Blíží se váš podnik k hranici krize? Tyto varovné signály vás na to upozorní
Prodeje již
několik měsíců nedosahují plánovaných výsledků, zákazníci od vás postupně
odcházejí, vaši pracovníci jsou bez nálady a jejich výkon mizerný. Nejen toto
jsou symptomy nemocné firmy a vy jako její šéfové byste měli okamžitě zahájit
léčbu. Čas hraje proti vám, proto jednejte rychle, a pokud možno bez emocí.
Nedokážete-li se na problémy svého podniku podívat s chladnou hlavou,
nečekejte a obraťte se na odbornou pomoc.
Dle výsledků analýzy
společnosti CRIF bylo v roce 2017 v tuzemsku založeno rekordní
množství obchodních společností, a to konkrétně 32 557. Zároveň jich však
ve stejném roce přes 12 000 zaniklo, což je nejvyšší číslo v historii
České republiky. Evropské i světové statistiky přitom konzistentně ukazují, že
šesté výročí oslaví jen něco málo pod polovinu malých a středních firem. Po
deseti letech pak na trhu z těchto přeživších zůstane pouhá třetina.
Málokterá společnost však skončí ze dne na den. To, že podnik není v dobré
kondici a hrozí mu zánik, lze vypozorovat podle různých varovných signálů.
Jaké to jsou?
1) Skutečné
prodeje jsou nižší než ty plánované
Jestliže se několik měsíců
opakovaně potýkáte s nízkými prodeji, ihned zbystřete a začněte jednat. „Podnikatelé
a majitelé firem někdy žijí v domnění, že pár měsíců nižších tržeb snadno
dorovná nějaká velká jednorázová zakázka či prodejní akce, kterou plánují. Na
to ovšem nelze spoléhat. Nezbytným předpokladem růstu, a tedy i prosperity
firmy, je konzistentní tok prodejů a spolehlivé prodejní prognózy,“ říká
Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež pomáhá malým a středním
podnikům.
2) Ztrácíte
více zákazníků, než kolik jich získáváte
Signálem blížících se potíží
často bývá i stav klientské základny. Pokud vaší firmě začnou ubývat zákazníci
a nedaří se jí získávat nové, znamená to, že vás brzy čeká propad prodejů a
tržeb, následný nižší zisk a zhoršené cash flow. V takové chvíli je
obzvláště důležité zaměřit se na marketing firmy, identifikovat, co nefunguje,
začít pracovat na odstranění problémů a hledat novou strategii. Protože však
získávání nových zákazníků bývá velice často o dost těžší než jejich udržení,
nesmíte rozhodně zapomenout ani na stávající klientelu. Dlouhodobí zákazníci se
navíc mohou stát výborným zdrojem pomoci. Zjistěte, čeho si na vaší firmě cení,
že jí zůstávají věrní. Krom identifikace problémů totiž potřebujete znát i své
silné stránky, na nichž pak můžete postavit novou marketingovou strategii.
3) Zaměstnanci
jsou nespokojení a ztrácejí motivaci
To, že ve firmě něco nefunguje,
poznáte velmi dobře i na náladě svých zaměstnanců. Většina z nich totiž
dokáže rychle vypozorovat, že se nad firmou stahují černá mračna, a to nejen
proto, že jim najednou výplata začne chodit opožděně nebo se seškrtávají odměny
a benefity. „Podnikem, který se blíží k hranici krize, či ji už
překročil, se pověstné dusno může rapidně rozšířit a vážně nahlodat
pracovní morálku. To nejhorší, co může vedení firmy v té chvíli udělat –
ale mnohdy to dělá – je snažit se vše ututlat a předstírat, že se nic neděje.
To motivaci pracovníků spolehlivě dostane až k bodu mrazu, neboť budou mít
pocit, že se na ně něco chystá,“ upozorňuje Jiří Jemelka a dodává, že
v krizové situaci je naopak nutné vnitrofiremní komunikaci posílit,
doslova si stoupnout před svůj tým a říct „ano, máme tu problém, ale chceme a
budeme ho řešit, a to následujícím způsobem“. Buďte zkrátka co nejvíce
otevření. Je šance, že společné nebezpečí a výzva k jeho překonání váš
pracovní kolektiv stmelí a vy předejdete zbytečným odchodům nervózních
zaměstnanců, což by firmu jen dále oslabilo.
Poznáváte tyto
situace? Pak hned začněte jednat nebo vyhledejte odbornou pomoc
Pokud uvedené signály
zpozorujete, nepanikařte. Základem řešení krizové situace je zachovat si
chladnou hlavu a začít co nejdříve jednat. Emoce do řešení problémů nepatří,
snažte se tudíž od nich zcela oprostit. Nedokážete-li to, hledejte odbornou
pomoc. Využít můžete služeb interim manažera či se obrátit na zkušenou
poradenskou firmu. Nezávislý odborník se na váš byznys podívá z nezaujaté
perspektivy, čímž snáze odhalí problematické oblasti, navíc může těžit ze svých
dosavadních zkušeností.
Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Práce - aktuální nabídky práce ve vaše městě, novinky.
- Práce - aktuální nabídky práce ve vaše městě, novinky.
- Blíží se váš podnik k hranici krize? Tyto varovné signály vás na to upozorní
- Blíží se konec fixace vaší hypotéky? Pozor na to, aby vám dluhy nezúžily možnosti refinancování
- V ekonomice přibývá varovných signálů. Pro ekonomickou krizi ale není bezprostřední důvod
- Je Vám kolem 30 a záleží Vám na Vaši finanční situaci? Finanční produkty Vám nepomůžou!
- US desítky jsou už zase těsně u 3%. Nad touto hranicí akcie obvykle oslabí a bude to i tento případ
- Další finanční krize na obzoru? Tento graf vám nedá spát
- Další finanční krize na obzoru? Tento graf vám nedá spát - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Pět signálů toho, že se vás šéf chce zbavit
Prezentace
22.11.2024 Výsledková sezóna: Obhájila Nvidia svou…
18.11.2024 Nejlepší telefon za 2 990 Kč. Motorola má hit…
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak trh reagoval na volby v USA? Historická maxima, ale i prudké propady
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?