Nvidia svou…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Elektrické návěsy od Range Energy: Klíč k udržitelnější kamionové dopravě?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?