Více než polovina českých zaměstnanců chce začít podnikat, brzdí je ale strach z neúspěchu.
První 2 roky podnikání přežije
v ČR pouze pětina společností. Vyplývá to z letošního průzkumu Workmonitor
společnosti Randstadt. I přes ztížené podmínky se ale na trhu vede dobře
franšízovým firmám. V Čechách jich funguje už více než 250 a jejich počet
podle České asociace franchisingu poroste až o 20 ročně. Jaké jsou hlavní
důvody, proč se tento druh podnikání těší v tuzemsku stále větší
popularitě?
Know-how obstará silný partner
Základem každého podnikání je nápad,
který musí být dostatečně nosný, aby si našel svoji klientelu. Pokud si jím
však potenciální podnikatel není jistý, a přesto touží v byznyse prorazit,
je pro něj franšíza ideálním řešením. Ze široké škály oborů si vybere, co ho
zajímá, praxe mu přitom postačí minimální. Celý koncept funguje na principu
pronájmu práv k podnikání, kdy jedna strana (franšízor) poskytne licenci a
zaběhnutou obchodní značku straně druhé (franšízantovi). Ta pak pod touto
značkou samostatně podniká. Veškeré zkušenosti a informace získává od
franšízora, těží z jeho osvědčené image a standardů.
Na českém trhu mohou potenciální
franšízanti sáhnout po více než 250 konceptech, téměř 60 % z nich je
přitom podle České asociace franchisingu tuzemského původu. Jedním takovým je i
Družstvo CBA CZ, které je u této organizace zapsané jako jediná
širokosortimentní maloobchodní potravinová síť. „Franšízanti mají k dispozici kompletní know-how, znalosti ohledně
skladového hospodářství, vedení vlastních zaměstnanců, BOZP, ale i veškerou
reklamu, marketing a IT služby,“ uvedl předseda Družstva CBA CZ Roman
Mazák. Franšízový koncept těží z osvědčené image a standardů, které si zákazník
pamatuje a očekává je na všech pobočkách. Dobře je to patrné například na
cestách, kdy dá člověk v neznámém prostředí raději přednost podniku, který
zná i ze svého domova, neboť ví, co může očekávat. Pojí se s tím
samozřejmě i stinná stránka v podobě určitého omezení vlastní kreativity u
každého franšízanta. Ten se ale na druhou stranu díky předaným zkušenostem
vyvaruje počátečních omylů a vyzkoušená strategie mu zajistí zájem spotřebitelů
a hladký start podniku.
Byrokracie není zničující, vše se odvíjí od dobré franšízové smlouvy
Velkou překážkou pro české podnikání je
přebujelá byrokracie. Založení vlastní firmy je stále zdlouhavým procesem, do
nějž se zapojují živnostenský a finanční úřad, notáři sepisující listiny či
rejstříkové soudy. Naopak franšíza u nás zatím nepodléhá téměř žádné právní
regulaci. Zájemce o franšízovou licenci získá od jejího majitele informace
o nabízeném franšízovém konceptu, podmínkách vzájemné spolupráce, ale i
informace o návratnosti své investice do podnikání pod zavedenou značkou.
Následuje podpis franšízové smlouvy, která tvoří hlavní pilíř spolupráce. Podle
projektového manažera České asociace franchisingu Jiřího Krajči by měla být
sepsaná co nejdůkladněji, aby se v případě budoucích neshod partneři
nemuseli obracet na soud.
Vstup na trh je snazší, stejně tak boj s konkurencí
Podle letošního průzkumu společnosti
Randstadt by v Česku chtělo podnikat 56 % zaměstnanců, svůj záměr ovšem nikdy
nerealizují. Riziko krachu je pro ně totiž příliš vysoké. Úspěch podnikatele se
odvíjí i od schopnosti bojovat s konkurencí a v tom má franšízant
oproti ostatním nespornou výhodu. Vstupuje na trh už s určitou tržní
silou, která je dána odzkoušenou koncepcí a využíváním společné značky, rychle
se tak dostává do povědomí. Těží z toho, že má na své straně další
franšízanty, kteří mu případně mohou nabídnout pomoc. Nehrozí, že by se stali
jeho přímou konkurencí, k tomu slouží stanovený počet poboček na každý
region. V tuzemsku se tento typ podnikání poprvé objevil
v 90. letech, od té doby se počet franšíz vyšplhal až na současný
počet a stále stoupá. Oblíbenost má původ i v rychlé návratnosti investic,
jež v českém prostředí trvá v průměru 4 roky. Majetek, který při tom
franšízant využívá, patří jemu, franšízorovi platí pouze stanovené poplatky.
Síla podniku velkého a výhody malého
Ačkoliv je záměrem franšízových poboček
jednotná image, existují u nich především v různých regionech větší či
menší rozdíly. Vyplývají především ze specifik daného prostředí a přání
zákazníků, které nejlépe znají právě místní franšízanti. Franšízor jim proto
poskytuje potřebné prostředky, jak pobočku upravit, aby mohla co nejlépe
reagovat na požadavky spotřebitelů. „Kromě
toho zároveň dbáme na zachování vysokých standardů. Naším cílem je pod franšízu
zařadit co nejvíce prodejen, abychom se mohli přizpůsobovat lokálním potřebám
našich zákazníků,“ říká Roman Mazák. K rychlé expanzi přispívá i
jednotná marketingová strategie, jež umožňuje vytvářet nadregionální reklamu
s mnohem vyšší účinností, než jaké by dosáhl podnikatel při samostatné
snaze.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Česká koruna, CZK - kurzy měn české koruny
- Nařízení vlády o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě č. 341/2017 Sb.
- Sociální pojištění pro zaměstnance i OSVČ v roce 2020
- Platová tabulka státní zaměstnanci - úředníci ve státní službě 2022
- Důchod OSVČ a zaměstnance - srovnání 2022
- Sleva na poplatníka 2023 - 30.840. Kč. Slevu může uplatnit zaměstnanec i OSVČ. Sleva zůstává stejná jako v roce 2022.
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Předdůchod - možnost odejít dříve do důchodu, ale za vlastní
- Jaký je dnes mezinárodní den?
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Měřítko - měřítko mapy. Co znamená měřítko na mapě a kolik kilometrů v reálu je jeden centimetr na mapě
- Kurzy ČNB - Kurzovní lístek České Národní Banky
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?