Jiří Zendulka
(Kurzy.cz)
Akcie ve světě  |  06.09.2018 23:17:02

Čínská Tesla na burze již v příštím týdnu!


Za podpory renomovaných bank zahájila tzv. „čínská Tesla“, resp. automobilka NIO v úvodu měsíce roadshow pro investory. Ti tak již v těchto dnech postupně u obchodníků zaplňují knihy objednávek s požadavky na úpis akcií NIO v primární emisi (IPO). Za jakou cenu je získají, by mělo být rozhodnuto nejspíše v úterý, resp. následně ve středu 12. září by s titulem mělo být slavnostně zahájeno obchodování na NYSE pod tickerem „NIO“. Čeká nás tak jedna z největších a zároveň nejočekávanějších primárních emisí na Wall Street v tomto roce. Řada investorů vidí v události obdobu vstupu automobilky Tesla na kapitálový trh v roce 2010. Zda bude NIO se svými elektromobily obdobně úspěšná, ukáže až čas…

Elektromobily NIO míří k zákazníkům

V červnu automobilka spustila prodej svého 7místného SUV s označením ES8. V daném měsíci jich dodala 481. Aktuální čísla ukázala na postupně rostoucí produkci a následné dodávky k zákazníkům. V srpnu partnerská JAC vyrobila téměř 1 300 vozů oproti 831 v červenci. K řidičům se celkově do konce srpna dostalo přes 1600 elektromobilů ES8.

Ve 4. čtvrtletí se plánuje produkce na úrovni 7 tisíc vozů. S náběhem výroby NIO očekává postupné snižování současné 6-9 měsíční čekací doby. Dřívější objednávky na vůz zákazníci potvrzují, resp. původní vratnou zálohu 5 000 RMB (Renminbi) navýšilo na již „nevratných“ 45 tisíc RMB na 6 201 zájemců. Celkově má NIO objednávky se zálohou na necelých 15 800 vozů. Připomeňme, že základní cena vozu ES8, který dokáže zastavit ze 100 km/h na 33,8 metrech, začíná na 448 tisících RMB, tj. na čínském trhu zhruba polovině ceny Modelu X od automobilky Tesla.

Více o parametrech vozu ES8, dostupnosti, či možnostech jeho nabíjení v našem dřívějším článku zde.

Primární emise nakonec menší

Prvotní nástřel prospektu NIO podaný před měsícem na americkou Komisi pro cenné papíry a burzy (SEC) zmiňoval zájem automobilky získat až 1,8 miliardy dolarů. Dle „finálního“ prospektu mohou zájemci koupit až 160 milionů akcií (ADR) v indikativním cenovém rozpětí 6,25-8,25 USD. Transakce by tak v případě dosažení horního pásma mohla dosáhnout „jen“ 1,32 mld. USD (přes 29 mld. ). Noví vlastníci by po IPO měli mít podíl na základním kapitálu 15,8 %. Čísla se mohou nakonec ještě pozměnit. Manažeři emise mají k dispozici ještě tradiční 15% opci. Jinými slovy mohou následně upsat ještě dalších 24 milionů akcií.

V souhrnu tedy může společnost pro svou expanzi získat až 1,52 mld. USD hrubého výnosu (33,5 mld. ). Již nyní lze téměř s jistotou predikovat, že se úpis dostane do TOP5 letošních největších vstupů (IPO) na Wall Street.

Při primární emisi společnosti NIO dochází k úpisu jen nových akcií. Žádný ze stávajících akcionářů se svého podílu nezbavuje. Zakladatel a šéf firmy Bin Li si, vzhledem i k preferenčním akciím, ponechá rozhodující slovo ve společnosti. Na hlasovacích právech bude mít i po transakci téměř poloviční podíl (48,3 %). Z tohoto pohledu pak bude mít stále druhou nejvyšší rozhodující pravomoc s 21,8 % známá čínská skupina Tencent, která stojí také od počátku za rozjezdem tohoto startupu.

Relevantní cena? Startup za více než 8 mld. USD…

Na trhu se již objevují také první negativní názory na ocenění emise. Vzhledem ke konkurenci na čínském trhu, kde produkci elektromobilů rozjíždí řada dalších startupů a v očekávání jsou navíc i velké automobilky, se firmou odhadovaný 15% tržní podíl v roce 2020 zdá být značně ambiciózní. Arun George z Global Equity Research dále také zmiňuje příliš optimistické očekávání 10% EBITDA marže, když v posledních třech letech dražší Tesla dosahovala max. 9 %. Navíc NIO je smluvně zavázána státní firmě JAC, která pro firmu vyrábí vozy ES6, kompenzovat případné veškeré provozní ztráty. I při výhledu splnění cílů automobilky by Arun George viděl fér cenu při IPO na 5,80 USD.

Cena pro IPO však zatím indikuje, že by investoři mohli čínskou automobilku ocenit na více než 8 mld. USD. Pro srovnání hodnota americké Tesly se vzhledem k poklesu jejich akcií smrskla na zhruba 50 mld. USD.

Níže uvedený přehled ukazuje nástup elektromobilismu v Číně, resp. přehled vozů v různých segmentech (včetně očekávaných) a jejich cen. Objevuje se zde i ŠKODA Vision.

Vstupem na akciový trh se automobilka NIO každopádně stane na veřejnosti mnohem více sledovánou a jistě o ni a jejích vozech v následujících týdnech, měsících či letech často uslyšíme. Stejně jako u Tesly bude sledován především náběh produkce a její kvalita. Na konci roku pak jistě i představení menší 5místné verze ES6 či v příštím roce sedanu ET7.







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688