(Kurzy.cz)
Česká pošta nezachytila trendy internetu. Měla by rušit pobočky, ne listonoše a zrušit nesmysly jako prodej losů
Jednodušší a rychlejší fungování nebo vyšší spolehlivost
doručování. To si Česká pošta slibuje od snižování pracovních míst o
7000. Jaká je budoucnost poštovních služeb?
Česká pošta skončila loni poprvé ve ztrátě, byť letos by to mělo být lepší,
několik desítek milionů v plusu. Ještě na konci 90. let ovšem měla zisk přes
miliardu korun. Pak na ní ale dopadl vývoj informačních technologií. Místo
korespondenčních lístků jsme začali používat e-maily. On-line komunikace
nahlodala celý obchodní a provozní model České pošty.
Pošta nezachytila trendy, které internet přinesl a které jí mohly prospívat.
Například on-line obchody, e-shopy, větší objem balíkové přepravy a zásilek.
Nedokázala to zužitkovat, což je určitá chyba na straně managmentu. Celý podnik
je třeba ozdravit.
Nemělo by se to ale dít na úkor poštovních doručovatelů. Ti totiž za problémy
nemohou. Už teď je jich málo a jsou špatně placení. Pošta by měla přikročit k
jiným krokům. Jedním z nich by mohlo být rušení poboček.
Máme snad jednu z nejhustších sítí kamenných poboček na světě. Hlavně v malých
obcích by mohly poštovní služby více provozovat prodejci potravin nebo
suvenýrů, v rámci programu Pošta Partner. Tak to už funguje v několika
západních zemích. Je to něco na způsob partnerského byznysu.
Právě pobočky pošt na malých obcích jsou ale dnes často i středobodem
společenského života. Při rušení by tak mohl nastat problém. Nepřejí si to
politici ani na krajských nebo celostátních úrovních. Cítí, že by se to mohlo
obrátit proti nim.
Je třeba posoudit, jestli ztráta stojí za to, abychom provozovali společenská
místa setkání v jednotlivých obcích zvaná pošty, nebo raději upřednostníme
zefektivnění chodu organizace.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Hlavní ekonom, CZECH FUNDPremiér Andreje Babiš tvrdí, že Česká pošta má být od roku 2021 zisková a nabídnout moderní služby bez redukce poboček. Zároveň sníží počet míst o 7 tisíc. Protože největší státní podnik dosud nedokázal zajistit bezpečné fungování datových schránek, které jsou v provozu od roku 2009, ani vyřešit personální problémy, obávám se, že dnes představené plány jsou jen pokračováním marketingové kampaně vlády. Základem správného fungování pošty pro občany musí být zkvalitnění stávajících základních služeb a opuštění nesmyslných konceptů.
S generálním ředitelem Knapem, který se zúčastnil dnešní tiskové konference spolu s premiérem Babišem a ministrem vnitra Janem Hamáčkem, jsem měl možnost situaci i plány několikrát probírat osobně, ale i na jednání sněmovního Výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, kterému předsedám. To, že má Česká pošta vážné problémy si její vedení uvědomuje delší dobu a snaží se je adresovat. Českou poštu zároveň nepřiměřeně zatěžuje vysoká fluktuace zaměstnanců, což dnes uvedl i ředitel Knap. Tu výrazně umocňuje chronické přetěžování zaměstnanců nesmyslnými úkony a osobními plány, do nichž patří prodej losů, nabízení finančních služeb nebo distribuce reklamních letáků, na což jsme upozornili již na začátku roku 2018 v souvislosti s výběrovým řízením na generálního ředitele České pošty.
Jednou z příležitostí, jak služby pošty zkvalitnit, byl projekt Pošta partner, který měl umožnit provozování poboček obcemi nebo soukromými subjekty. Tím by mohla být zachovaná síť poboček. Bohužel přísná pravidla programu a pouhých 14 tisíc korun měsíčně za měsíční provoz se ukázaly jako nedostatečná motivace. Diskutuji proto s manažery projektu Pošta partner i se starosty o nedostatcích stávajícího nastavení a věřím, že koncepční změny jsou již v pohybu. Na zasedání sněmovního Výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj v Kyjově jsme tento týden přijali usnesení, které vyzývá Českou poštu, aby v projektu řešil zajištění zástupnosti například v případě nemoci úředníka Pošta Partner, ale i valorizaci odměny, neboť v tuto chvíli dodatečné náklady nesou stále obce, které se rozhodly do programu vstoupit.
Prioritami tak zůstávají na jedné straně výrazná zlepšení stávajících služeb, rozšíření služeb v oblasti doručování a zvyšování kvality Czech pointů, ale zároveň dodržování zákonných pauz zaměstnanců a ukončení provozu nesmyslných činností. To je základ, od kterého by se měla Česká pošta odrazit, aby se mohla plně věnovat digitalizaci a technologické modernizaci, která umožní efektivnější fungování doručovacích služeb očekávaných občany. Samoobslužné poštovní automaty jsou jedním, nikoliv však jediným řešením. Za uvedených podmínek bude následně možné postupné snižování počtu zaměstnanců provázené přechodem na automatizaci a robotizaci.
Jakub Dušánek
Mediální odbor Pirátské strany
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Akcie v ČR:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Česká koruna, CZK - kurzy měn české koruny
- Neomezená data 2023 - mobilní tarify s neomezenými daty, neomezený internet do mobilu
- Kurzy ČNB - Kurzovní lístek České Národní Banky
- Kurzovní lístek Česká spořitelna, Kurzovní lístky bank
- Česká spořitelna, a. s. - euro, vývoj kurzu měny
- Volná místa region Česká Lípa - Volná pracovní místa Česká Lípa
- Podnikání v České republice
- USD, americký dolar - převod měn na CZK, českou korunu
- Česká pošta - ceník poštovného 2020
- UAH, ukrajinská hřivna - převod měn na CZK, českou korunu
- THB, thajský baht - převod měn na CZK, českou korunu
- GBP, britská libra - převod měn na CZK, českou korunu
Prezentace
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
25.11.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
22.11.2024 Výsledková sezóna: Obhájila Nvidia svou…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Zmatek na ropném trhu. Jak se promítne do cen pohonných hmot?
Ali Daylami, BITmarkets
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Elektrické návěsy od Range Energy: Klíč k udržitelnější kamionové dopravě?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory