Patria (Patria Finance)
Investice  |  27.05.2019 17:44:29

Pokud se domníváte, že jste mě pochopili, tak jste mě nepochopili


Když jsem začínal ve své profesi, v čele Fedu stál Alan Greenspan. Podobně jako projevy dnešních centrálních bankéřů byly i ty jeho pozorně sledovány a analyzovány investorskou veřejností. Samozřejmě ve snaze najít v nich co nejvíce vodítek, popřípadě něco, co ostatní nepochopili. Oproti současnosti ale existoval jeden podstatný rozdíl. Zatímco dnes se centrální banky většinou snaží o co největší transparentnost, tehdejší zvyklost vyjádřil snad nejlépe právě pan Greenspan, když pronesl, že „pokud se domníváte, že jste mě pochopili, tak jste mě nepochopili“. Tehdejší přístup se může z dnešního pohledu zdát až absurdní (a podle mne právem). V jiné, neméně důležité oblasti, ale s podobnými absurditami žijeme celkem spokojeně.
 
Jak jsem uvedl, dnešní přístup centrálních bankéřů ohledně transparentnosti je povětšinou jiný - nesnaží se zvyšovat míru „přirozené“ nejistoty tím, že by mlžili. To neznamená, že v této oblasti je vše jasné. U monetární politiky se například stále diskutuje o tom, nakolik by byl přínosný posun od současného značně flexibilního přístupu k politice založené čistě na matematických pravidlech (tedy například na obdobě známého Taylorova pravidla).

Pokud se nám to s ohledem na objem patřičné monetární teorie i dat zdá těžko pochopitelné, pak stojí za pozornost, že ve fiskální oblasti si o takovém „dolaďovacím“ stavu můžeme nechat jen zdát. Nějaká jasná pravidla jsou výjimkou, komunikace je často mizerná a absencí pravidel daná „flexibilita“ bývá využívána k nahnání politických bodů a ne k zodpovědné (do značné míry proticyklické) politice.

K této úvaze mne přivedla nová studie, jejímiž autory jsou Luc Eyraud, Xavier Debrun, Andrew Hodge, Victor Duarte Lledo a Catherine A Pattillo. Jmenuje se „Second-Generation Fiscal Rules : Balancing Simplicity, Flexibility, and Enforceability“. Je tedy o fiskálních pravidlech, které by podle zmíněných ekonomů měly stát do značné míry (ale ne 100 %) na automatických stabilizátorech. Tedy na nástrojích, které fungují proticyklicky bez nějakého aktivního zasahování vlády (tedy obdoba oněch algoritmů v politice monetární).

Dobrá pravidla pak podle studie musí být jednoduchá, flexibilní a vynutitelná. Autoři studie ale uznávají, že dosáhnout této ideální kombinace je složité. Pokud například chceme dosáhnout flexibility (tj. rozumných výjimek z pravidel), lehce se stane, že výsledek je nepřehledný a tudíž jsme „obětovali“ jednoduchost. Dobrý systém fiskálních pravidel pak podle zkušeností bývá úzce provázán s cílem fiskální udržitelnosti a stojí na odborných institucích, jako například fiskální rada.

Bezproblémová není ani vynutitelnost. Cest, jak porušovat pravidla, je podle studie řada. Za příklad dává některé americké státy, které odměňují své zaměstnance tak, aby se tyto odměny neukázaly v jejich rozvahách a tudíž aby nezhoršovaly celkový fiskální obrázek. Příkladem porušování pravidel mohou být i některé země eurozóny – například Francie a Německo v roce 2003. A vlastně sem můžeme zařadit i oblíbenou přílišný optimismus vládních/ministerských růstových projekcí, které mají za cíl předstírat, že deficity a dluhy v poměru k produktu budou nižší, než se zdá.

Trhy a investoři mají podle mne obecně tendenci k tomu klást mnohem větší váhu na otázky monetární, fiskální politika pro ně většinou není zajímavá. Výjimkou jsou vyloženě skokové a razantní změny, jaké předvedla například současná americká vláda. A v tomto případě je zase podle mne euforická reakce trhů s ohledem na negativní změny v dlouhodobé dluhové dynamice nemístná.

U monetární politiky si nejsem jist, zda by její svázání do neměnných pravidel bylo lepší, než současný stav. Můžeme totiž tvrdit, že na mimořádné situace je nutno reagovat mimořádnými (nepravidlovými) kroky. Proti tomu ale existuje námitka, že samotné mimořádné situace (krize) vznikly kvůli tomu, že monetární politika se předtím utrhal ze řetězu (tj., nebyla založena na pevných pravidlech). Jist jsem si ale tím, že u fiskální politiky jsme ve stavu, proti kterému je současná monetární „flexibilita“ jasným, přehledným a dobře komunikovaným řádem. Třeba se ale na toto období fiskální doby železné budeme jednou dívat stejně, jako na dobu, kdy pan Greenspan hovořil o pochopení/nepochopení.


Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.


Poslední zprávy z rubriky Investice:

So   8:00  Vtip na víkend: Nový Kodiaq Vladimír Urbánek (Kurzy.cz)
Pá 20:17  Wall Street a dolar ustupují - Denní shrnutí X-Trade Brokers (XTB)
Pá 19:56  Inflace znovu v české ekonomice negativně překvapila Kryštof Míšek (Argos Capital)




Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688