Víno nabízí větší výnosy než investice do zlata nebo ropy
Investiční nákup špičkových vín může přinést vyšší výnosy než investování do zlata nebo drahých kovů. Při dobrém výběru vína totiž přesahují roční výnosy 12 %, nárůst cen je téměř pravidlem a ani v krizových obdobích ceny neklesají. Tvrdí to jeden z předních českých odborníků na obchodování s víny Zlatko Míčka, jeden z řečníků na investičním summitu MoneyExpo, který se uskuteční
Vyhrajte vstupenky na největší investiční veletrh.
I když vína nepatří ke klasickým komoditám, které se obchodují na komoditních burzách, v posledních letech svým zhodnocením předčila i zlato nebo ropu. Dokonce se s ním obchoduje na principech tzv. futures kontraktů, které jsou známé z komoditních trhů: víno se nakupuje v době, kdy ještě dva roky bude zrát u výrobce v sudech (tzv. en primeur nákup, neboli futures).
Přesto vínu stále chybí organizovaný trh a s víny se obchoduje v jednotlivých produkčních oblastech, kde určitá pravidla obchodu existují a jsou respektována. „Nevýhodou je, že v jednotlivých oblastech je trh rozparcelován mezi jednotlivé obchodníky, kteří jej víceméně ovládají,“ tvrdí Zlatko Míčka. „Pokud chcete jako investor nakupovat, prakticky se bez těchto lokálních obchodníků a zprostředkovatelů neobejdete.“
Investice, která zraje
Investovat do vína je podobné, jako investovat do nákupu jakéhokoliv jiného zboží. Avšak zatímco u umění se zvyšuje jeho cena stářím nebo popularitou umělce, víno je výjimečné v tom, že se kupuje v podstatě nehotové: dva roky ještě zraje u výrobce v sudu a po naláhvování jej investor na své náklady uskladní a čeká, dokud víno nedosáhne optimální láhvové zralosti, kdy je ideální pro konzumaci. Tehdy je cena vína zajímavá a začíná ta pravá vzrušující hra, kdy se nabízí konečnému spořebiteli.
Naprostá většina světové produkce vín je určena k rychlé spotřebě. Vín, u nichž je předpoklad, že se jejich hodnota bude stářím zvětšovat, je jen zlomek, odhaduje se na 0,2 % světové produkce.
Těžké koupit, snadné prodat
Investovat do vína rozhodně není jednoduché. Důležitý je totiž jak výběr konkrétních vín, která je třeba posoudit dle kvality a chutí, tak i znalost fungování jednotlivých trhů.
Jednoznačně nejznámější je trh s víny ve francouzské oblasti Bordeaux. Zde spolu s obchodníky působí přímo majitelé jednotlivých sklepů, Château. Velmi dobrými trhy jsou také oblasti Bourgogne se svou aukcí Hospice de Beaune a také menší trhy v Itálii a ve Španělsku. V ostatních zemí jsou trhy v plenkách a výběr vína je v podstatě jen dohodou s konkrétním vinařstvím.
Pro odborníky nebo odvážné investory samozřejmě vždy existuje možnost nakupovat přímo od výrobců. Jedná-li se o investiční víno, není takový nákup vůbec jednoduchý: kromě dobrého výběru vína musíte také dobře znát poměry na místním vinném trhu. „Podcenit takové informace znamená vystavovat se neúměrnému riziku, který investici s velkou pravděpodobností znehodnotí,“ uvádí Zlatko Míčka.
Cena vína neklesá
Pozitivem investování do vína je vysoká stabilita trhu. Zatímco akciové nebo komoditní trhy mohou prudce růst, ale stejně prudce padat, hodnota vína se v minulosti vždy buď zvyšovala, nebo stagnovala. Například na trhu Grand Cru Classé v Bordeaux se za posledních 30 let nikdy nestalo, aby hodnota vína klesla pod nákupní cenu.
Jedním z velkých specifik u investičního vína je vývoj ceny, která prochází několika fázemi a neroste lineárně. První fází je nákup vína en primeur, tedy přímo v sudu u výrobce. Již zde se může strhnout první vlna zájmu a způsobit navýšení ceny. Další pohyb přichází za další dva roky, kdy je víno lahvováno a nakupují jej investoři, kteří chtějí mít konkrétní láhve. Po lahvování se cena zvyšuje jen pozvolna, prakticky se čeká na okamžik, kdy je víno lahvově zralé a připravené k prodeji konečnému spotřebiteli.
V okamžiku optimální láhvové zralosti začíná další část vývoje ceny – a zde kromě zrání vína může hrát roli i rozdíl mezi nabídkou a poptávkou. Pokud láhví na trhu ubývá, cena stoupá rychleji a kulminuje v okamžiku, kdy počet láhví na trhu klesne pod hranici dostupnosti, tedy asi 10.000 láhví. Zlatko Míčka říká: „Pak může nastat nepředvídatelný vzestup, kdy cenu určuje majitel každé láhve na základě poptávky. Pokud se podaří nakoupit víno, o které je taková poptávka, mohou zisky vystoupat na stovky i tisíce procent původní ceny.“
Míčka také porovnával ceny vín en primeur s jejich pozdější prodejní hodnotou a tvrdí, že na víně se vydělává více než 10 % ročně. „Osobně sleduji vývoj cen vín v Bordeaux od roku
En primeur, nebo láhve?
Pokud chcete investovat do vína, je květen příhodný měsíc například pro oblast Bordeaux, kde právě začíná prodej vín ročníku 2010 en primeur. Investova lze samozřejmě i do starších ročníků, lahvovaná a doporučeníhodná jsou vína z oblasti Bordeaux z ročníků 2000,
Rizik při nákupu vína je samozřejmě mnoho, ale mezi ta největší patří nesprávný výběr konkrétních vín. Samotný výběr vín je prvním a nejdůležitějším krokem. Přistupuje znalost trhu a odhad likvidity produktu.
Dalším rizikem je i vada vína. Láhve jsou obvykle zátkovány přírodním korkem, který může ovlivnit chuť vína. Odhaduje se, že asi 5 % vín trpí vadou chuti, „má korek“. „Tento dojem je velmi subjektivní a pouze u 1 % vín je vada tak výrazná, že je víno třeba vyřadit jako nepitelné,“ uvádí Míčka. Toto riziko však přechází okamžikem prodeje na kupujícího a žádné víno nelze zpětně reklamovat.
Sám, nebo přes brokera?
Víno je jednou z komodit, které může investor nakoupit sám, i když jen málokdo tak činí. Je třeba velkých znalostí v oboru a přístup k prvotřídním informacím. Bez toho je lépe spojit se se znalcem a následně vína nakoupit dle jeho doporučení, nebo nakupovat od obchodníka, který tento servis zabezpečuje. Navýšení nákupní ceny o částku za takovou službu ke u znalců i obchodníků podobné, jednodušší je tedy obrátit se přímo na obchodníky, kteří zajistí vše potřebné.
Důležité je nezapomenout při nákupu vína na zajištění certifikovaného skladu. Jen takto uskladněná vína jsou totiž dobře prodejná. Sklady provozují často přímo obchodníci, kteří následně vydávají doklad o certifikovaném uskladnění. Víno bez takového dokladu může být obtížné prodat.
Rozdíl mezi cenami skladů v Česku a v zahraničí jsou zrhuba dvojnásobné. V Česku je možné uskladnit karton vína s 12 láhvemi za ceny od 144 do 450 korun, což při obvyklé ceně kartonu mezi
Pokud se rozhodnete víno prodat, je jeho likvidita velmi vysoká. Respektování nejnižší tržní ceny při elektronickém prodeji umožňuje prodat víno během několika minut a zhruba do 14 dnů mít na účtě investované prostředky a zisk. „Samozřejmě je možné nabízet víno na specializovaných webech nebo ve vinotékách a maximalizovat zisk. Čím rychleji chci prodat, tím nižší cenu získám,“ říká Zlatko Míčka.
Víno je natolik specifická investice, že by se mu měl věnovat především ten, kdo k němu má vztah. U vína není odměnou jen zhodnocení prostředků, jak tvrdí Zlatko Míčka. „Otevřete-li totiž po čase láhev vína, do kterého jste investovali, a je skvělá, je to ta nejlepší odměna!“
Tomáš Novotný
press@f-p-g.cz
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Alternativní investice:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Zlato - aktuální cena zlata, graf vývoje ceny zlata 1oz - 1 den - měna EUR
- Zlato - aktuální cena zlata, graf vývoje ceny zlata 1kg - 1 den - měna CZK
- Zlato - aktuální cena zlata, graf vývoje ceny zlata 1kg - 5 dnů - měna CZK
- Zlato - ceny a grafy zlata, vývoj ceny zlata 1g - 1 rok - měna EUR
- Zlato - ceny a grafy zlata, vývoj ceny zlata 1oz - 3 měsíce - měna CZK
- Zlato - ceny a grafy zlata, vývoj ceny zlata 1oz - 2 roky - měna USD
- Zlato - aktuální cena zlata, graf vývoje ceny zlata 1oz - 2 dny - měna CZK
- Zlato - ceny a grafy zlata, vývoj ceny zlata 1oz - 15 let - měna CZK
- Zlato - ceny a grafy zlata, vývoj ceny zlata 1g - 3 roky - měna CZK
- Zlato - aktuální cena zlata, graf vývoje ceny zlata 1oz - 2 dny - měna EUR
- Zlato - aktuální cena zlata, graf vývoje ceny zlata 1g - 2 dny - měna CZK
- Zlato - ceny a grafy zlata, vývoj ceny zlata 1oz - 3 měsíce - měna EUR
Prezentace
10.03.2025 Nejpopulárnější Samsung má nástupce.
03.03.2025 Xiaomi má úžasný fotomobil. Ti nejrychlejší…
27.02.2025 Ferratum: Banka budoucnosti v tvém mobilu?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Tomáš Volf, Citfin
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Přirozená korekce, nebo obrat na trhu? Ceny pomerančového džusu na burze klesly o 37 procent
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Zlatý býk je k nezastavení: Zlato překonalo hranici 2 900 USD
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři