Kreativita v účetní profesi má svoje hranice
Každý si pod pojmem kreativita představí
vodopád nejrůznějších nápadů a novinek, brainstroming, který vede k novému
objevu, nebo minimálně k novému řešení na cestě ze zapeklité situace. V účetní
profesi je to podobné, ale...
Některé transakce se dají v účetnictví zaúčtovat různými způsoby, kdy ani jeden není nelegální, ale přesto můžeme říct, že některé z nich se pohybují na hranici zákona. Odborně řečeno, forma, jakou je ekonomická transakce smluvena, upravena a doložena, neznamená, že se stejným způsobem zobrazí také v účetnictví.
Jedním z příkladů může být pořízení mobilního telefonu přes eshop. Ve smlouvě může být prodej upraven jako pronájem, který je sjednán na dobu neurčitou a za cenu ve výši nevratné kauce, přičemž měsíční nájemné se postupně odečítá ze zaplacené kauce. Kreativita spočívá v tom, že zatímco při prodeji prodejci vzniká výnos ve výši prodejní ceny hned, v případě pronájmu je výnos rozložen v malých částkách do jednotlivých let pronájmu. Jinými slovy při pronájmu se kauce tváří jako dluh pronajímatele, ale fakticky se jedná o výnos, protože kauce se nájemci nikdy nevrátí. O důsledku, pokud bychom tento příklad použili v souvislosti s daněmi, asi netřeba mluvit.
Jak z toho ven?
Jedním ze základních principů účetnictví je zachycení jeho věrného a poctivého obrazu - viz § 7 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví. To je fakt, který by účetní nikdy neměli opomenout. Podobně také není možné, aby se podnikatel zbavil odpovědnosti za vedení účetnictví tím, že podepíše smlouvu s účetní, u které si objedná vedení účetnictví. Jedná se o stejný princip, o kterém jsme již psali v souvislosti s účetní závěrkou. Jednatel vždycky odpovídá za veškeré kroky, které z účetnictví vyplývají. V případě trestního stíhání musí totiž právě ON dokázat, že všechny úkony související s podnikáním a promítnuté v účetnictví udělal s dobrým úmyslem. Navážeme-li na úvodní příklad, tak podnikatel, ačkoliv sjednával „prodej“ zboží formou pronájmu, v účetnictví by mělo být uvedeno, že se jedná o klasický prodej.
Někdy se může stát, že účetní jsou do některých kroků svými zaměstnavateli (klienty) pod tlakem - např. ztráty místa (zakázky) - nuceni. V takovém případě mají dvě možnosti - buď místo opustit, příp. ztratit zakázku, nebo zůstat v “podřadném” postavení, protože - jak už bylo napsáno výše - za vedení účetnictví i účetních záznamů je primárně odpovědný statutární orgán společnosti. Většina účetních se však snaží této situace vyvarovat. A to třeba i tím, že svému nadřízenému (jsou-li v pracovním poměru) celou záležitost objasní i s negativními důsledky, které by z jeho rozhodnutí vyplývaly. Účetní, kteří pracují jako OSVČ, mají možnost klienta odmítnout. Případné klientovo stíhání by totiž “házelo” negativní světlo i na jejich samotnou práci. Profesionalita účetních je tak jedním ze základních pilířů účetní profese. Jejich sdružování v profesních organizacích je pro potencionální klienty jednou z mnoha známek, že mohou očekávat čestný a férový přístup.
“Předpokladem kvalitního účetního je racionalita, schopnost činit úsudky a úvahy nad transakcemi, které podniky činí a jak je dokládají, s tím je bezesporu spojena i kreativita. Ta má však své hranice. Ty jsou dány nejen legislativou, kterou se musí řídit každý účetní, ale také osobní integritou, která je s účetní profesí spojena. Je ale jen na každém z nás, jakou cestou se ve výkonu své profese vydá. Málokdo z certifikovaných účetních by si však úmyslně poškodil své jméno, a tím i předchozí výsledky své práce, přílišnou kreativitou ve své činnosti,“ říká Libor Vašek, předseda Komory certifikovaných účetních (KCÚ).
Jak může účetní předcházet případnému protizákonnému jednání? A jak klient zjistí, že je všechno v pořádku?
Klient, který hledá účetní, k tomu má naprosto praktické důvody. Potřebuje někoho, kdo by mu vedl účetnictví, vyřizoval administrativu, která je s tím spojena i vzhledem k legislativě a požadavkům státních institucí. Jeho cílem je tak mít dobře vedené účetnictví, kterému v nejlepším případě laicky rozumí. A jsou to právě účetní, kteří vědí, jaké povinnosti z vedení účetnictví vyplývají.
Dobře vedené
účetnictví můžeme charakterizovat jako účetnictví, které:
● zanechává dostatečnou auditní stopu, tj. vše je dohledatelné a zpětně zjistitelné, co se stalo a kdo, co udělal
● je elektronizované a digitalizované, což je premisa pro budoucnost účetního řemesla
● online dostupnost
základních účetních informací, tj. zkontrolovatelné, kýmkoliv a kdykoliv, kdo
má přístup. Většina účetních kanceláří digitalizaci podporuje, čímž vycházejí
vstříc požadavkům vlastních klientů.
● je spolehlivé a průkazné pro finanční instituce a úřady
Významným faktorem, který ovlivňuje výslednou kvalitu účetnictví, je tak spolupráce mezi klientem a účetní. Vztah, který je postaven na důvěře a otevřeném přístupu při řešení případných nejasností. A to jak ze strany klienta, tak ze strany účetní. Bez toho je každá spolupráce v oblasti účetnictví při případné kontrole Finančního úřadu již předem odsouzena k nezdaru.
A právě téma
“Účetnictví - od kreativity k trestnosti” bylo hlavním obsahem odborné
konference Komory certifikovaných účetních, která se konala minulý rok na
podzim. Na ní vystoupili přední odborníci z oblasti práva, např. Karel Šimka z
Nejvyššího správního soudu, David Bauer, ředitel odboru 28 – Regulace a
metodika účetnictví Ministerstva financí ČR, nebo Jiří Pelák, viceprezident
KAČR. Více informací o workshopech a seminářích, které KCÚ pořádá, najdete na https://www.komora-ucetnich.cz/cze/informace-komory
Komora certifikovaných účetních
Komora certifikovaných účetních (KCÚ) je profesní organizace působící v České republice od roku 1999. Sdružuje na 1 200 profesních účetních, kteří absolvovali několikaletý dvoustupňový systém certifikace účetních postavený na vzdělávacích standardech Mezinárodní federace účetních (IFAC). KCÚ podporuje účetní profesi, zdůrazňuje význam kvalitní účetní práce pro finanční řízení podniků, zajišťuje odborná školení, připomínkuje novelizace účetních zákonů a předpisů. Jejím předsedou je Ing. Libor Vašek, Ph.D.
Více informaci na: www.komora-ucetnich.cz/cze/informace-komory.
Poslední zprávy z rubriky Daně a účetnictví:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun