(Kurzy.cz)
MF: Stát loni hospodařil se schodkem 156,3 mld.Kč, lépe než se čekalo
Státní rozpočet skončil loňský rok se schodkem 156,3 miliardy korun, jak informovalo ministerstvo financí. Schválený rozpočet počítal původně s deficitem 162,7 miliardy korun, ten byl později upraven na 162,9 miliardy korun. Na letošek je rozpočet schválený se schodkem 135 miliard korun.
Podle údajů na účtech Ministerstva financí vedených v ČNB dosáhly ke konci roku 2010 celkové příjmy státního rozpočtu výše 1 000,5 mld. Kč, výdaje byly čerpány v objemu 1 156,8 mld. Kč a schodek dosáhl 156,3 mld. Kč, což je proti roku 2009 výsledek příznivější o 36,1 mld. Kč. Díky aktivním opatřením na straně výdajů (tzv. vázání) a úspoře celkových nákladů na obsluhu státního dluhu se podařilo dodržet, a dokonce snížit deficit, navzdory nižšímu plnění příjmů.
Příjmy státního rozpočtu
Celkové předběžné příjmy dosáhly ke konci roku 2010 výše 1 000,5 mld. Kč, tj. 94,8 % rozpočtu po změnách k 31.12.2010 (nenaplnění rozpočtu o 54,7 mld. Kč), při meziročním růstu o 25,9 mld. Kč, tj. o 2,7 % (proti skutečnosti roku 2009 počítal rozpočet po změnách s růstem o 8,3 %). Z celkové částky připadlo na daňové příjmy 507,8 mld. Kč (50,8 % celkových příjmů, v roce 2009 to bylo 49,8 %), na příjmy z pojistného na sociální zabezpečení 355,9 mld. Kč (35,6 % celkových příjmů, v roce 2009 to bylo 35,7 %) a na nedaňové a ostatní příjmy 136,8 mld. Kč (13,7 % celkových příjmů, v roce 2009 to bylo 14,5 %). Meziroční srovnání je ovlivněno usnesením vlády č. 122/2009, kterým došlo v únoru 2009 k převodu téměř 32 mld. Kč z rezervních fondů organizačních složek státu do příjmů kapitoly VPS (určeny na snížení schodku státního rozpočtu roku 2009). Bez vlivu této částky by skutečné příjmy roku 2009 byly výrazně nižší a reálné meziroční srovnání příznivější.
Daňové příjmy (bez pojistného na SZ) ve výši 507,8 mld. Kč byly plněny na 95,0 % (v roce 2009 to bylo na 81,5 %) a k dosažení rozpočtované výše tak chybělo 26,9 mld. Kč. Meziročně vzrostly o 22,8 mld. Kč, tj. o 4,7 % (v roce 2009 klesly o 10,9 %).
Meziroční růst byl ovlivněn především vyšším inkasem DPH a spotřebních daní. Neplnění rozpočtu bylo ovlivněno především inkasem DPPO a spotřebních daní.
Inkaso DPH představovalo 187,9 mld. Kč, tj. 99,6 % rozpočtu, což je o 8,6 procentního bodu vyšší plnění než v roce 2009. Meziročně bylo vyšší o 11,2 mld. Kč, tj. o 6,3 %, nicméně rozpočet zůstal nenaplněn o 0,7 mld. Kč i přesto, že se zde projevilo zvýšení základní i snížené sazby daně o 1 procentní bod (od 1.1.2010).
Inkaso spotřebních daní (vč. tzv. ekologických daní) dosáhlo 130,9 mld. Kč, což představuje 92,8 % rozpočtu (v roce 2009 to bylo 86,1 %) a meziroční růst o 7,0 mld. Kč, tj. o 5,7 %. Rozpočet počítal s růstem o 13,9 % proti skutečnosti roku 2009 a tak jeho výše zůstala nenaplněna o 10,2 mld. Kč. V roce 2010 se sice projevilo zvýšení sazeb spotřební daně z minerálních olejů, z piva a z tabákových výrobků, avšak v nižší míře, než se očekávalo.
Daň z příjmů právnických osob svým objemem 86,3 mld. Kč představovala 86,1 % rozpočtu (v roce 2009 plnění na 64,0 %) a meziročně tak vzrostla o 3,0 mld. Kč, tj. o 3,6 %. Rozpočet této daně počítal s růstem o 20,4 % proti skutečnosti roku 2009 a nakonec nebyl naplněn o 14,0 mld. Kč. V roce 2010 byl daňový výnos ovlivněn dalším poklesem sazby daně z 21 % na 20 %. Relativně nízké inkaso souvisí zejména s tím, že podniky i v roce 2010 žádaly ve zvýšené míře o snížení či prominutí záloh a že uplatňovaly ztráty vytvořené v minulých letech.
Inkaso daní z příjmů fyzických osob dosáhlo 87,5 mld. Kč, tj. 99,1 % rozpočtu (v roce 2009 plnění na 79,9 %) při meziročním růstu o 1,9 mld. Kč, tj. o 2,2 %. Rozpočet uvažoval s růstem o 3,1 % proti skutečnosti roku 2009 a zůstal nenaplněn o 0,8 mld. Kč.
Daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti dosáhla 76,3 mld. Kč při plnění rozpočtu na 106,2 % (v roce 2009 to bylo 86,6 %). Meziročně bylo inkaso o 0,6 mld. Kč, tj. o 0,7 %, vyšší než v roce 2009. Rozpočet 2010 byl plánován pod úrovní skutečnosti roku 2009 o 5,2 % a rozpočet tak byl překročen o 4,5 mld. Kč.
Daň z příjmů fyzických osob placená na základě přiznání inkasovaná ve výši 4,1 mld. Kč znamenala plnění rozpočtu na 41,9 % (v roce 2009 to bylo na 22,2 %) a její inkaso bylo o 1,3 mld. Kč, tj. o 43,8 %, vyšší než v roce 2009. Rozpočet nebyl naplněn o 5,8 mld. Kč. Podepsala se na tom nižší ekonomická aktivita podnikatelů než byla původně očekávána. Dalším důvodem bylo zvýšení uznatelných daňových paušálních výdajů pro podnikatele a také to, že nedošlo v takové míře k zvýšenému inkasu této daně v roce 2010 vzhledem k protikrizovému opatření odložených záloh z roku 2009.
Daň z příjmů fyzických osob vybíraná srážkou dosáhla 7,1 mld. Kč, což představuje 107,7 % rozpočtu (v roce 2009 to bylo 103,8 %) a meziročně bylo její inkaso o 0,7 % vyšší. Rozpočet 2010 počítal s poklesem o 6,5 % proti skutečnosti roku 2009 a nakonec byl překročen o 0,5 mld. Kč.
Inkaso nepřímých daní tak dosáhlo výše 318,8 mld. Kč a jejich podíl na daňových příjmech tak činil 62,8 % (v roce 2009 to bylo 62,0 %). Příjmy z daní právnických a fyzických osob dosáhly 173,8 mld. Kč, což představuje podíl na daňových příjmech 34,2 % (v roce 2009 to bylo 34,8 %).
Inkaso majetkových daní dosáhlo 7,7 mld. Kč, což představuje 84,4 % rozpočtu (nenaplnění o 1,4 mld. Kč) a meziroční pokles o 0,4 mld. Kč.
Příjmy ze cla náležející státnímu rozpočtu byly za rok 2010 vykázány ve výši 1,7 mld. Kč, tj. 127,8 % rozpočtu (národní podíl ve výši 25 % z předepsaných celních příjmů, který náleží ČR po vstupu do EU). Meziročně vzrostly o 0,3 mld. Kč.
Rozpočtované celostátní inkaso daní na rok 2010 (bez DPPO placené obcemi a kraji a bez správních a ostatních poplatků placených obcím) ve výši 732,2 mld. Kč bylo proti skutečnosti roku 2009 vyšší o 71,7 mld. Kč, tj. o 10,9 %. Objemově je nejvyšší růst rozpočtován (proti skutečnosti 2009) u daní z příjmů právnických osob - o 22,8 mld. Kč (o 18,8 %), u spotřebních daní o 18,1 mld. Kč (o 13,8 %) a u DPH o 18,1 mld. Kč (o 7,2 %).
Skutečné celostátní inkaso všech daní dosáhlo za rok 2010 výše 693,9 mld. Kč, což představuje 94,8 % rozpočtu (rozpočet tak nebyl naplněn o 38,4 mld. Kč) a meziroční růst o 33,3 mld. Kč, tj. o 5,0 %. V roce 2009 dosáhlo celostátní inkaso daní 660,6 mld. Kč, tj. 81,0 % schváleného rozpočtu, a meziročně kleslo o 86,3 mld. Kč, tj. o 11,6 % (celoročně zůstal rozpočet nenaplněn o 155,7 mld. Kč).
Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení dosáhly 355,9 mld. Kč, což představuje 96,9 % rozpočtu (v roce 2009 to bylo 87,7 %) a meziroční růst o 7,9 mld. Kč, tj. o 2,3 %. Rozpočet počítal s růstem o 5,5 % proti skutečnosti roku 2009, ale zůstal nenaplněn o 11,3 mld. Kč. Z celkové částky připadlo na důchodové pojištění 316,3 mld. Kč, tj. 96,0 % rozpočtu (v roce 2009 to bylo 87,7 %), při meziročním růstu o 7,1 mld. Kč, tj. o 2,3 % (rozpočet počítal s růstem o 6,2 % a zůstal nenaplněn o 13,2 mld. Kč). Zde se projevil vliv relativně vysoké nezaměstnanosti.
V roce 2010 dosáhly nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté transfery celkem 136,8 mld. Kč, což bylo 92,3 % rozpočtu po změnách a o 4,8 mld. Kč, tj. o 3,4 %, méně než v roce 2009. Na meziročním poklesu se podílelo především výše zmíněné usnesení vlády č. 122/2009 z února 2009, kterým vláda schválila převedení 31,7 mld. Kč z rezervních fondů organizačních složek státu do příjmů kapitoly VPS (tyto prostředky byly v roce 2009 určeny na snížení schodku státního rozpočtu). Dalších 3,6 mld. Kč v rámci tohoto usnesení a usnesení vlády č. 1626/2008 a č. 457/2009 představovalo souvztažné zvýšení příjmů i výdajů bez vlivu na schodek. Bez těchto částek by nedaňové a ostatní příjmy byly meziročně o cca 30 mld. Kč vyšší, především díky příjmům z rozpočtu EU (transfery přijaté od EU a Národního fondu). Ty činily 96,8 mld. Kč (plnění na 78,7 % rozpočtu po změnách), což je o 37,0 mld. Kč více než v roce 2009. Převody z fondů OSS a zapojené ostatní mimorozpočtové zdroje dosáhly 3,2 mld. Kč (o 5,8 mld. Kč méně než v roce 2009). Tato částka zahrnovala především prostředky převedené podle zákona č. 178/2005 Sb., o zrušení FNM, prostředky převedené z rezervních fondů a nečerpané mzdové prostředky za prosinec 2009. Příjmy z kreditních úroků operací řízení státního dluhu a likvidity státní pokladny dosáhly 12,9 mld. Kč (o 4,3 mld. Kč více než v roce 2009) a byly tak plněny na 187,8 % (rozpočtovány v kapitole Státní dluh).
Výdaje státního rozpočtu
Celkové výdaje státního rozpočtu byly za rok 2010 čerpány ve výši 1 156,8 mld. Kč, což představuje 95,0 % rozpočtu po změnách k 31.12.2010 (nedočerpání o 61,3 mld. Kč) a meziroční pokles o 10,2 mld. Kč, tj. o 0,9 %. Proti skutečnosti 2009 předpokládal rozpočet po změnách k 31.12.2010 nárůst o 4,4 %.
Běžné výdaje státního rozpočtu byly čerpány ve výši 1 021,9 mld. Kč, tj. na 95,9 % rozpočtu po změnách. Proti roku 2009 klesly o 10,9 mld. Kč, tj. o 1,1 %.
Největší objem prostředků v rámci běžných výdajů je každoročně vynakládán na sociální dávky. Ve schváleném rozpočtu byly zapracovány ve výši 433,8 mld. Kč, což představovalo 36,6 % všech rozpočtovaných výdajů a o 1,0 % více než skutečnost dosažená v roce 2009 (z toho meziroční rozpočtovaný růst důchodů činil 1,9 %). Za rok 2010 bylo na sociálních dávkách vyčerpáno 431,1 mld. Kč, tj. 99,4 % rozpočtu po změnách (v roce 2009 to bylo 100,0 %). Meziročně byly o 1,7 mld. Kč, tj. o 0,4 %, vyšší. Z toho na důchody připadlo 346,2 mld. Kč, tj. 100,0 % rozpočtu (v roce 2009 to bylo 100,2 %), při meziročním růstu o 6,4 mld. Kč, tj. o 1,9 %. Další sociální dávky vykazují meziroční pokles (prostředky na podpory v nezaměstnanosti o 1,7 mld. Kč, ostatní sociální dávky o 2,7 mld. Kč a státní sociální podpora o 0,3 mld. Kč).
Neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně dosáhly 125,2 mld. Kč, což představuje 95,4 % rozpočtu po změnách, a byly proti roku 2009 nižší o 0,2 mld. Kč, tj. o 0,1 %. Zde se projevily především převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 76,7 mld. Kč, což je o 1,2 mld. Kč více než v roce 2009. Dalších 25,7 mld. Kč (v roce 2009 to bylo 24,6 mld. Kč) představují transfery obcím na příspěvek na péči podle zákona o sociálních službách, na dávky pomoci v hmotné nouzi a na dávky zdravotně postiženým.
Neinvestiční transfery fondům sociálního a zdravotního pojištění (za kapitolu VPS) vykázaly čerpání ve výši 52,7 mld. Kč, tj. 101,2 % rozpočtu. Meziročně byly vyšší o 4,0 mld. Kč, tj. o 8,3 %.
Neinvestiční výdaje kapitoly Státní dluh (především úroky) byly hrazeny ve výši 48,7 mld. Kč, tj. 76,3 % rozpočtu, a byly pod úrovní roku 2009 o 4,3 mld. Kč, tj. o 8,1 %. Proti rozpočtu po změnách došlo k úspoře cca 15 mld. Kč, která je dána absolutním poklesem úrokových sazeb ve všech emitovaných splatnostech výnosové křivky státních dluhopisů v průměru o více než 1 procentní bod a relativním poklesem a stabilizací rizikové prémie ČR v mezinárodním srovnání jako odraz pozitivního hodnocení zahájené implementace fiskální konsolidační strategie vlády a přípravy strukturálních reforem veřejné rozpočtové soustavy. Pozitivní dopad mělo také mimořádně úspěšné načasování páté emise eurobondů v září 2010 ve výši 2 mld. EUR se splatností v dubnu 2021.
V souladu se Strategií financování a řízení státního dluhu na rok 2011 budou v průběhu roku 2011 realizována opatření k dalšímu zefektivňování procesu financování státu v souladu s mezinárodní praxí a fungování domácího trhu státních dluhopisů. Bude mimo jiné implementována národní elektronická platforma obchodování se státními dluhopisy prostřednictvím panevropského systému MTS a budou nastavena transparentní pravidla pro účastníky primárního a sekundárního dluhopisového trhu s cílem přispět k minimalizaci úrokových nákladů na obsluhu státního dluhu.
Na odvody vlastních zdrojů ES do rozpočtu EU bylo poukázáno 32,3 mld. Kč, což představuje 93,0 % rozpočtované výše a meziroční růst o 0,9 mld. Kč, tj. o 2,9 %.
V posledních dnech roku došlo také na základně rozhodnutí Mezinárodního rozhodčího soudu k zaplacení 2,0 mld. Kč Československé obchodní bance, a.s. (včetně úroků a nákladů na řízení).
Kapitálové výdaje byly čerpány ve výši 134,9 mld. Kč, což představuje 91,5 % rozpočtu po změnách, při meziročním růstu o 0,7 mld. Kč, tj. o 0,5 %. Z celkové částky tvoří 47,9 mld. Kč transfery do Státního fondu dopravní infrastruktury a Státní zemědělského intervenčního fondu.
Saldo státního rozpočtu
Schodek státního rozpočtu za rok 2010 dosáhl předběžně 156,3 mld. Kč a je to proti roku 2009 výsledek lepší o 36,1 mld. Kč. Jak již bylo uvedeno, tento výsledek dozná ještě mírných úprav (zvýšení schodku o cca 0,1 mld. Kč). Proti schodku danému rozpočtem po změnách (k 31.12.2010) je současný stav lepší o 6,4 mld. Kč. I přesto, že daňové příjmy včetně pojistného na SZ nedosáhly svého rozpočtu o 38,2 mld. Kč a nad rámec rozpočtu výdajů byly navíc zapojeny uspořené nároky OSS z minulých let, převážil efekt úspory výdajů, jejich vázání (především na základě usneseních vlády č. 54/2010 a 552/2010 s konečným vlivem 15,6 mld. Kč) a také snížení nároků OSS o 4 mld. Kč (usnesení vlády č. 552/2010), a rozpočtovaná výše schodku státního rozpočtu nakonec nebyla překročena.
Hospodaření rozpočtu v samotném prosinci skončilo schodkem 15,5 mld. Kč (v prosinci 2009 to byl schodek 23,0 mld. Kč), když příjmy činily 102,6 mld. Kč (v prosinci 2009 to bylo 101,2 mld. Kč) a výdaje byly čerpány ve výši 118,1 mld. Kč (v prosinci 2009 to bylo 124,2 mld. Kč).
Ve schváleném rozpočtu na rok 2011 jsou celkové příjmy stanoveny na 1 044,0 mld. Kč, celkové výdaje na 1 179,0 mld. Kč a schodek na 135,0 mld. Kč. Cílem pro další roky je snižování deficitu hospodaření státního rozpočtu.
Zdroj: TZ MFČR
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Svět - státy světa a jejich ekonomika
- Graf USD / Kč, ČNB, grafy kurzů měn
- Graf EUR / Kč, ČNB, grafy kurzů měn
- Graf CHF / Kč, ČNB, grafy kurzů měn
- Graf PLN / Kč, ČNB, grafy kurzů měn
- Graf GBP / Kč, ČNB, grafy kurzů měn
- Graf RUB / Kč, ČNB, grafy kurzů měn
- Erste Bank ve Vídni - aktuální graf v bodech krát Kč
- Graf EUR a USD/ Kč, ČNB, grafy kurzů měn
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Sleva na poplatníka 2023 - 30.840. Kč. Slevu může uplatnit zaměstnanec i OSVČ. Sleva zůstává stejná jako v roce 2022.
- Sleva na dítě 2023: na 1. dítě 15.204 Kč, na 2. dítě 22.320 Kč, na 3. a další dítě 27.840 Kč. Daňové zvýhodnění dle počtu dětí
Prezentace
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
25.11.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
22.11.2024 Výsledková sezóna: Obhájila Nvidia svou…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Elektrické návěsy od Range Energy: Klíč k udržitelnější kamionové dopravě?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory