Ivana Brabcová, analytička životního pojištění Broker Consulting: Jak na pojištění invalidity
Často se setkávám s dotazem, jaký produkt na trhu
je ten nejlepší a jaký bych doporučila. Zdánlivě jednoduchá otázka, ale odpověď
už tak zcela jednoznačná není. Vždyť ani klienti nejsou stejní – nemusejí mít
stejné požadavky a potřeby pojistného krytí, nejsou stejně staří, nevykonávají
stejné zaměstnání nebo zájmovou činnost, nemusejí mít finanční závazky nebo mít
potřebu pojistit děti či svého partnera, ale také nemusejí být zcela zdrávi.
Právě všechny tyto skutečnosti mohou hrát zásadní roli při výběru vhodného
produktu.
Na českém pojistném
trhu si dnes můžeme vybrat z široké nabídky produktů. Vybrat vhodné životní
pojištění tak, aby splnilo naše požadavky a očekávání a které můžeme v průběhu
trvání pojištění libovolně upravovat, nemusí být v tomto směru zrovna
jednoduché. Životní pojištění bychom si měli zvolit takové, které odpovídá
zejména našim současným potřebám a cílům, ale i finančním možnostem. Mělo by
také zajistit ochranu pro naše blízké před finančními důsledky v případě naší
smrti.
Během posledního roku
se značně minimalizovaly rozdíly mezi pojistnými produkty životního pojištění. Při
nabídce pojištění porovnáváme nejen cenu, ale zohledňujeme zejména kvalitu
konkrétního rizika. Na co se ale zájemce zpravidla jako první zeptá, je: „Kolik
mě to bude stát?“. Ale je to opravdu to jediné kritérium, na nějž bychom se
měli zaměřit?
Při zabezpečení klademe důraz zejména na velká
rizika
K nejzávažnějším a
nejdůležitějším rizikům patří bezpochyby pojištění pro případ invalidity (ve
všech třech stupních invalidity), pojištění smrti, velmi vážných onemocnění,
pracovní neschopnosti a trvalých následků úrazu.
Podívejme se podrobněji
na konkrétní riziko, a to na pojištění invalidity. Je nabídka tohoto rizika u
všech pojišťoven stejná? Jak je to s čekací dobou, s výlukami a
omezeními? A jak vysoké bude plnění od jednotlivých pojišťoven? Standardní
otázky, které si pokládá každý zájemce o pojištění.
Čekací doby
Obecně platí, že z
důvodu úrazu se čekací doba neuplatňuje. Některé pojišťovny mají čekací dobu na
nemoc od 2., nebo 3. měsíce po podpisu smlouvy či návrhu, přičemž ještě platí
čekací doba na přiznání invalidity (posudek vydaný správou sociálního
zabezpečení). Ta se pak pohybuje v rozmezí jednoho až dvou let. Některé
pojišťovny nemají čekací dobu na nemoc, ale jen čekací dobu na přiznání
invalidity. Upozorňuji, že čekací doba se může v některých případech lišit i u
konkrétního stupně invalidity. Na trhu jsou i některé pojišťovny, které za
určitých podmínek přejímají čekací dobu u pojištění invalidity od předchozího
pojistitele.
Výluky a omezení
Věnovat pozornost
bychom měli také výlukám a omezením, kdy pojišťovny zpravidla v případě
onemocnění duševní poruchou nebo psychickým onemocněním nevyplácejí pojistné
plnění. Některé pojišťovny plní ze všech tří stupňů invalidity za organické
duševní poruchy (diagnóza F00 – F09), ale z důvodu duševní poruchy a poruchy
chování (F diagnózy) plní jen v případě invalidity 3. stupně. Další výluky a
případné omezení pak nalezneme v příslušných pojistných podmínkách u dané
pojišťovny.
Způsob výplaty plnění
Je podstatný rozdíl, když sjednáme samostatně každý stupeň invalidity na konkrétní pojistnou částku, nebo v tak zvaném balíčku, u kterého sjednáváme jen jednu pojistnou částku společnou pro všechny stupně. V tomto případě je třeba si uvědomit, kdy a jaké maximální plnění by pojištěný od pojišťovny dostal. V případě, když zvolí pojistnou částku pro každý stupeň invalidity zvlášť, pak klient dostane plnění za každý stupeň (pokud se stane invalidním v prvním stupni, následně ve druhém a pak ve třetím). V případě sjednání invalidity v balíčku dostane plnění jen jednou, do maximální výše sjednané pojistné částky – pozor, některé pojišťovny vyplatí pojistné plnění ve dvou splátkách (pokud se klient stane invalidním v 1. stupni), jednorázová výplata plnění je zpravidla v případě, pokud se klient stane invalidním ve 3. stupni invalidity. Některé pojišťovny vyplácejí i 200 % sjednané pojistné částky, pokud se klient stane invalidním ve 4. stupni invalidity (tzv. snížená soběstačnost). A právě volba konkrétní varianty má vliv na cenu rizika invalidity.
Autorkou textu je Ivana Brabcová, analytička životního pojištění Broker Consulting
Jan Lener
Ředitel komunikace Broker Consulting. Do Broker Consulting přišel téměř přesně před deseti lety do oddělní komunikace a PR. Od roku 2013 se věnoval také Projektu Reality v Broker Consulting. Ve finančně-poradenskému byznysu působí již od roku 2003, první zkušenosti sbíral jako poradce. V případě, že vás zaujal koncept OK POINT, o němž Jan Lener píše, kontaktujte pro více informací Lenku Slepičkovou na mailu lenka.slepickova@bcas.cz, nebo na telefonu +420 731 537 402.
Broker Consulting
Broker Consulting je jednou z největších poradenských společností na českém a slovenském trhu v oblasti financí a realit. Od roku 1998 získala důvěru více než 600 000 klientů. Poskytuje také služby přes 4 000 firmám. Služby společnosti Broker Consulting poskytuje přibližně 1500 finančních konzultantů ve více než 100 klientských centrech a kancelářích. Společnost přinesla na český a slovenský trh řadu inovací. Jednalo se například o investice do otevřených podílových fondů se zamykáním zisků nebo unikátní produkty životního dopojištění, které umožňují pojistit smrt a invaliditu za zlomek obvyklých cen. Broker Consulting rovněž ve spolupráci s mBank vytváří síť franšízových poboček pod názvem OK POINT, kterých je aktuálně otevřeno 33. Více na www.bcas.cz a na www.okpointy.cz. Navštivte také náš Facebook a LinkedIN Broker Consulting a Facebook a LinkedIn OK POINTů.
Poslední zprávy z rubriky Finanční rady:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Životní minimum 2020 - zvýšení a online kalkulačka. Jaké je životní minimum vaší rodiny?
- Zdravotní pojištění pro nezbytnou zdravotní péči - Kdo ho platí a kolik stojí
- Sociální pojištění pro zaměstnance i OSVČ v roce 2020
- Jak koupit Bitcoin, kde koupit Bitcoin – nákup Bitcoinu
- Jak těžit bitcoin - těžba bitcoinů, mining
- Valorizace důchodů - jak stoupají důchody?
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Výpočet čisté mzdy reforma 2024. Jak se vypadá čistá mzda před a po reformě?
- Ivana Brabcová, analytička životního pojištění Broker Consulting: Jak na pojištění invalidity
- Pojištění - hodnoty. Pojištění - sociální pojištění, zdravotní pojištění, nemocenské pojištění, důchodové pojištění
- Základní informace o životním pojištění podle odvětví životního pojištění (data do 30.9.2016) - ekonomika ČNB
- Jiří Váchal, analytik neživotního pojištění junior Broker Consulting: Jak na náhradu škody po dopravní nehodě
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Jak reagovat na konec smlouvy s dodavatelem? Pozor na vyšší ceny
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Flotilové pojištění ušetří firemní finance i starosti, které se týkají služebních i soukromých cest
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna