Báječní muži na létajících elektrických strojích
Akcie společnosti Airbus nejsou, mírně řečeno, naceněny na nějaký útlum letecké dopravy, naopak (viz včerejší příspěvek). Stejná společnost zpracovala dlouhodobý výhled vývoje odvětví, který je plný optimismu. Nabízí se otázka, nakolik jsou podobné projekce myšlenkou, jejímž otcem je přání (a matkou obavy ze změn). Před časem jsem tu například rozebíral projekce Exxonu týkající se dlouhodobého vývoje spotřeby ropy a tam je namístě uvažovat o podobném efektu. Podívejme se tedy na pár bodů z projekcí Airbusu.
První graf popisuje vývoj objemu osobní letecké přepravy ve světě měřený tzv. RPK, tedy počtem kilometrů procestovaných platícími cestujícími. Zhruba od roku 1986 se tento objem ve dvou podobně dlouhých časových periodách vždy dvakrát zdvojnásobil a Airbus čeká, že tento trend/efekt bude pokračovat – v následující cca 15 letech dojde opět ke zdvojnásobení objemu dopravy:
Každopádně Airbus počítá s tím, že počet letadel se v následujících 20 letech více než zdvojnásobí. Jak navíc ukazuje další graf, do roku 2037 bude třeba nahradit 10 850 letadel ze současné globální flotily čítající 21 450 letadel. Pokud k tomu přidáme onen růst (26 540 letadel), bude do roku 2037 potřeba vyrobit a dodat na trh více než 37 000 strojů:
Airbus nabízí i úvahu týkající se struktury těchto dodávek. Jak ukazuje poslední graf, zdaleka nejvíce (co do počtu i hodnoty) se jedná o nejmenší stroje (54 % celkové hodnoty prodaných letadel, 76 % podíl na počtu strojů). Naopak nejmenší podíl by měla mít letadla největší:
V předchozím článku jsem na závěr uváděl porovnání emisí na osobu/kilometr u hlavních způsobů dopravy, ta letecká je na tom suverénně nejhůře. I to je důvod, proč může být prostá extrapolace dosavadních trendů zrádná. Konec konců v přímém přenosu vidíme, jak na obrátkách nabírá elektrorevoluce na silnicích, i když tu někdy píšu, že v zemích jako Indie a možná i Čína by elektromobily kvůli energetickému mixu měly být spíše zakázány.
Letectví je trochu jiný oříšek, ale i tak třeba takový EasyJet letos oznámil, že do roku 2030 bude krátké dopravní vzdálenosti řešit elektroletadly (spolupracuje na tom s Wright Electric). Příští rok by údajně mělo být do provozu uvedeno devítimístné elektroletadlo a cílem společnosti jsou „elektrické“ trasy kolem 500 km. Naši předci s úžasem sledovali „báječné muže na létajících strojích“, my možná budeme létat s báječnými muži v elektroletadlech. Nebo kvůli tlaku změn v životním prostředí proběhnou ještě revolučnější změny a třeba nastane masivní příklon k podpoře a využívání železnic. Ty jsou na tom s externalitami relativně dobře (ale i zde hodně záleží na onom energetickém mixu).
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?