Ekonomický deník (Ekonomický deník)
Investice  |  26.10.2017 06:09:04

Automobilky: Budete jezdit ve vodíkovém autě, které nebude vaše


Baterie jakožto pohon elektromobilů selžou kvůli chybějící infrastruktuře, věříme spíše vodíkovým článkům. Většina řidičů nebude jezdit ve vlastním voze a hlavní hodnota tkví v datech, nikoli v samotném stroji. – V Brně diskutovali zástupci světových automobilek, a přestože zaznívaly i odvážné předpovědi, mezi účastníky většinou panovala shoda.

Aktuální čísla potvrzují, že zažíváme ekonomickou konjunkturu. Za první 3 kvartály letošního roku bylo v tuzemsku vyrobeno o 4,2 % více vozů, než za celý loňský rok: více než milion kusů. Zástupci automobilových společností dnes prozradili svoje další plány v brněnském hotelu Holiday Inn, kde následně diskutovali taky jejich dodavatelé a další osobnosti.

Baterie versus palivové články

Hosté konference dostali jako dárek zmenšený KODIAQ: sběratelský model sportovního užitkového vozu od tuzemské jedničky, který jezdí na benzín nebo diesel. Zástupce společnosti Škoda Auto, Michal Kadera, zmínil taky chystaný automobil VISION E: plně elektrický a vybavený “autopilotem”, tedy samořídícím systémem.

Ostatní diskutéři však spíše varovali, abychom elektromobilitu nepřeceňovali, zvláště pokud auta jezdí na baterie. Emise vznikají tak jako tak, buďto na silnici, nebo v elektrárně. A nabíjení trvá poměrně dlouho. Například na sídlišti není možné, aby řidič přes noc vyhodil z okna prodlužovací kabel, a ráno měl zase plnou baterii,” upozornil na chybějící infrastrukturu Petr Vaněk ze společnosti Hyundai.

Několik řečníků vzpomnělo, že norská vláda plánuje speciální daň na Teslu”; přesněji řečeno na elektromobily těžší než 2 tuny, které sice mají poměrně velké baterie, ale právě kvůli nadměrné váze ničí tamní silnice. (Podobně uvažuje dánská vláda.) A Pavel Juříček z Brano Group popsal jako alternativu vodík, respektive palivové články místo lithiových baterií.

Vzácná lidská práce v čase robotizace

Také tady najdeme výjimky, například společnost Iveco Bus, která vyrábí autobusy ve Vysokém Mýtě. “Používáme několik pohonů včetně elektřiny – buďto formou lithiových baterií, anebo trolejbusu, eventuálně hybridu. A vyrábíme zakázkově, nikoli sériově takže nemůžeme všechno rychle automatizovat,” řekl zástupce společnosti Jiří Vaněk.

Jinde už prakticky porovnali náklady na strojovou a lidskou práci. “Automatizací za 300 milionů jsme vyřešili 80 chybějících zaměstnanců,“ uvedl Petr Novák za společnost Koyo Bearings, která patří do skupiny Toyota.

Automobilky však zároveň postrádají kvalifikovanou, i méně kvalifikovanou lidskou sílu. Kvůli rekordně vysoké tuzemské zaměstnanosti poptávají nové pracovníky taky například na Slovensku nebo v Polsku, eventuálně na Ukrajině nebo v Srbsku.

Kolínská továrna společnosti TPCA (Toyota) také nabírá v zahraničí, ale přitom postupně “lokalizovala” velkou většinu personálu do regionu. Zástupce společnosti Robert Kiml ukázal rodinnou fotografii ukrajinského zaměstnance, který na východ Středočeského kraje přivedl i svoje blízké přivedl a získal české občanství.

Data jako hlavní byznys automobilek

Ale nezůstávejme jenom v Brně. Jan Linhart z poradenské společnosti KPMG shrnul výsledky celosvětového výzkumu, ve kterém odpovídala zhruba tisícovka manažerů. Představitelé automobilového průmyslu většinou věří, že:

Auto přestane být statusovou záležitostí (znakem společenského postavení). V roce 2025 většina řidičů nebude chtít vlastní automobil, což otevírá prostor například pro sdílení dopravních prostředků. Pro eketromobily, jezdící na baterie, bude limitující infrastruktura. Reálný potenciál má však vodík, respektive palivové články. Budoucnost patří digitalizaci, datům. 1 připojené auto může během celého “životního cyklu” vydělat více peněz než 10 vozů, které jsou “off-line”, podobně jako prodejci mobilních telefonů dnes nevydělávají jenom na samotném přístroji (hardware), ale rovněž na aplikacích (software).

Petr Woff

Příspěvek Automobilky: Budete jezdit ve vodíkovém autě, které nebude vaše pochází z Ekonomický deník


Ekonomický deník přináší zpravodajství, analýzy a komentáře ze světa ekonomiky a technologií.








Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688