IPO Facebooku bylo pro drobné investory zklamáním. Kdo si maloval, jak na tom vydělá pláče nad výdělkem, někteří investoři vyhrožují žalobami, analytici přestali pět oslavné ódy a nálada se ocitla na stupni mrazu. Vypadá to, že se Facebook zlatým dolem nestal.
Ovšem jak pro koho.
Z pohledu upisovatele akcie šlo o naprostý úspěch. Bylo vydáno skoro o 25% více akcií (čekalo se 337 vydalo se 414 milionů), a otevírací cena byla avizována v rozmezí 28 až 35 dolarů, nakonec byla upisovací cena stanovena na 38 dolarů. Upisovatelé v primárním úpisu dostali skoro o 100 procent víc kapitálu, než čekali. Místo očekávaného výnosu 8 miliard UDS, dostali 16 miliard USD. Protože lidem dělá problém představit si, co to znamená, představte si, že vám klienti zaplatí místo 8 tisíc 16 tisíc za tu samou práci.
Porovnání s dalšími IPO
V porovnání s dalšími vstupy na burzu se jednalo o jednoznačný úspěch. Facebook získal na burze 10 krát víc peněž než jeho největší konkurent Google.
Facebook 16 miliard USD Google 1,6 miliard USD Groupon 700 milionů USD LinkedIn 353 milionů USD
Kde udělali soudruzi chybu?
Úpis akcií se řídí nepsanými pravidly a není nic divného, že kdo je nezná, na celé věci prodělá. Akcionáři, kteří se zúčastní primárního úpisu, tj nakoupí akcie ještě předtím, než se akciemi začne obchodovat na burze, vyhodnocují zájem veřejnosti o akcii a v případě, že je veliký, realizují krátkodobou otočku peněz v trvání maximálně týdne s tím, že prodávají své akcie dychtivé veřejnosti po začátku obchodování za vyšší než upisovací cenu. Tento druh obchodu přináší z historického hlediska zisk okolo 10 procent.
V případě Facebooku byla úpisová cena akcie 38 USD. Při otevření burzy se začala prodávat za 42. Již v tuto chvíli dosahoval zisk obchodníků z primárního úpisu +10% a komu to stačilo, začal okamžitě prodávat. Během dvou hodin vyhnal zájem o nákupy tuto cenu až na 45 dolarů (+18%). Docela slušný zisk za dvě hodiny. Ovšem jako první začali prodávat akcie sami zaměstnanci firmy, kteří dychtivě čekali na to, až si budou moci koupit svá nová Ferarri a Porsche. Když se cena dostala pod úpisovou hodnotu, začali se zbavovat akcií investoři ze sekundárního trhu, kterým došlo, že to nevyšlo.
Čtěte dále: The Facebook Effect, internetové peklo.
První den bylo zobchodováno 573 milionů akcií, i když bylo v primárním úpisu upsáno 416 milionů kusů. To znamená, že každá akcie primárního úpisu se prodala 1,25 krát. Když podělíme rozdíl otvírací a zavírací ceny rozdílem maximální a nimimální ceny, můžeme po vynásobení hodnotou objemu zhruba odhadnout, jak velký objem byl nakoupen a jak velký objem byl prodán. První den bylo nakoupeno 260 a prodáno 313 milionů kusů akcií. Tato extrémní obchodní aktivita s převahou prodejů pak vedla k poklesu hodnoty akcie o 36% dnešní hodnotu okolo 27 dolarů. Za zmínku stojí, že celkový objem obchodů od začátku obchodování dosáhl celkové výše 1,3 miliardy akcií, což znamená, že všechny akcie z primárního úpisu během 10 dní již téměř třikrát změnily majitele.
Stručná historie času Facebooku
Návštěvnost webu za měsíc
Google 6,2 miliard návštěvníků Facebook 4,8 miliard návštěvníků YouTube 3,7 miliard návštěvníků Yahoo 2,1 miliard návštěvníků Wikipedia 1,1 miliardy návštěvníků Baidu 600 milionů návštěvníků
Zajímavá čísla
526 milionů aktivních uživatelů denně 500 milionů aktivních uživatelů mobilních telefonů denně 3,3 miliardy komentářů „Líbí“ denně 300 milionů fotografií publikovaných denně Přes 3500 zaměstnanců 80% uživatelů mimo USA a Kanadu Přeložen do 70 jazyků
Kdy začít nakupovat?
Jako dlouhodobá investice je investice do Facebooku perspektivní. Otázka nezní jestli, ale kdy akcie Facebooku nakoupit. Nyní po deseti dnech se zdá, že se cena stabilizovala okolo hodnoty 26-27 dolarů, což je těsně pod spodní hranicí avizované upisovací ceny.
Technická analýza grafické zpracování
Z technického hlediska lze usuzovat, že úvodní výprodeje se blíží ke konci a začínají se ukazovat první signály k nákupu. Svědčí o tom výrazný růst objemů a tvar svíčky (1). Následující den se objevily prodeje, ovšem za podstatně nižších objemů. Poslední obchodní den indikuje jak prodejní zájem, tak i nákupy (2). Prodeje se oproti předchozímu dni snížily na polovinu a objevily se nové nákupy. Pokud by se někdo rozhodl nakupovat, tak úroveň lokálního minima (červená čára) označuje úroveň, jejíž proražení znamená ukončení obchodů, protože další vývoj z technického hlediska není možné předvídat. Nicméně pokud k proražení nedojde, mohli by poučení obchodníci zhruba na úrovni zelené čáry nakupovat. Tyto nákupy, by však měly být doprovázeny zvýšenými obchodními objemy.
Z hlediska celkového trhu není situace po uveřejnění ekonomických dat zrovna příznivá a je možné, že pokud nastanou další výprodeje, postihne to i akcie Facebooku. Kdo nerad riskuje, by měl s případným vstupem do obchodů ještě počkat, až se situace trochu vyjasní.
Z fundamentálního hlediska se dá předpokládat, že počet uživatelů Facebooku se ještě nezastavil a jakmile se Facebook naučí plně využívat možností reklamy a plateb za nadstandardní služby lze očekávat prudký nárůst zisku. Orientace na zisk zatím nebyla v popředí hledáčku vedení firmy, ale uvedení akcií na trh a tlak akcionářů na zisk a zhodnocení určitě do budoucna přinese své výsledky.
Obchodování na kapitálových trzích je vysoce rizikové a může vést k částečné, nebo i úplné ztrátě vloženého kapitálu. Pro úspěšné obchodování je potřeba dodržovat zásadu, že pokud naše ztráta v jednotlivém obchodě přesáhne 10% je vhodné takový obchod ukončit a vyčkat jiné příležitosti. Pro vylepšení obchodních dovedností doporučujeme absolvovat semináře a kurzy, které lze nalézt na našich webových stránkách www.akcieatrhy.cz. Tyto zprávy pro vás vytváří Akcieatrhy.cz |