Záměrně lžou, nebo se jen pletou? Cílové ceny od analytiků jsou jen reklamou
Investor Joshua Brown na svém blogu
vzpomíná, jak minulé jaro 'plácnul' cílovou cenu pro akcie Applu na 2
275 USD. Dospěl k ní tak, že na klávesnici telefonu vyťukal písmena A,
A, P a L, které tvoří zkratku titulu na NYSE. Podobně nízkou vypovídací
hodnotu mají podle něj i cílové ceny od většiny analytiků.
Na úvod malá aktualita: Cílové hodnoty pro index S&P 500 se
celkem výrazně liší podle toho, zda jde o průměr názorů stratégů z Wall
Street, kteří pro stanovení cíle využívají celkový obrázek ekonomiky a
trhu (top-down přístup), nebo zda bereme v potaz názory akciových
analytiků, kteří sledují jednotlivé akcie a z jejich cílových cen
"dopočítávají" cíl pro celý index (bottom-up přístup).
A teď už k teorii a praxi cílových cen.
Nakupujete denně akcie podle toho, co radí analytici?
Pokud ano, raději s tím přestaňte, radí Brown. "Analytici fungují jen
jako marketing pro oddělení prodejů makléřských firem. Ne že by byly
analýzy společností bezcenné, institucionálním klientům mohou být k
užitku, nicméně upgrady a downgrady samy o sobě nejsou k ničemu.
Doporučení jako koupit a prodat jsou jen reklamy," tvrdí známý blogger.
"Chyba není na straně analytiků, jsou to inteligentní a tvrdě
pracující lidé. Problém je v náplni jejich práce. Mají nesplnitelný
úkol. Predikce analytika musí působit konzistentně, ale analytik musí
umět být také flexibilní. Musí komunikovat s klienty a managementem
firmy, kterou oceňuje, vše v souladu s přísnou regulací. Navíc musí
zůstat nestranný navzdory faktu, že obě strany jeho firmu (a jeho s ní)
platí. Většina analytiků se svými tipy přichází pozdě, a navíc musí
předstírat, že pohyby cen akcií nejsou diktovány jen trhy a trendem
sektoru, ale i fundamentem," popisuje Brown.
Běžní analytici prý většinou nemají ani ponětí o technické analýze.
Při tvorbě svých doporučení ji mnohdy neuznávají. Píší o ceně akcie jen v
souvislosti s valuací, nedívají se ale na cenu jako takovou. (Když byl
Apple na úrovních kolem 600 USD za akcii, downgradoval ho jediný
analytik. Byl to technický analytik a nebyl napojený na brokerskou
firmu, která by ho vedla ke zkreslování predikcí.)
Co s tím dělat jako investor, když už znáte pravidla hry?
Nemusí to znamenat, že až přijde další analýza, poputuje rovnou do
koše. Vyberte si z ní informace, které byly pro analytika podkladem pro
vykouzlené odhady zisků a cash flow. Aspoň si uděláte obrázek o tom, na
základě čeho mainstreamoví portfoliomanažeři obchodují jednotlivé
společnosti.
Cílovým cenám ale nevěnujte pozornost. Jsou zkonstruované pomocí
analýzy diskontovaného cash flow, o kterou se nikdo z těch, kdo akcii
skutečně obchodují, nestará.
Důkazem omylnosti analytiků budiž loňský úryvek z New York Times:
"Minulé září akcie Applu atakovaly rekordních 705 USD. Převážná většina
analytiků Wall Street radila jediné - kupovat. V listopadu akcie
procházely překotným poklesem, analytici však byli stále optimisty. 50 z
57 analytiků mělo akcii na 'buy' nebo 'strong buy', jen dva na 'sell'.
Akcie pokračovaly v propadu a nyní stojí asi 450 USD, o 46 % méně než na
vrcholu. Jak se mohli profesionálové takhle mýlit?"
Akcie Applu si sáhly na dno kolem 390 USD, nyní se obchodují kolem 540 USD, takže se stále ještě k 600 USD nevrátily.
"Firmy vydělávaly peníze, když institucionální klienti obchodovali
Apple a opce na tyto akcie. Obchodníci chtěli, aby klienti Apple
'nakládali lopatou'," osvětluje Brown. "Pro brokery prahnoucí po
výnosech byl Apple v minulých letech velmi lukrativní byznys. Analytici
vyháněli každý týden cenu akcie výše pomocí stále vyšších cílových cen. I
tak šílené cíle jako 1 111 USD pomáhaly brokerským firmám nalákat
pozornost."
Portfoliomanažer Don Yacktman z Yacktman Asset Management začátkem
května na konferenci Value Investor Conference přednesl několik
zajímavých myšlenek na téma investic, inflace a spoření, oceňování akcií
nebo byznys modelu firem. A tomuto muži je důvod naslouchat, se svým
fondem dokáže dlouhodobě porážet konkurenci.