Potvrzeno výzkumem: Čím víc děti ve škole mluví, tím víc se naučí
Na vžité přesvědčení, že žákům pomáhá při osvojování znalostí to, že o nich diskutují, se zaměřili odborníci z ústavu pedagogických věd na Masarykově univerzitě.
Tvrzení dosud mělo jen malou oporu ve výzkumných datech, existovalo jen jako teorie. Vědci ale díky výzkumu na více než šesti stech žácích potvrdili, že více se skutečně naučí ti, kteří se nachází ve třídách, v nichž žáci obecně víc hovoří. Mnohem silnější je ale individuální souvislost mezi promluvami konkrétního žáka a jeho výsledky.
Znamená to, že čím více konkrétní žák hovoří a argumentuje, tím více se naučí. „Vyplývá z toho, že ti učitelé, kteří dokážou své žáky dovést k tomu, aby o probírané látce diskutovali, pozitivně ovlivňují jejich učení,“ říká Klára Šeďová, vedoucí výzkumného týmu z Filozofické fakulty MU. Podrobnější popis výše uvedených a dalších zjištění je k dispozici v článku, který publikoval nejprestižnější mezinárodní časopis zaměřený na výzkum vyučování Learning and Instruction.
Výzkumníci provedli pracný sběr dat, při němž přímo ve třídách sledovali 639 žáků devátých ročníků základních škol. Měřili délku jejich promluv a také sledovali, jak často žáci argumentují. Za tímto účelem vyvinuli vlastní mobilní aplikaci EduCoM, aby byli schopni s velkou přesností sbírat velké množství dat. Aplikace na tabletu přesně ukazovala rozložení žáků ve třídě, a badatelé tak mohli jednoduchými pohyby monitorovat jejich aktivitu ve výuce. Kvalitu žákovského učení následně vědci zjišťovali prostřednictvím testů čtenářské gramotnosti zadávaných Českou školní inspekcí v roce 2017.
Odborníci z ústavu pedagogických věd o svých výsledcích Českou školní inspekci také informovali. Podle náměstka ústředního školního inspektora Ondřeje Andryse to dokazuje, jak je nezbytné kombinovat různé metody a formy výuky, včetně těch, které dokáží žáky více aktivizovat.
Autor Masarykova univerzita, Martina Fojtů, dostupné na muni.cz pod CC BY 3.0 CZ.
Poslední zprávy z rubriky Studium:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?