ELEKTRONICKÝ OBCHOD NA VZESTUPU - Firmy obchodující na internetu očekávají nárůst obratu o 25-30 %.
V dubnu a květnu proběhl již třetí rozsáhlý průzkum elektronické komerce B2C v ČR pod názvem ON-LINE SHOPPING 2002. Šetření mezi zákazníky a provozovateli internetových obchodů provedl institut pro výzkum trhu GfK Praha a společnost Incoma INCOMA Research s podporou Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
V průběhu výzkumu bylo osloveno více než 1 100 provozovatelů elektronických obchodů zaměřených na koncového spotřebitele a reprezentativní soubor 1 500 uživatelů internetu. Metodika výzkumu a zjišťované informace umožňují mezinárodní srovnání v rámci projektu gfk-webgauge.
Celkový objem obratu z internetového prodeje v České republice v roce 2001 lze na základě výsledků získaných šetřením odhadnout na 1,1 – 1,4 miliardy Kč. Dotazovaní obchodníci předpokládají v letošním roce nárůst objemu internetového prodeje i úhrnných ročních tržeb.
Český elektronický obchod se dále konsoliduje – po roce 2000 vzniklo jen 39 % dotazovaných obchodů. V sortimentu nabídky českých elektronických obchodů dominuje výpočetní technika (nabízí 26 % online obchodů), software (21 %), telekomunikační technika (20 %) a elektronika (16 %). Nejčastěji nabízenými službami je rezervace ubytování a nákup zboží prostřednictvím internetových aukcí.
Za zboží mohou zákazníci zaplatit nejčastěji dobírkou (nabízí 86 % obchodů), bankovním převodem (67 %) a v hotovosti (65 %).
Za největší překážku rozvoje elektronického obchodu v Čechách považují obchodníci ceny připojení k internetu a obavy z chybějícího osobního kontaktu s nakupovaným zbožím (nemožnost osobní prohlídky či odzkoušení) či limity dané anonymitou internetového prodeje (obava z nesnadné reklamace a výměny zboží).
Nejčastěji nabízené způsoby platby v elektronických obchodech.:
ZDROJ: GfK Praha/INCOMA Research/APEK, Online Shopping 2002
GfK Praha patří mezi tři největší české společnosti v oblasti výzkumu trhu a veřejného mínění v České republice. Společnost byla založena v únoru 1991 a je součástí skupiny GfK (GfK Group).
INCOMA si od svého vzniku v roce 1991 vybudovala silné postavení zejména v oblasti výzkumu maloobchodu, distribuce a v industriálním výzkumu. V dubnu 2000 byly výzkumné aktivity nově koncentrovány do firmy INCOMA Research, s.r.o., která se stala součástí GfK Group.
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) byla založena v listopadu 1998. Jejím úkolem je provádět standardizační a popularizační činnost v oblasti české elektronické komerce. APEK sdružuje více než 240 společností.
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz