A nejen cestují. Vedle jednoho muže v Austrálii, který stihl na někoho jiného více než 30 různých jízd na platformě GoGet car pro sdílení aut předtím, než byl dopaden, už byly zaznamenány další případy, jako krádež auta, provoz auta s odpojeným sledováním nebo útoky na software ve sdílených autech. Podle analýzy americké firmy zaměřené na kybernetickou bezpečnost Upstream Security Ltd. vzrostla kriminalita tohoto druhu za uplynulé čtyři roky šestkrát.
Společnosti provozující sdílení už na tento vývoj reagují. Jako například dceřiná společnost Daimleru provozovaná pod názvem Car2go, která už zvýšila bezpečnostní opatření poté, co došlo k napadení několika účtů jejích uživatelů. Nicméně kybernetická kriminalita okolo vozidel v těchto sítích se stupňuje. Navíc sdílená auta mají podle prognóz zdvojnásobit svůj počet na 775 milionů kusů už v roce 2023, přičemž se bude dále zvyšovat komfort pro uživatele, jako je otevírání aut bez klíče, vzdálené ovládání topení v autě nebo propojení konektivit v autě přes bluetooth.
Systémy pro sdílení aut mají mezery v zabezpečení. K tomuto závěru došla společnost Kaspersky Lab zaměřená na kybernetickou bezpečnost a antivirové programy po otestování 13 aplikací z Ruska, USA a evropských zemí. Report, který byl zveřejněn loni v červenci, nicméně neuvedl žádná konkrétní jména aplikací. „Každá z těchto služeb, každý tento krůček kupředu ve využívání aut je ale současně novým potenciálním vstupním bodem pro hackery. Katastrofickým scénářem je ztráta ekonomického užitku, krádež osobních dat, prolomení soukromí a majetková škoda,“ uvedl Upstream Security ve zprávě zveřejněné v polovině prosince
V boji proti hackerům využívají výrobci aut sofwarové experty, které si zvou do firem, aby testovali odolnost jejich systémův. Zatímco „černí jezdci“ využívající cizí identitu jsou relativně neškodní, hackerský útok na systém může být mnohem nebezpečnější. Společnost Fiat Chrysler Automobiles NV musela povolat zpět na 1,4 milionu vozidel a nákladních aut k úpravě software poté, kdy počítačový magazín zveřejnil příběh o programátorech, kteří byli schopni převzít řízení auta Jeep Cherokee jedoucího právě po dálnici v Missouri.
Přes tyto hrozby se velcí producenti aut, jako jsou Mercedes Benz nebo Toyota Motor, doslova ženou za digitálními službami jako dodatečným zdrojem zisku. Chtějí tak držet krok s rychle rostoucími digitálními giganty, jako je například Uber Technologies. Daimler a BMW jsou na cestě ke zkombinování jejich platforem určených pro sdílení aut, aby tak vytvořily širší a silnější síť služeb včetně aplikace na zavolání vozu, nabíjení elektromobilů a digitálního parkování.
Například Uber zavedl ochranná opatření, mimo jiné dvoustupňovou verifikaci hesla poté, co podvodníci využívali v Číně falešné účty pro jízdy bez placení. „Máme nyní celé systémy a organizace v rámci struktur Uber, které jsou schopné detekovat takový druh kriminality. Je jasné, že podvodnícise budou stále všemi způsoby pokoušet dostat to, co chtějí. Proto potřebujeme neustálou obranu před jejich nekalými praktikami. Musíme pořád vyvíjet odpovídající techniku. Boj s podvodem nikdy nekončí,“ uvedli zástupci Uberu pro Bloomberg News.