Produktivitu agenturních zaměstnanců nelze hodnotit plošně
Zaměstnávání agenturních pracovníků představuje velkou pomoc tam, kde je potřeba dočasně navýšit objem pracovní síly, ale i tam, kde se dlouhodobě nedaří naplnit stavy kmenových zaměstnanců. Do nové práce se obvykle musí zaučit, ale zároveň patří k těm, kteří se práce nebojí a chtějí si vydělat. Jak je to tedy s jejich produktivitou?
Nedávný
průzkum společnosti CEEC Research uvedl, že pro řadu firem jsou agenturní
pracovníci méně ekonomicky výhodní. Mají prý nižší produktivitu práce, což
souvisí s tím, že po zaučení pracují na stejné pozici kratší dobu než
kmenový zaměstnanci. "Pro posouzení výhodnosti zaměstnávání agenturních
pracovníků je ale potřeba zvážit více faktorů," upozorňuje Peter Dosedla, generální ředitel Manuvia, jedničky na trhu personálního leasingu do výrobních firem.
Základním principem agenturního zaměstnávání je, že veškeré náklady spojené s pracovníkem, hradí firma pracovní agentuře, přičemž pracovník dostane srovnatelnou mzdu jako kmenový zaměstnanec. V tomto ohledu tedy mají oba typy zaměstnanců srovnatelnou motivaci pracovat.
Firmy při využívání agenturních pracovníků ušetří za nábor, ale i další náklady související s personalistikou, například pracovní benefity a bonusy, příspěvky na životní a důchodové pojištění nebo dárky při životních jubileích, ale třeba také odstupné.
„Z našich
výpočtů vyplývá, že náklady firem na interního zaměstnance a fakturace za
agenturního zaměstnance jsou srovnatelné. Jen s tím rozdílem, že veškerou
administrativu za agenturního zaměstnance řeší agentura. Výhodou je také to, že
pro zaměstnavatele se s náborem agenturního pracovníka nepojí žádné
náklady na recruitment, naopak si ještě může vyspecifikovat přesné požadavky na
najaté zaměstnance. Ti mají v servisu od agentury vedle mzdy a práce
koordinátorů obvykle zahrnutou i dopravu a někdy také ubytování,“
vysvětluje Peter Dosedla.
V případě agenturních pracovníků ze zahraničí stojí za zmínku rovněž fakt, že jsou v práci produktivnější. „Máme dobrou zkušenost s agenturními zaměstnanci ze Srbska. Evidujeme u nich až 8x menší fluktuaci, 4x nižší nemocnost, 3x vyšší množství přesčasů a výkon v normě srovnatelný s českými pracovníky,“ potvrdil Petr Kulik, HR ředitel společnosti Brose CZ v Ostravě.
Při
zvažování ekonomické výhodnosti využívání agenturních pracovníků je tedy dobré
vedle ceny za jednoho pracovníka zvážit také objem agendy, kterou pracovní
agentura ušetří personálnímu, mzdovému a marketingovému oddělení. V neposlední
řadě se ještě hodí dodat, že nábor pracovníků přes agentury je regulovaný a
podléhá získání licence. Na pracovní trh se tak dostává jenom tolik pracovníků,
kolik je potřeba.
Manuvia - mezinárodní personální společnost
Manuvia je mezinárodní hráč na trhu personálního leasingu. Zaměřuje se na výběr manuálních pracovníků pro firmy v oblasti automobilového a elektrotechnického průmyslu, logistiky, strojírenství, potravinářství, maloobchodu a sektoru HORECA. Je specialistou na zahraniční nábor a adaptaci zahraničních pracovníků. Společnost poskytuje služby stovkám klientů v České a Slovenské republice a zaměstnává více než 12 000 lidí.
Více se můžete dozvědět na: www.manuvia.com
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Práce:
Přečtěte si také:
Prezentace
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
16.12.2024 Vybrali jsme TOP 5 dárků ze světa technologií.
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Inflace v listopadu 2024: Jakou investiční strategii zvolit?
Miroslav Novák, AKCENTA
John J. Hardy, Saxo Bank
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory