Věra Stárová (GfK-Praha)
Obchod a služby  |  03.07.2002 10:13:55

ELEKTRONICKÝ OBCHOD NA VZESTUPU - Firmy obchodující na internetu očekávají nárůst obratu o 25-30 %.

V dubnu a květnu proběhl již třetí rozsáhlý průzkum elektronické komerce B2C v ČR pod názvem ON-LINE SHOPPING 2002. Šetření mezi zákazníky a provozovateli internetových obchodů provedl institut pro výzkum trhu GfK Praha a společnost Incoma INCOMA Research s podporou Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

V průběhu výzkumu bylo osloveno více než 1 100 provozovatelů elektronických obchodů  zaměřených na koncového spotřebitele a reprezentativní soubor 1 500 uživatelů internetu. Metodika výzkumu a zjišťované informace umožňují mezinárodní srovnání v rámci projektu gfk-webgauge.

Celkový objem obratu z internetového prodeje v České republice v roce 2001 lze na základě výsledků získaných šetřením odhadnout na 1,1 – 1,4 miliardy . Dotazovaní obchodníci předpokládají v letošním roce nárůst objemu internetového prodeje i úhrnných ročních tržeb.

Český elektronický obchod se dále konsoliduje – po roce 2000 vzniklo jen 39 % dotazovaných obchodů.  V sortimentu nabídky českých elektronických obchodů dominuje výpočetní technika (nabízí 26 % online obchodů), software (21 %), telekomunikační technika (20 %) a elektronika (16 %). Nejčastěji nabízenými službami je rezervace ubytování  a nákup zboží prostřednictvím internetových aukcí.

Za zboží mohou zákazníci zaplatit nejčastěji dobírkou (nabízí 86 % obchodů), bankovním převodem (67 %) a v hotovosti (65 %).

Za největší překážku rozvoje elektronického obchodu v Čechách považují obchodníci ceny připojení k internetu a obavy z chybějícího osobního kontaktu  s nakupovaným zbožím (nemožnost osobní prohlídky či odzkoušení) či limity dané anonymitou internetového prodeje (obava z nesnadné reklamace a výměny zboží).

Nejčastěji nabízené způsoby platby v elektronických obchodech.:

 ZDROJ: GfK Praha/INCOMA Research/APEK, Online Shopping 2002

 

GfK Praha  patří mezi tři  největší české společnosti v oblasti  výzkumu trhu a veřejného mínění v České republice. Společnost byla založena v únoru 1991 a  je součástí skupiny GfK (GfK Group).

INCOMA si od svého vzniku v roce 1991 vybudovala silné postavení zejména v oblasti výzkumu maloobchodu, distribuce a v industriálním výzkumu. V dubnu 2000 byly výzkumné aktivity nově koncentrovány do firmy INCOMA Research, s.r.o., která se stala součástí  GfK Group.

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) byla založena v listopadu 1998. Jejím úkolem je provádět standardizační a popularizační činnost v oblasti české elektronické komerce. APEK sdružuje více než 240 společností.

 

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688