Roland Berger: Většina světových firem očekává do roku 2013 růst (2.4.2012)
PRAHA (MEDIAFAX) - Firmy na celém světě očekávají do roku 2013 růst o tři až deset procent, nicméně vzhledem k pokračující krizi eura a nestabilitě finančních trhů hledají mezinárodní společnosti příležitosti k růstu na svých domácích trzích. Vyplývá to z aktuální studie společnosti Roland Berger Strategy Consultants.
"Mezinárodní společnosti vidí současnou ekonomickou situaci pozitivně a očekávají do roku 2013 růst až deset procent. Tato očekávání tak dalece překonávají inflaci," poznamenal Constantin Kinský, ředitel pražské pobočky Roland Berger Strategy Consultants.
Obavy z nestability finančních trhů podle studie nazvané "Výzvy pro firmy ve finančním růstu" znamenají, že většina firem plánuje růst především na svých domácích trzích. "Navzdory očekávání jsou tradičně rostoucí region jako BRIC a jihovýchodní Asie pro firmy v plánovaném růstu méně významné. Problémy se získáváním kvalifikovaných pracovníků v rozvíjejících se zemích a možné politické změny zde hrají klíčovou roli," vysvětlil Kinský. Možné změny ve vládě mohou ovlivnit růst amerických společností (86 %), zatímco západoevropské firmy se především obávají nedostatku kvalifikované pracovní síly (68 %).
Společnosti věnují při rozhodování o růstu pozornost i problémům se zdroji energie a růstu jejich cen. "V regionech jako USA a západní Evropa si firmy také všímají veřejných dluhů, které mohou mít velký vliv na jejich investiční plány," upozornil Kinský.
Společnosti plánují růst především na svých domácích trzích s už existujícími produkty to platí především v Americe (75 %) a východní Evropě (68 %). "To znamená, že firmy pro nejbližší budoucnost neplánují modernizaci svých produktových portfolií. To může oslabit jejich sílu v inovacích a dlouhodobou konkurenceschopnost," podotkl Kinský s tím, že pouze Japonsko popírá tento trend. Vzhledem k omezeným možnostem růstu na domácím trhu hlásí 83 procent japonských firem, že plánují růst v zahraničí a s novými produkty. V rozporu se společnostmi z jiných regionů vidí japonské firmy příležitost k růstu i v akvizicích.
Po současné krizi posílily společnosti v západní Evropě a USA své finanční základy a tím došlo k růstu cashflow z operačních aktivit. Díky tomu mohou financovat většinu svého růstu z vlastních zdrojů. V Japonsku a východní Evropě je ale situace naprosto odlišná zhruba 75 procent společností odpovědělo, že potřebují k růstu kapitál.
"V obou těchto regionech jsou firmy často financovány výhradně z vlastního jmění. Nemají zdroje pro další růst. To je důvod, proč financování mimo kapitálové trhy hraje ve východní Evropě klíčovou roli. Japonské firmy naopak často sahají k odprodeji části společnosti, aby zlepšily likviditu," uvedl Kinský.
Většina společností stále k financování používá tradiční nástroje kromě vlastních zdrojů je nejdůležitější bankovní úvěr. Při volbě způsobu financování jsou nejdůležitější nízké úrokové sazby, krátká doba splatnosti a flexibilita při čerpání. Vzhledem k nejistotě na trzích chtějí mít firmy možnost pružně přizpůsobovat své financování situaci.
Nízké riziko je podle studie také důležité. "Od poslední finanční krize jsou společnosti velice citlivé na finanční rizika. Těžko někoho překvapí, že dlouhodobé vztahy jsou vnímány jako klíčové. Spolupráce s finančním partnerem, trvající roky, vytváří důvěru a jistotu. Ale nejen společnosti, které hledají financování, mají obavy z rizika. Potenciální partneři jsou na tom stejně. Firmy se slabým KPI a ratingem musejí čekat velké problémy při získávání čerstvého kapitálu," uvádí studie.
Filip Sušanka, susanka@mediafax.cz
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
13.11.2024 Pojištění elektromobilů kryje specifická rizika
12.11.2024 Motorola má nový hit Black Friday, svůj…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?