Tesla tlak „zabijáků“ z Německa neustojí, její valuace půjde dolů
Německé automobilky daly jasně najevo, že hodlají vzít útokem luxusní vozy od Tesly. Je tak možné, že společnost Elona Muska nesměřuje k dominanci v celém odvětví, ale stane se pouze katalyzátorem, který změní chování hlavních hráčů. Náskok, který Tesla má, se zmenšuje a jeho význam je zejména v Evropě pochybný. Ukázalo se to na autosalónu ve Frankfurtu, kde automobilky VW, Audi, Porsche, BMW i Daimler kladly velký důraz na jejich nové elektromobily. O některých se otevřeně hovořilo jako o „zabijácích Tesly“. Většinou jde o koncepty, které se na trh nedostanou dříve než v roce 2018. S ohledem na to, jak se vyvíjejí tržby Tesly, ale nelze hovořit o nějakém velkém tlaku, kterému by automobilky čelily.
Mission E od Porsche bude zrychlovat z nuly na 100 km za hodinu za 3,5 sekundy, což odpovídá výkonu sportovních modelů od Tesly. Jeho nabití na 80 % ale trvá pouze 15 minut. E-tron Quattro SUV od Audi by mělo mít podobné parametry. Mercedes zatím nepředstavil žádný vůz, který by Tesle konkuroval. Oznámil však, že s ním na trh hodlá přijít. BMW sleduje trochu jinou strategii. Nesnaží se o výrobu elektromobilů s velkým dojezdem, ale rozšiřuje svou současnou nabídku elektromobilů. Právě dojezd je kamenem úrazu u většiny současných vozů a Tesla zatím tento problém umí řešit nejlépe. V reálném provozu se ale ani jejím vozům nedaří dosáhnout takového dojezdu, o kterém společnost oficiálně hovoří.
Nejvíce elektromobilů na hlavu najdeme v Norsku. V této zemi také proběhlo porovnání toho, jakým dojezdem se chlubí vybrané vozy (minimum a maximum, v km). Výsledky jsou shrnuty v grafu:
Zdroj: EVNorway.no
Tesla má tedy před konkurencí velký náskok, ale vozům se spalovacími motory se stále vyrovnat nemůže. Její vozy jsou navíc drahé. V srpnu se v Norsku prodávalo více vozů i3 (které jsou asi o 60 % levnější) i více vozů Nissan Leaf. Řada zákazníků se tedy nedomnívá, že kvůli výhodám spojeným s delším dojezdem stojí za to platit vyšší cenu.
V Norsku jsou elektromobily podporovány řadou kroků – nevztahují se na ně dovozní cla ani daň z přidané hodnoty, mají přístup do pruhů vyhrazených pro autobusy, vláda podporuje síť dobíjecích stanic. Tyto vozy jsou tak podobně atraktivní jako ty klasické, ale ani v takové situaci nedovede Tesla získat vedoucí pozici na trhu. V Německu, kde se elektromobily nijak nedotují, je pak pro ni situace ještě horší. Tržby Tesly jsou nyní vyšší než u konkurence díky tomu, že se zaměřuje na luxusní vozy. Ale nové modelové řady od německých automobilek změní i to. Společnost Bosh, která je jejich hlavním dodavatelem baterií, navíc věří tomu, že do tří let se dojezd zvýší na 500 kilometrů.
Tesla se tak stane jednou z mnoha firem, tradiční automobilky budou těžit z výhod, které už dnes mají. Prodávají miliony vozů, a to jim umožňuje zvyšovat náklady spojené s výzkumem a vývojem elektromobilů. Tesla v první polovině letošního roku prodělala 338 milionů dolarů a až se na trhu objeví konkurenční vozy, bude těžké udržet valuaci jejích akcií tam, kde se nachází nyní.
V Evropě a v Číně nemá Tesla navíc ani zdaleka takové lobbistické páky jako v USA. V těchto zemích tak budou sítě pravděpodobně budovány s ohledem na místní standardy a ne podle toho, co by vyhovovalo Tesle. Řada lidí věří ve výhodu, kterou má společnost přicházející na trh s přelomovým produktem. Takový pohled ale ignoruje sílu, kterou mají zavedené společnosti.
Očekávalo se například, že Apple Watch podkope pozici švýcarských výrobců hodinek, ale k tomu nedochází. Tyto firmy také experimentují s chytrými hodinkami, ale nemusí nikam spěchat. Pro ně je výhodnější čekat, jaké budou zkušenosti Applu. Německé automobilky a jejich japonské protějšky jsou na tom, co se týče Tesly, podobně. Pro ni bude těžké přežít v boji s technologicky vyspělými firmami, které mají dost zdrojů a čekají na vhodnou dobu k útoku.
Autorem je Leonid Bershidsky.
Zdroj: Bloomberg
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Elektřina Německo - ceny a grafy elektřiny v Německu, vývoj ceny elektřiny v Německu 1 MWh - 1 rok - měna EUR
- Tesla Motors, Inc. (TSLA) - aktuální graf akcie Tesla Motors, Inc. (TSLA) v bodech
- Inflace - 2020, míra inflace a její vývoj v ČR , Meziroční inflace v %
- Převody jednotek tlaku
- Akcie - Akcie online. Pražská burza, Německo, USA. Investice do akcií
- Tesla tlak „zabijáků“ z Německa neustojí, její valuace půjde dolů
- Faber: Tesla neustojí konkurenci a její akcie padnou na NULU
- Faber: Tesla neustojí konkurenci a její akcie padnou na NULU - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Nepodceňovat tradiční automobilky, tržní podíl Tesly půjde dolů - Fields
- Souhrn 13.8. - Evropa neustála turecký tlak, USA v pohodě, euro silnější, ropa v minusu, BCPP těsně v červeném
- Euro ani v pátek neustálo tlak výprodejů
- Vysoký tlak je tichý zabiják. Řada lidí přitom podceňuje léky, říká lékař Richard Češka
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Od slunečního světla do hlubin: Skrytý zdroj kyslíku, který vyvolává kontroverze
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets