El-Erian: Poučení z krizového vývoje v United Airlines
Americké aerolinky United Airlines čelí významné krizi poté, co nechaly násilím vyvést jednoho z pasažérů z letadla, pro které bylo prodáno více letenek, než byl počet letadel. Já sám jsem ale vedl několik rozhovorů s lidmi, kteří s touto společností létají hodně často, a ti nesdílí rozhořčení, které panuje na sociálních sítích. Celá věc tak ukazuje na několik významných poučení týkajících se krizového managementu, která by si měla odnést United Airlines i další společnosti, píše Mohamed El-Erian.
Jak jsem uvedl, část klientů těchto aerolinek není z celé události v takovém šoku jako ostatní. Je si vědoma, že aerolinky běžně prodávají větší počet letenek, než je počet sedadel v letadlech. Spoléhají se na to, že někteří pasažéři své cestovní plány změní na poslední chvíli a míst bude dostatek. Aerolinky také běžně nabízí kompenzaci za to, že se někteří cestující vzdají svého místa v letadle v případě, že skutečně není dostatek míst. A část klientů aerolinek ví i to, že někdy jsou cestující z letadla vyvedeni i proti jejich vůli, protože na to aerolinky mají právo. Já sám jsem byl něčemu podobnému svědkem.
Je evidentní, že United Airlines před oním kritickým letem z Chicaga do Louisville neodhadly situaci správně a použití síly bylo úplně mimo jakékoliv rozumné meze. Ale samotné vyvádění pasažérů z letadla není ničím výjimečným, i když to pro ně představuje velmi negativní zkušenost. Přesto v tomto případě došlo k obrovskému výbuchu hněvu na straně veřejnosti, a to po celém světě. Dokonce i na čínských sociálních sítích se živě probírá, jaká je nyní budoucnost United Airlines v Asii. Proč tedy tento velký rozdíl mezi tím, jak celou věc vnímají ti, kteří často létají, na straně jedné a široká veřejnost na straně druhé?
United Airlines se měly v první řadě zaměřit na nejdůležitější skupinu lidí, kterou bylo třeba informovat. To jsou její zákazníci. Společnost měla v první řadě vyjádřit lítost nad celou událostí namísto toho, aby o násilím vyvedeném cestujícím hovořila jako o agresivním a problematickém člověku. Když se pak na sociálních sítích objevila řada hrozných videí popisujících, co se skutečně stalo, aerolinkám trvalo příliš dlouho, než se objevilo její vlastní video s omluvou a řádným vysvětlením.
Nejhorší chybou je ovšem to, že aerolinky neřešily problém s příliš velkým počtem prodaných lístků ještě předtím, než cestující začali nastupovat do letadla. Je dost špatné, když někomu sdělíte, že nemůže letět letadlem, na které si koupil letenku. Pokud mu to ale sdělíte až ve chvíli, když už v letadle sedí, je to pohroma, které by se měla společnost snažit vyhnout za každou cenu. Nejvýznamnější lekcí z krizového managementu je tak i zde následující: Snažte se krizi vyhnout za každou cenu.
Firmy dnes čelí velké nejistotě a v takovém prostředí je profesionální zvládání krizí zakotvené v celkové strategii firem naprostou nutností. Pro United Airlines se toho v dlouhém období kvůli současným problémům pravděpodobně mnoho nezmění. Měly by se ale poučit. Čím dříve tak učiní, tím lépe pro ně i jejich zákazníky.
Autor: Mohamed A. El-Erian
(Zdroj: Bloomberg)
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?