TNBiz (TN.cz)
Investice  |  22.01.2013 18:00:08

Jaké pneumatiky jsou do sněhových podmínek nejlepší?

Není pneumatika jako pneumatika. To, že svému autu dopřejete to nejdražší zimní obutí na trhu, ještě zdaleka není zárukou toho, že vám vůz na nevhodném povrchu nebude klouzat. Právě naopak. Když si kupujete speciální pneumatiky, je třeba se informovat, jak se mění jejich jízdní vlastnosti v závislosti na povrchu. Je dost dobře možné, že arktické speciály, které jinak drží stopu i na čistém ledu, budou pro českou zimu s mokrými silnicemi a marastem rozbředlého sněhu zcela nevhodné.

„Při výběru zimního obutí pro naše zimy je důležité, aby si pneumatika zachovávala co nejlepší vlastnosti na všech druzích povrchu – od sucha přes mokro a rozbředlý sníh až po sníh a námrazu. Tyto vlastnosti se každým rokem s příchodem nových typů pneumatik mění, ale léty prověřenými značkami jsou Continental a Michelin. Přehled vlastností těch neprodávanějších značek pneumatik na různém povrchu najdete i s doporučením v každoročních testech, obvykle již v průběhu září na internetu,“ radí Tomáš Svoboda z Auto ESA
 

Tři základní třídy
 

A podle čeho vybírat? V první řadě podle velikosti. Především pokud máte starší ojetý automobil, je třeba zkontrolovat, zda máte správné obutí. Údaj o homologovaných pneumatikách je ve velkém techničáku. Najdete tam přesný rozměr pneumatiky, tedy výšku, šířku i průměr disku, které je nutné dodržet. Uvedená čísla by se měla shodovat s čísly na pneumatice.
 

Pozor, i u zimních pneumatik je nutné dodržet předepsaný rychlostní index, který je uveden ve velkém technickém průkazu za rozměrem pneumatiky.
 

Pokud máte vybraný rozměr, stojí za to zohlednit kvalitu obutí vůči stavu vašeho vozu. Pneumatiky se v zásadě dělí do tří základních tříd: ekonomická (Barum, Kumho, Hankook, Pneumant či Matador), střední (BF Goodrich, Fulda, Firestone, Yokohama) a nejvyšší (Michelin, Goodyear, Dunlop, Bridgestone, Continental, Pirelli). Pokud máte starší a méně výkonný vůz, budou vám v zásadě stačit pneumatiky ekonomické třídy. Střední třída by měla být prakticky pro každého, a kdo očekává maximální důraz na bezpečnost, kvalitu, komfort a životní prostředí, vybírá v té nejvyšší třídě.
 

Dezén podle stylu jízdy
 

S kvalitou vozu by měla souviset i volba dezénu pneumatik. Pro vozy nižší a střední třídy, kde se neočekává agresivní styl jízdy, postačí symetrická pneumatika, kdy je dezén po obou stranách pneumatiky stejný a je úplně v jakém směru obutí na auto namontujete.
 

Vozům střední třídy a vyšší kategorie je dobré dopřát asymetrické pneumatiky, kde se vnitřní a vnější strana dezénu liší kvůli dosažení lepších jízdních vlastností. Tyto pneumatiky se obvykle vyrábějí komfortním a sportovním provedení. Komfortní pneumatika je tišší a jízda plynulejší. Jízda na sportovním obutí je o trochu hlučnější, ale vůz lépe sedí v zatáčkách při agresivnější jízdě.
 

Pokud jste vyznavačem rychlé, sportovnější jízdy, určitě sáhněte po směrovém dezénu. Ta je obvykle určena pro střední a vyšší kategorie vozů a prodává se většinou ve sportovním provedení. Tyto pneumatiky mají šipku umístěnou na boku, která označuje směr otáčení na vozidle.
 

Zimní pneu až do března
 

Na kolech vašeho automobilu by zimní pneumatiky měly zůstat přibližně do března. Pokud se venkovní teplota pohybuje pod +7°C, pak je zimní pneumatika vždy na místě. Zimní pneumatiky se totiž na rozdíl od letních vyrábějí ze speciálních gumových směsí, které při nízkých teplotách nemrznou. „Zimní pneumatika tak i v mrazivém počasí zůstává pružná, elastická a přilnavá, zatímco letní tvrdne a nebezpečí nehody se tak zvyšuje až šestinásobně,“ varuje Tomáš Svoboda z Auto ESA. To letní pneumatika v mrazu i za úplného sucha ztvrdne, ztratí své přilnavé vlastnosti a hrozí smyk!
 

Když zimní pneumatiku necháte na voze déle, nic se nestane. Provoz auta bude jen o něco hlučnější a vyšší tření poznáte i na mírně zvýšené spotřebě.
 

Mimochodem – vyšší hlučnost pneumatik může znamenat zhoršení kvality, ať už opotřebením nebo dlouhým skladováním. Zimní pneumatiky by měly mít vzorek hluboký nejméně 4 mm, u letních je to 2 mm (u širokých plášťů 3 mm).

 

http://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/440xX/Oct2012/1397661.jpg
 

TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.

21.10. 22:20  pneu (Marek)
Diskuse je uzavřena






Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688