Alibaba ukázala akceleraci trendu, raketový růst tržeb poskvrněn užšími maržemi (komentář analytika)
Alibaba (Investiční tipy)
Kvartální výsledky našeho čínského maloobchodního oblíbence by se daly shrnout slovy „akcelerace trendu“. Co do naplnění konsensu byla čísla uspokojivá. Tržby si drží s růstem o 60 % yoy svoje tempo a dostávají se na 81 mld. CNY. Profitabilita opět dostává těžkou ránu a provozní zisk padá o 50 % yoy na 8 mld. CNY a hluboce pod tržní konsensus. Provozní marže se zúžila o 25 p.b. yoy na 10 %, což je navíc o 5 p.b. horší než v předešlých výsledcích. Čistému zisku na akcii hodily záchranné lano úrokové výnosy, díky čemuž se mu podařilo s hodnotou 8,04 CNY víceméně uspokojit predikce trhu a udržet se v linii předešlého roku.
Věnujme se nejdřív tržbám. Klíčový segment obchodu posílil tržby o 61 % yoy, přičemž opět došlo ke zpomalení růstu na reklamě (Customer management). Zatímco v předešlém kvartálu to bylo +35 % yoy, tak nyní už jen +25 % yoy. Důvod management nezmiňuje, avšak zdá se, že jak Alibaba tlačí svou obchodní platformu na venkov (Taobao Rural), nedokáže z tamní populace extrahovat tak vysoké ceny, jak tomu bylo ve městech. Podporu však přímo ukázkově poskytují provize (Commission) z prodejní platformy Tmall. Díky 34% nárůstu objemu zobchodovaného zboží (GMV) se podařilo extrahovat na poplatcích o 55 % více než v předešlém roce. Také tady došlo k akceleraci trendu, jelikož ještě v předešlých výsledcích jsme se dívali na 40% yoy posílení. Mohutný stimul přišel ze strany iniciativy New Retail, v rámci které Alibaba sype peníze do akvizic kamenných obchodů. Tržby z této části dosahují již 7 mld. CNY (+340 % yoy). Opomínat nesmíme ani cloudový byznys, jenž je největším svého druhu v Číně. Příjmy této divize se opět zdvojnásobily (5 mld. CNY). Bohužel investice do infrastruktury sestřelily provozní marži cloudu až na záporných -10 % z předešlých -5 %.
Tím se plynule dostáváme k profitabilitě, která v podstatě opět skočila z útesu. Důvodů je samozřejmě hned několik. Tím prvním je zmiňovaný New Retail, jenž je v současnosti stěžejní vizí Alibaba. Jack Ma a management si malují svět, ve kterém se smažou rozdíly mezi offline a online nakupováním a vytvoří se tak jednotná spotřebitelská zkušenost. Cenou za to jsou masivní investice do nákupu kamenných obchodů. Počet prodejen Hema se v srpnu dostal již na 68 (+43 od počátku roku) a součástí toho jsou samozřejmě vyšší provozní náklady. Druhým faktorem je konsolidace logistické divize Cainiao do výsledovky celé společnosti a tedy započtení jejich nákladů do provozu a ne do položek pod čarou. To samé platí o doručovací službě Ele.me. V neposlední řadě jsou tu investice do rozvoje dalších aktivit jako například online video platformy Youku a také internetového prodeje v JV Asii prostřednictvím platformy Lazada.
Co si má z této nálože čísel a informací investor vlastně vzít? Osobně hodnotíme výsledky kladně, avšak pár poznámek se určitě najde. Především si je nutno upravit své představy o budoucnosti Alibaby. Úzké marže jsou zdá se novou normou a trh se snad bude více upírat na růst tržeb, stejně jak tomu bylo dlouho u Amazonu. Tomu se ostatně Alibaba přiblížila i nynějším širokým portfoliem produktů. Došlo například ke spuštění služby 88VIP, která je v podstatě čínskou verzí Amazon Prime. Pokud si tržby budou držet stále takovéto tempo růstu, není se čeho bát. Zdroje na investice Alibaba pořád má a navíc je doplňuje přes pořád pozitivní cashflow (nyní 26 mld. CNY). Iniciativa New Retail je prozatím v plenkách, avšak dokáže-li management svou vizi naplnit, potenciálně může skutečně transformovat nakupování tak, jak jej známe.
Trh se jaksi nemůže rozhodnout, co si s těmito výsledky počít. Akcie otevíraly trh se 4% ziskem (možná reakce na nedávnou chmurnou náladu na asijských trzích), avšak posléze sklouzly dolů a nyní obchodují na -1 %.
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?