Tři z pěti Čechů preferují placení u klasické pokladny
Tři z pěti Čechů raději platí u klasické pokladny. Tu samoobslužnou však vnímají jako rychlejší.
Se samoobslužnými pokladnami se v obchodech setkalo 85 % Čechů, téměř dvě třetiny z nich však stále dávají přednost klasickému odbavení u pokladny. Při nákupu potravin jsou samoobslužné pokladny nejoblíbenější mezi mladými lidmi do 24 let a u uživatelů bezkontaktních karet. Pro více než polovinu lidí (56 %) je hlavní výhodou pokladen se samoobsluhou rychlost nákupu. Vyplynulo to z průzkumu společnosti MasterCard u příležitosti vyhlášení soutěže MasterCard Obchodník roku 2015.
„V posledních několika letech se již stává běžným standardem instalovat samoobslužné pokladny v prodejnách s potravinami. Mezi zákazníky si získávají velkou oblíbenost a užívá je stále více lidí,“ popisuje Josef Machala, Loyalty & Acceptance Manager MasterCard. Lidé mají o samoobslužných pokladnách vysoké povědomí, o tomto pohodlnějším způsobu placení nákupu ví 85 % z nich. Při nákupu potravin je už preferuje třetina Čechů.
Míra povědomí o samoobslužných pokladnách roste s velikostí měst. „Ve velkých městech jsou hojně zastoupeny prodejny velkých řetězců, takže je mnohem větší šance zde samoobslužné pokladny najít,“ vysvětluje Josef Machala. Zatímco na vesnicích o nich vědí jen tři čtvrtiny (76 %) obyvatel, v městech nad sto tisíc obyvatel zná samoobslužné pokladny 94 % lidí.
Samoobslužně nakupují mladí a lidé s bezkontaktní kartou
Výsledky průzkumu ukázaly, že dominantními faktory pro preferenci samoobslužných pokladen je věk uživatele i jeho vztah ke způsobu placení nákupu. Zatímco mladí do 24 let nakupují raději u samoobslužné pokladny v 52 % případů, u obyvatel nad 55 let je to jen každý pátý (21 %).
Podstatný je i způsob placení nákupu. Využití samoobslužných pokladen jde ruku v ruce s použitím bezkontaktních platebních karet – tyto pokladny preferuje 42 % jejich vlastníků oproti 32 % uživatelů klasických karet. Naopak z lidí, kteří moderním technologiím příliš nedůvěřují (mají platební kartu, ale nepoužívají ji) má samoobslužné pokladny raději jen 19 %. A to i přesto, že 80 % Čechů preferuje ty obchody, kde si může nakoupit potraviny, aniž by docházelo k interakci s personálem prodejny. U mladých lidí do 24 let je to dokonce 88 % z nich. Pouze málo lidí tak při nákupech rádo přichází do kontaktu se zaměstnanci prodejen.
Při nákupu rozhoduje čas strávený na pokladně
Nejpodstatnějším důvodem pro využívání samoobslužných pokladen je pro zákazníky rychlé odbavení a zaplacení nákupu. To považuje za jejich největší výhodu 56 % lidí, každý pátý (19 %) pak vítá také výrazně menší fronty než u klasických pokladen. Pro 14 % zákazníků je důležité, že u samoobslužné pokladny mají nákup pod kontrolou a značně tak snižují riziko špatně namarkovaných položek.
Jako největší nevýhodu naopak 17 % respondentů průzkumu vidí čekání na obsluhu při problému s pokladnou, obsahem nákupu či chybě, každý desátý Čech se obává nedostatečné znalosti či zkušenosti se samoobslužnou pokladnou. „Obavy zákazníků jsou však zbytečné. S jednoduchým systémem samoobslužných pokladen se lze velmi rychle naučit pracovat. Tyto pokladny zákazníkům přinášejí vysokou rychlost a pohodlí nákupu, obzvláště pokud platí bezkontaktně,“ uzavírá Josef Machala.
Miroslava Jozová, Ogilvy, tisková zpráva
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Čísla účtů pro placení daní v roce 2020
- Předčíslí bankovních účtů finančních úřadů pro placení daní v roce 2020
- Silniční daň v roce 2020, posunutí placení záloh kvůli koronaviru
- Tři z pěti Čechů preferují placení u klasické pokladny
- Trojice Čechů hraje s dalšími třemi hráči o tři miliony ve finále pokerového mistrovství Německa
- Češi stále preferují investice do domácích akcií, čtvrtina se ale nyní vyhýbá kapitálovým trhům !
- Češi stále preferují investice do domácích akcií, čtvrtina se ale nyní vyhýbá kapitálovým trhům ! - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Češi na rozdíl od Britů preferují větší auta
- Při nákupech oděvů a obuvi Češi stále preferují specializované prodejny
- Češi z volně prodejných léků preferují vitamíny a léky na bolest
- 32 procent Čechů preferuje značkové oblečení
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory