Apple Inc. – Proč může hodnota legendárního výrobce iPhonů dále klesat
Mnozí, zejména po mírném odražení akcií APPL ode dna, se domnívají,
že téměř 40% propadem tech firmy, hluboce posazené v penězích, tento
pokles končí…
Důvodů k obavám je zde stále dost a není složité je
najít – všechny lze dedukovat z vývoje na trhu v posledních měsících,
resp. několika málo letech. Zejména pak z frustrace uživatelů iPhonů a také
ze ztráty hybnosti firmy jako takové.
Ohlášený pokles v hrubé marži z cca 42 % na cca 38
% za poslední Q 2018 není zásadním faktorem. Ojedinělý jev, tuším první za 17
let se dá vysvětlit jakkoliv. Co je však podle našeho názoru znepokojivé, je
pokles podílu iPhonů na globálním trhu, současně s cenovou kompenzací,
nebo jinak řečeno, čím méně toho Apple prodá, tím vyšší cenu požaduje.
Nahrazuje tak výnos z rozsahu exkluzivitou. Tady se ale láme pomyslná
hrana, protože Apple, aniž bych se chtěl pouštět do analýzy specifikace
jednotlivých výrobků, už dávno není dominantním hráčem a v jednotlivých
segmentech mu vyrostla zdatná konkurence a často Apple i převyšuje, za
podstatně nižší cenu.
Přístroje OnePlus, Razor, Xiaomi, Huawei a další nabízejí
navíc exkluzivitu malovýroby a 2/3 cenu, se srovnatelnými parametry. Problém
Apple je, že mu přestali jeho uživatelé rozumět. Připočtěme-li kombinaci
vnějších vlivu, jako je nepříliš dobrá situace v bilaterálních vztazích
mezi USA a Čínou, přičemž Čína měla být dominantním trhem Apple, obavy
z ochlazování globální ekonomiky a jistá ztráta renomé značky jako takové,
po excesech, kdy jednotlivé modely měly, či neměly čip LTE, kauzy se
zpomalováním starších modelů a korporátní tlak na spotřebitele (nákup nového
modelu), výrazně omezené možnosti iPhone, oproti konkurenční platformě Android,
ve variabilitě aplikací a volnosti instalace, tyto všechny atributy vykreslují
situaci APPL jako akcii pod silným prodejním tlakem.
K tomuto pohledu silně přispívá i monokultura produkce
Apple. IPhone, přes řadu dalších výrobků, je stále dominantní, jak co do počtu,
tak podílem na revenue – aktuálně okolo cca 63 %. Neschopnost dalších produktů
dosáhnout tržní pozice iPhonů (iPad, etc. Jsou de facto marginální) vystavuje
Apple silným tlakům, které nedokáže firma diverzifikovat (podíl telefonů na
revenue Samsung je cca 38,5%). Nejsilnější trh, tedy USA, v závěsu
s Čínou, nevykazuje, jak bylo uvedeno, tenzi k častým, resp. častějším
upgradům starších modelů, modely novými.
Z hlediska akcií jako takových je pokles o 38 % jen potvrzením, že investoři nevnímají Apple již jako dynamickou růstovou akcii, ale jako konzervativní dividendový titul, a tedy tlak na cenovou akci bude velmi povlovní. Tady se dostáváme k základní premise, totiž faktu, že Apple se z historického maxima na úrovni cca 220 USD dostal, během doby o něco málo převyšující tři měsíce, na silnou podpůrnou hranici 200W MA, která cenu tentokrát podržela. Jak je zřejmé z textu, domníváme se, že k jejímu retestu v blízké budoucnosti znovu dojde a pokud bude zdolána, vysokofrekvenční obchodní systémy spustí příkazy k prodeji a automaticky se sepnou i stop loss pozičních obchodníků. Naše kalkulace určují range 110-100 USD jako cílové pásmo, odkud se Apple nepodaří již vymanit, pokud nedojde k změně firemní politiky.
Michal Dvořák
Je hlavním analytikem společnosti Tradecentrum. Od roku 2013 je rovněž výkonným ředitelem EFEKTA finance SE se specializací na Corporate finance a Supply Chain Management a Credit insurance. Od roku 2017 se podílí na tvorbě algoritmů pro vysokofrekvenční obchodování. Dříve pracoval v řízení rizik KUREG Úvěrové pojišťovny, ve Factoringu České spořitelny a v Leader Investments, kde byl dealerem na devizovém trhu.
Tradecentrum
Je licencovaným obchodníkem, který poskytuje investiční poradenství v řadě zemí světa a poskytuje globální přístup na trhy. Klienti mají možnost obchodovat širokou škálu finančních instrumentů.
To, co je dělá výjimečnými, je především profesionální a individuální přístup ke klientům, kteří jsou naší prioritou a nedílnou součástí naší společnosti.
TradeCentrum je registrovaná obchodní značka Goldenburg Group Limited, což je kyperská investiční firma (CIF) pod dohledem a regulací Kyperskou komisí pro burzy a cenné papíry (CySEC) s CIF Licencí číslo 242/14.
Více informací na: https://tradecentrum.com/cs/
Poslední zprávy z rubriky Okénko investora:
Přečtěte si také:
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI