Apple Inc. – Proč může hodnota legendárního výrobce iPhonů dále klesat
Mnozí, zejména po mírném odražení akcií APPL ode dna, se domnívají,
že téměř 40% propadem tech firmy, hluboce posazené v penězích, tento
pokles končí…
Důvodů k obavám je zde stále dost a není složité je
najít – všechny lze dedukovat z vývoje na trhu v posledních měsících,
resp. několika málo letech. Zejména pak z frustrace uživatelů iPhonů a také
ze ztráty hybnosti firmy jako takové.
Ohlášený pokles v hrubé marži z cca 42 % na cca 38
% za poslední Q 2018 není zásadním faktorem. Ojedinělý jev, tuším první za 17
let se dá vysvětlit jakkoliv. Co je však podle našeho názoru znepokojivé, je
pokles podílu iPhonů na globálním trhu, současně s cenovou kompenzací,
nebo jinak řečeno, čím méně toho Apple prodá, tím vyšší cenu požaduje.
Nahrazuje tak výnos z rozsahu exkluzivitou. Tady se ale láme pomyslná
hrana, protože Apple, aniž bych se chtěl pouštět do analýzy specifikace
jednotlivých výrobků, už dávno není dominantním hráčem a v jednotlivých
segmentech mu vyrostla zdatná konkurence a často Apple i převyšuje, za
podstatně nižší cenu.
Přístroje OnePlus, Razor, Xiaomi, Huawei a další nabízejí
navíc exkluzivitu malovýroby a 2/3 cenu, se srovnatelnými parametry. Problém
Apple je, že mu přestali jeho uživatelé rozumět. Připočtěme-li kombinaci
vnějších vlivu, jako je nepříliš dobrá situace v bilaterálních vztazích
mezi USA a Čínou, přičemž Čína měla být dominantním trhem Apple, obavy
z ochlazování globální ekonomiky a jistá ztráta renomé značky jako takové,
po excesech, kdy jednotlivé modely měly, či neměly čip LTE, kauzy se
zpomalováním starších modelů a korporátní tlak na spotřebitele (nákup nového
modelu), výrazně omezené možnosti iPhone, oproti konkurenční platformě Android,
ve variabilitě aplikací a volnosti instalace, tyto všechny atributy vykreslují
situaci APPL jako akcii pod silným prodejním tlakem.
K tomuto pohledu silně přispívá i monokultura produkce
Apple. IPhone, přes řadu dalších výrobků, je stále dominantní, jak co do počtu,
tak podílem na revenue – aktuálně okolo cca 63 %. Neschopnost dalších produktů
dosáhnout tržní pozice iPhonů (iPad, etc. Jsou de facto marginální) vystavuje
Apple silným tlakům, které nedokáže firma diverzifikovat (podíl telefonů na
revenue Samsung je cca 38,5%). Nejsilnější trh, tedy USA, v závěsu
s Čínou, nevykazuje, jak bylo uvedeno, tenzi k častým, resp. častějším
upgradům starších modelů, modely novými.
Z hlediska akcií jako takových je pokles o 38 % jen potvrzením, že investoři nevnímají Apple již jako dynamickou růstovou akcii, ale jako konzervativní dividendový titul, a tedy tlak na cenovou akci bude velmi povlovní. Tady se dostáváme k základní premise, totiž faktu, že Apple se z historického maxima na úrovni cca 220 USD dostal, během doby o něco málo převyšující tři měsíce, na silnou podpůrnou hranici 200W MA, která cenu tentokrát podržela. Jak je zřejmé z textu, domníváme se, že k jejímu retestu v blízké budoucnosti znovu dojde a pokud bude zdolána, vysokofrekvenční obchodní systémy spustí příkazy k prodeji a automaticky se sepnou i stop loss pozičních obchodníků. Naše kalkulace určují range 110-100 USD jako cílové pásmo, odkud se Apple nepodaří již vymanit, pokud nedojde k změně firemní politiky.
Michal Dvořák
Je hlavním analytikem společnosti Tradecentrum. Od roku 2013 je rovněž výkonným ředitelem EFEKTA finance SE se specializací na Corporate finance a Supply Chain Management a Credit insurance. Od roku 2017 se podílí na tvorbě algoritmů pro vysokofrekvenční obchodování. Dříve pracoval v řízení rizik KUREG Úvěrové pojišťovny, ve Factoringu České spořitelny a v Leader Investments, kde byl dealerem na devizovém trhu.
Tradecentrum
Je licencovaným obchodníkem, který poskytuje investiční poradenství v řadě zemí světa a poskytuje globální přístup na trhy. Klienti mají možnost obchodovat širokou škálu finančních instrumentů.
To, co je dělá výjimečnými, je především profesionální a individuální přístup ke klientům, kteří jsou naší prioritou a nedílnou součástí naší společnosti.
TradeCentrum je registrovaná obchodní značka Goldenburg Group Limited, což je kyperská investiční firma (CIF) pod dohledem a regulací Kyperskou komisí pro burzy a cenné papíry (CySEC) s CIF Licencí číslo 242/14.
Více informací na: https://tradecentrum.com/cs/
Poslední zprávy z rubriky Okénko investora:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?