Stavba megakanálu by mohla začít v roce 2030. Tudy má vést
Stavba by mohla začít už za 12 let, denně by z dálnic mohlo ubýt až 5000 nákladních aut. Ministerstvo dopravy představilo v pátek studii proveditelnosti kanálu Dunaj-Odra-Labe.
Vodní koridor Dunaj–Odra–Labe má podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) obrovský dopravní potenciál, navíc i pozitivní ekologické dopady a rekreační využití. “Pokud se dohodneme s okolními státy, má smysl jej stavět. Mě z toho vychází ta větev odersko–dunajská,“ řekl při pátečním představení studie proveditelnosti Ťok.
Ministr tak naráží na výsledky studie proveditelnosti, podle níž by se kanál spojující Odru a Dunaj finančně vyplatil. Náklady na jeho výstavbu by byly 281 miliard korun. Stavba této části by mohla podle Ťoka začít po roce 2030 u Ostravy. Propojení s Labem by vyšlo na dalších 301 miliard. Investice do této části by se však nemusela vrátit.
Vodní spojnice tří řek by mohla ulevit českým silnicím až o 5000 nákladních aut denně. To by znamenalo pokles silniční dopravy až o 2 procenta. Vodní doprava by naopak posílila o 8 procent.
Pokud by se však 281 miliard využilo na stavbu nových dálnic, mohlo by jich vzniknout až 1850 kilometrů. Jeden kilometr nové dálnice stojí podle ministerstva dopravy 152 milionů korun. Česká dálniční síť má v současnosti 1234 kilometrů.
Ťok upozornil, že projekt zatím není schválený a teprve se prověřují jeho možné dopady. „Studie řekla, že je to realistický projekt, má smysl se jím zabývat, ale že bychom v tuhle chvíli rozhodli, že se bude stavět, tak v takové situaci rozhodně nejsme,” poznamenal. Velkým zastáncem projektu je i prezident Miloš Zeman
Vodní koridor má však i své kritiky. „Stavba by narušila krajinu a vodní režim. Budeme mít co dělat, abychom vůbec udrželi vodu v krajině pro základní životní a biologické funkce, nelze ji pumpovat do tohoto technického díla. Divím se, že v době, kdy zápasíme o každou kapku vody v krajině, tyhle megalomanské betonářské nápady může někdo seriózně položit na stůl,“ řekl v říjnu loňského roku Jan Piňos z Hnutí Duha.
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Cestování:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun