(Kurzy.cz)
UniCredit Bank: česká střední třída roste a nešetří na svých dětech
Přestože poslední roky byly pro české domácnosti náročné, střední třída se za posledních šest let rozrostla o 7 %. Výrazně investuje nejenom do vlastního bydlení, ale i do svých dětí. Děti jsou motorem spotřeby středně příjmových rodin. Především kvůli dětem sází na vyšší kvalitu a méně hledí na cenu. Nezapomínají také dětem spořit či investovat a to nejenom do vzdělání.
Vyplývá to z analýzy UniCredit Bank na rozsáhlém průzkumu Media Market Lifestyle věnovanému životnímu stylu a spotřebnímu chování celé české populace. Výzkumu se zúčastnilo více než 15 tisíc respondentů.
Analýza se zaměřila na život lidí se středními příjmy, skupiny C1 a C2 dle sociodemografické klasifikace, do které spadají například zástupci nižšího a středního managementu, úředníci ve státních službách nebo ve finančním sektoru, vlastníci malých firem či úspěšní živnostníci, vysoce kvalifikovaní manuální pracovnici. V Česku do této střední příjmové skupiny patří přibližně 3,5 milionu osob, tvoří 39 % české populace.
Střední třída bohatne, žádá lepší bydlení a neváhá se kvůli tomu zadlužit
Zásadní, takřka revoluční změnou, je rostoucí kvalita bydlení střední třídy v posledních letech. Lidé opouští malé panelákové byty s dispozicí 2+1 a stěhují se do vlastních domů (41 %).
„Hypotéku splácí 13 % příslušníků střední třídy, zejména ji využívají rodiny s dětmi. Čím vyšší příjmy, tím vyšší pravděpodobnost čerpání hypotéky. Téměř podobný podíl středně příjmových domácností využilo v posledním roce spotřebitelské úvěry. Vlastnictví nemovitosti je vůbec nejtypičtějším znakem pro tuto cílovou skupinu,“ říká Dijana Hrastovič, ředitelka řízení retailového segmentu, UniCredit Bank. Například ve Velké Británii je koupě vlastního domu poměrně nákladná investice, a pro vlastníky nemovitostí se tu vžil pojem „landlords“, který dobře odráží společenský status s tím spojený. Menší zahrada a bazén jako dostupný luxus jsou výhodou. Stále sice platí, že střední třída žije hlavně ve velkých městech nad 20 tisíc obyvatel (48 %), v posledních deseti letech se však přesouvá i do malých měst a na venkov, nejčastěji do satelitní zástavby v blízkosti velkých měst.
Pro děti všechno
„Češi se středními příjmy jsou velmi uvážliví, pokud jde o založení rodiny. V průměru mají 1,47 dítěte na domácnost, tento podíl je nižší než u lidí s vysokými nebo naopak nižšími příjmy,“ uvádí Jan Chvojka, ředitel marketingu a komunikace UniCredit Bank. Děti ve středně příjmové domácnosti mají před sebou ale velmi dobré vyhlídky. Tyto rodiny neváhají do nich investovat, snaží se jim dopřát „lepší život“.
Lze to vysledovat při nákupech konkrétních produktů určených dětem. Lidé se snaží preferovat značky, které patří k těm nejkvalitnějším, a příliš přitom mnohdy nehledí ani na cenu. Velmi dobře je to vidět při výběru dětských plenek nebo zubních past, podobný trend platí také u nákupu bot. „Střední třída ví, že investice do kvality za přiměřenou cenu se vyplatí. Rodiny s dětmi také výrazně víc financí investují do vzdělávání svých dětí a volno časových aktivit. I v tomto případě se tak potvrzuje, že děti jsou motorem útrat české střední třídy,“ dodává Jan Chvojka.
29 % střední třídy má založený spořicí účet. Je to o čtvrtinu víc než v celkové populaci. Platí přímá úměra mezi rostoucími příjmy a objemem úspor. „Tito lidé si ale uvědomují, že spořicí účty nejsou v období vysoké inflace a nízkých úroků žádnou záchranou. „Téměř 8 % investuje do akcií nebo podílových listů. Zájem o investování i objem investic roste s věkem. Z údajů UniCredit Bank vyplývá, že klienti mladší 50 let investují průměrnou částku okolo 300 tisíc korun, ti starší nad 50 let téměř 500 tisíc korun,“ uvádí Ondřej Lokvenc, manažer segmentu fyzických osob UniCredit Bank. Termínované vklady naopak dlouhodobě ztrácejí na popularitě, s poklesem státní podpory totéž platí také o stavebním spoření.
Věříme ve vzdělání, podnikání se spíš obáváme
Počet příslušníků střední třídy, kteří vlastní firmy nebo se živí podnikáním, klesá. Hlavním důvodem je odchod generace, která s podnikáním začínala v 90. letech, do důchodového věku, mladých podnikatelů je méně. Podíl lidí v zaměstnaneckém poměru zůstává v rámci střední třídy stabilní okolo 77 %.
Střední třída však velmi sází na vzdělávání, podíl vysokoškoláků v posledních deseti letech vzrostl na dvojnásobek (aktuálně 6,4 %), naopak podíl lidí se základním vzděláním o tři čtvrtiny poklesl, na 1,2 %.
Auto už není důkazem bohatství
Ještě před deseti lety bylo vlastnictví osobního automobilu známkou určitého statusu a bohatství, dnes už to dávno neplatí. Automobil má k dispozici 80 % domácností a příjmy domácnosti na tento podíl nemají velký vliv – investice do auta je otázka životního stylu, nikoliv příjmů. Přibývá rovněž počet středně příjmových domácností, které mají k dispozici více než jedno auto (12 %).
Víkendy na chatách a chalupách jsou mezi střední třídou nadále velmi populární. Vlastníci nemovitostí k rekreaci se nadprůměrně často rekrutují právě ze členů středně příjmových domácností. Lidé s nízkými příjmy většinou chalupy pro rodinnou rekreaci nevlastní, bohatší lidé častěji dává přednost cestám do zahraničí, na různá místa, prostory pro rekreaci si přitom pronajímají.
Hlavním zdrojem informací byl kontinuální celoroční výzkum MML-TGI zaměřený na finanční, spotřební a mediální chování a životní styl české populace, který realizuje společnost Median a kterého se zúčastnilo více než 15 000 respondentů.
Další zdroje informací použité v průzkumu jsou Český statistický úřad, Eurostat, OECD, MFČR, MMR, MPSV, vlastní data a výpočty UniCredit Bank a další.
Petr Plocek
Tiskový mluvčí
UniCredit Bank Czech Republic a.s.
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
22.11.2024 Výsledková sezóna: Obhájila Nvidia svou…
18.11.2024 Nejlepší telefon za 2 990 Kč. Motorola má hit…
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak trh reagoval na volby v USA? Historická maxima, ale i prudké propady
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Domácnosti si za plyn připlatí: Regulované poplatky vzrostou výrazně nad inflaci
Miren Memiševič, Skupina Klik.cz
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Martin Thienel, Kalkulátor.cz
Marek Pokorný, Portu
Jak snížit daně díky DIPu? Zde je návod pro vyplnění daňového přiznání
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select