Komunikační kodex UNIS
ČEKIA Váš poskytovatel informací | ||
tel. 02/220 98 181 |
Komunikační kodex prezentace a srovnávání výkonnosti otevřených podílových fondů (dále jen "Kodex")
Úvod
- Publicita o otevřených podílových fondech (dále jen "fondy") a zvláště pak srovnávání jejich výkonnosti jakož i jejich klasifikace významně ovlivňují obchodní prostředí v odvětví kolektivního investování. UNIS ČR proto vyzývá všechny účastníky trhu, aby se porovnání a klasifikace účastnili všemi svými produkty poctivě a pro tyto účely poskytovali pravidelně objektivní data.
- S vědomím nutnosti dodržovat normy korektní komunikace a následné publicity vyzývá UNIS ČR všechny správce majetku a účastníky trhu, aby:
- se zavázali k podpoře úsilí UNIS ČR neustále posilovat jednoznačnost hodnocení výkonnosti fondů,
- se zavázali k podpoře užívání jednotné metodiky klasifikace fondů přijaté členy UNIS ČR, která je plně v souladu s metodikou klasifikace Evropské federace investičních fondů a společností (FEFSI),
- se zavázali k dodržování pravidel obsažených v Kodexu,
- Současně UNIS ČR apeluje na agentury zabývající se hodnocením výkonnosti otevřených podílových fondů, média a další subjekty komunikačního procesu, aby při své činnosti respektovaly níže uvedená pravidla.
Ustanovení
- Povinnosti správce* fondů
- Každá prezentace výkonnosti fondu v reklamě, inzerci nebo propagačních materiálech musí být doplněna poznámkou informující veřejnost o tom, že "Předchozí výkonnost fondu nezaručuje stejnou výkonnost v budoucím období. Hodnota investice a příjem z ní může stoupat i klesat, a není zaručena plná návratnost původně investované částky.”
- Při prezentaci výkonnosti fondu v reklamě, inzerci nebo propagačních materiálech musí být uváděno informační minimum, tj. údaj o průměrné roční výkonnosti za období, jehož délka není kratší než odpovídající investiční horizont fondu. Povinný je však údaj o průměrné roční výkonnosti pro akciový fond za 5 let, pro balancovaný fond za 3 roky, pro obligační fond za 2 roky a pro fond peněžního trhu údaj o absolutní výkonnosti za 6 měsíců. Nejsou-li uvedené údaje k dispozici, uvádí se údaj o výkonnosti od založení fondu. Pokud je historie fondu kratší než pětiletá, musí být jasně uvedeno, jak dlouho fond působí.
- Výkonnost udávaná za určité období musí být vypočtena na základě odpovídajících a aktuálních dat. Musí být zřetelně uvedeno datum posledního výpočtu vlastního jmění.
- Výkonnost za období kratší než jeden rok není dovoleno anualizovat, tj. přepočítávat na roční období. Minulou výkonnost fondu není dovoleno extrapolovat a brát jako základ pro výpočet budoucí výkonnosti fondu. Fondy peněžního trhu mohou výkonnost za období kratší než jeden rok anualizovat s tím, že musí být současně uvedena výkonnost absolutní i anualizovaná.
- Výkonnost jediného nebo vybraných fondů nesmí být selektivně a zavádějícím způsobem použita k prezentaci jiných produktů nebo celé skupiny fondů dané společnosti. Je-li ve sdělení udávána výkonnost a jsou-li v témž sdělení uváděny i produkty, pak musí být veřejnost jasně a srozumitelně informována o výkonnosti jednotlivých produktů.
- Správce se zavazuje, že jím zveřejňovaná klasifikace fondu v jeho správě odpovídá investiční politice příslušného fondu, a rovněž se zavazuje, že fond bude ve všech vydávaných informacích správně označen.
- Pokud správce uvádí v komunikaci o fondu, který spravuje, jakékoliv hodnocení nebo ocenění, jež může nabýt charakteru obchodního doporučení, pak je povinen uvést zdroj a datum tohoto hodnocení nebo ocenění.
- Doporučení správcům* fondů
- Doporučení pro subjekty zabývající se hodnocením výkonnosti fondů
- V zájmu investorů a v zájmu rozvíjení kvality obchodního prostředí odvětví doporučuje UNIS ČR všem subjektům, které participují na komunikaci (hodnocení a klasifikaci) o fondech, dodržovat níže uvedené metody a postupy:
- Provádět hodnocení výkonnosti fondu výhradně v rámci kategorie, tj. srovnávat pouze stejně kategorizované fondy.
- V hodnocení užívat dostatečného počtu fondů, aby byl vždy pro účely hodnocení ustaven dostatečně objektivní referenční rámec.
- Publicita výsledků by měla obsahovat informace o metodě srovnávání a jiných významných skutečnostech, aby je investoři mohli lépe interpretovat.
- Publicita o fondech určená široké investorské veřejnosti a šířená prostřednictvím veřejně přístupných médií by měla být srozumitelná tak, aby nediskriminovala investory z profesních a sociálních skupin, které jsou odlehlé předmětu činnosti fondů a investování jako takovému.
a) ověřovat výkonnostní údaje s údaji zveřejňovanými UNIS ČR a přístupnými na stránkách internetu na adrese www.uniscr.cz.
b) klasifikovat jednotlivé fondy podle metodiky UNIS ČR.
c) konzultovat hodnocení výkonnosti s UNIS ČR (s manažerem pro komunikaci) v případě, že správce rozhodl o změně investiční politiky a nebo došlo ke sloučení či splynutí fondů.
- Závěrečná ustanovení
- Kodex se vztahuje na otevřené podílové fondy. Body Kodexu týkající se minulosti příslušného fondu se vztahují k období od zahájení činnosti příslušného fondu. Datem zahájení činnosti u fondu vzniklého přeměnou investičního fondu nebo uzavřeného podílového fondu se rozumí datum jeho přeměny na otevřený podílový fond .
- Členové UNIS ČR jsou povinni splňovat ustanovení I. Povinnosti správce fondů a část IV. Závěrečná ustanovení od 1. ledna 2000. Přechodné období pro používání dříve vydaných propagačních materiálů je do 30. 6. 2000.
*správcem se rozumí obhospodařovatel dle zákona
Poslední zprávy z rubriky Údaje o firmách:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?