Vladimír Urbánek
(Kurzy.cz)
Investice  |  20.11.2018 13:37:45, aktualizováno 23.11.2018 16:00:56

Sedm mýtů o Black Friday, které vás stojí peníze


Slevový svátek známý jako Black Friday, tedy Černý pátek, se už napevno zabydlel i v tuzemských obchodech. Češi na slevy slyší, a pro prodejce jsou podobné „globální“ akce vítaným způsobem, jak dostat do obchodů další zákazníky. Ohledně tohoto svátku však stále panuje několik mýtů. 

1. Slevy obchodníků jsou na Černý pátek pouze fiktivní

 

V zahraničí je Black Friday ve světě slev opravdu pojem a ušetřit je možné nemalé částky. Je pravda, že čeští obchodníci k tomu přistupují jinak a ve skutečných slevách najdeme v naprosté většině výprodejové zboží. Díky rostoucí konkurenci, a to zejména v oblasti spotřební elektroniky ale platí, že vybrané mobilní telefony, televizory či herní konzole lze během tohoto svátku koupit skutečně levněji než v prosinci těsně před vánočními svátky. Po Vánocích však přijde další vlna slev, kdy je možné ušetřit i více.

 

2. Velcí a známí obchodníci si slevové triky nedovolí

 

Považujete velké a známé obchodníky za důvěryhodnější? Myslíte si, že tam se na slevové triky nenachytáte? Omyl. Velké a bohaté obchody si mohou dovolit riskovat i případnou pokutu od České obchodní inspekce. Je běžné, že tito obchodníci v rámci nafukování slev počítají slevu z historicky nejvyšší ceny zboží, nikoliv z ceny, za kterou se dané zboží prodávalo před Černým pátkem. Například v loňském roce novináři zdokumentovali, jak ty největší a nejznámější obchody s elektronikou nafukují slevy. A bohužel to platí i letos.

 

3. Nákup v zahraničí je složitý a nevyplatí se kvůli poštovnému

 

V zahraničních internetových obchodech narazíte na skutečné slevy mnohem častěji než na českém internetu. A poštovné rozhodně vždy platit nemusíte. Například německý Amazon nabízí rychlé dodání zboží na české adresy zdarma již při nákupu za přibližně tisíc korun. Obdobně lze ušetřit i z čínských obchodů. Pokud dané zboží zahraniční obchod neposílá do ČR, není složité využít některou z internetových služeb, která vám zřídí fiktivní adresu v Německu či ve Velké Británii, několik zásilek sloučí do jedné a za jedno poštovné zašle na vaši českou adresu. 

 

4. Slevy nelze kombinovat

 

U většiny slevových akcí je uvedeno, že je nelze kombinovat s dalšími slevami. Někdy to však možné je. Pokud se přihlásíte například k odběru e-mailových novinek (newsletteru), některé obchody vám pošlou slevový kupón na první nákup. Ze zasílání newsletteru se můžete případně později odhlásit. Do některých obchodů lze najít slevové kupóny i na internetu. Rovněž je často možné využít i cashback (vrácení určitého procenta z hodnoty obchodu) v různých slevových programech či při platbě vybranou kreditní kartou. Zvláště u dražší elektroniky může být sleva zajímavá.

 

5. Nejzajímavější slevy jsou jen na Černý pátek

 

Ty nejzajímavější slevy si obvykle obchodníci nechávají až na Černý pátek, ale neplatí to rozhodně vždy. Stále častěji dochází k tomu, že obchodníci spouštějí slevové akce stále dříve a dříve, nečekají na Černý pátek. Zboží ve slevě inzerují již týden před Černým pátkem a každý den je obměňují. Ty nejzajímavější slevy se poskytují pro zboží, které je v omezeném množství a lehce se může stát, že to, co Vás zajímá nejvíce, bude na Černý pátek již vyprodáno. To platí i pro kamenné obchodní řetězce. Slevy se proto vyplatí slevovat i před samotným Černým pátkem nebo využít některou z internetových služeb, která monitoruje aktuální cenu u vámi vybraného zboží.

 

6. Cenové srovnávače vám pomohou najít nejnižší cenu

 

Možná máte plán, že vyrazíte na Černý pátek do obchodu, a to vybaveni mobilní aplikací na srovnání různých cen zboží. Je to dobrý způsob, jak se nenechat napálit na fiktivní slevu, bohužel nelze se na něj spolehnout pokaždé. Do těchto aplikací se totiž ne vždy promítají nejnovější cenové slevy a akce u veškerého zboží a všech obchodníků. Cenu daného zboží je proto vhodné ověřit i jinými způsoby než prostřednictvím cenových srovnávačů, například navštívením e-shopů několika dalších prodejců.

 

7. Rozbalené zboží již nelze vrátit  

 

Pokud zjistíte, že jste se nechali napálit na fiktivní slevu či vám koupené zboží nevyhovuje, není důvod k panice. Při nákupu přes internet má zákazník právo vrátit zboží bez udání důvodu do 14 dnů od jeho doručení. Navíc, některé obchody tuto dobu bezplatného vrácení prodlužují. Obaly nejsou ze zákona součást zboží a vrátit tak můžete i rozbalené zboží. Jen je potřeba dát pozor, abyste ho nepoškodili. A čím méně poškozený obal, tím pochopitelně lépe i pro obchodníka. 

 

Dušan Šídlo, analytik společnosti Broker Trust a autor knihy Nenech se dojit, v níž radí, jak se dá ušetřit nejen na slevách

 
27.02. 12:01  sleva (DeloreAn)
Diskuse je uzavřena

Poslední zprávy z rubriky Investice:

Ne   6:50  Ne každý hrdina nosí plášť – někteří mají kalkulačku David Navrátil (David Navrátil)
So   8:00  Vtip na víkend: Peníze kazí lidi Markéta Höfferová (Kurzy.cz)
So   6:50  Dominance Číny a globální bezpečnost David Navrátil (David Navrátil)





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688