Závislost české ekonomiky na autech výrazně roste
Prosperita českých domácností je čím dál závislejší na tom, jak si zahraniční zákazníci a automobilky kupují v Česku vyráběná auta a autodíly. Se závislostí roste i riziko budoucích šoků z poklesu výroby, které nyní zažívají vyspělé země jako Spojené státy či Belgie.
V roce 1998 se tržby domácího automobilového průmyslu podílely na celkovém výkonu české ekonomiky (hrubém domácím produktu) zhruba devíti procenty. Loni už toto číslo překročilo dvojnásobek.
Ve výrobě volantů, svíček, kol, zrcátek či potahů na autosedačky se otočí téměř každá pátá česká koruna, vyplývá ze zveřejněných údajů. Auta zaměstnávají přímo už kolem sto dvaceti tisíc lidí a desítky tisíc dalších nepřímo.
"Závislost je poměrně výrazná, ale ne kritická," říká prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn, dříve člen vedení Škody Auto, nyní šéf VW v Rusku. "Není to dobře ani špatně, prostě to tak je," říká o závislosti na jednom oboru ekonom David Marek z Patria Finance.
Výroba aut výrazně pomohla Česku v růstu, ale Marek zároveň varuje, že bychom se měli připravit na možnost, že se automobilky začnou stěhovat za levnější prací dál na východ. Zabránit by tomu mohla přeměna z pouhé montovny na centrum výzkumu a vývoje nových modelů. O to však stojí všechny evropské země, kde mají velké evropské automobilky svá hlavní sídla.
Hyundai zamíchá kartami
Za posledních patnáct let se z Česka stala skutečná autovelmoc – už teď jsme v Evropě šestý největší výrobce aut a rychle se přibližujeme Itálii. Česko letos zcela jistě překročí hranici milionu vyrobených aut a výhled do dalších let naznačuje další strmý růst.
Teoreticky by tak v tuzemsku mohlo z montážních linek sjíždět až 1,5 milionu nových osobních vozidel. Až se naplno rozjede nošovický závod Hyundai, který počítá s roční produkcí tří set tisíc aut, budeme vyrábět vůbec nejvíce aut na osobu v Evropě. K tomu by se mohl podstatně rozšířit také závod Škody Auto ve Vrchlabí.
V přepočtu na obyvatele zatím stále vyrábí více aut Slovensko, už letos nebo nejpozději příští rok však naši sousedé o tento triumf přijdou. V evropském měřítku dlouho držela v tomto ukazateli primát Belgie, ta se však potýká s bezmála desetiprocentním útlumem výroby.
Ještě strmější pád zažívá americký Detroit, který ještě v devadesátých letech minulého století zásoboval celý svět americkými vozy, zatímco dnes zavírají automobilky jednu montovnu za druhou. Zástupci automobilek a jejich dodavatelů však v úterý při prezentaci čísel za loňský rok nešetřili úsměvy.
Měli důvod, ještě loni spíše předpovídali, že se výroba dostala na vrchol. "Vrchol se ještě opět vzdálil," říká ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.
Automobilkám loni stouply tržby o čtrnáct procent na 641 miliard a výroba aut je s více než pětinovým podílem na celkové průmyslové produkci nejdůležitější obor, který přímo zaměstnává už přes 121 tisíc lidí.
Jde přitom jen o čísla Sdružení automobilového průmyslu, ve kterém nejsou všechny firmy z oboru. Chybějí zejména ty, které se zabývají i jinou výrobou. Pokud by se vzaly v úvahu i tyto podniky, postarala by se podle odhadů výroba vozů zhruba o třetinu celkové průmyslové produkce.
I letošní výsledky automobilek ukazují pozitivní čísla: Škoda Auto roste dál dvojciferně, nárůst plánuje i kolínská TPCA, která prakticky dosáhla na maximum své kapacity. Za dosavadním úspěchem stojí poloha země, tradice výroby a stále i levná pracovní síla.
"V případě globální recese může být tolik zaměstnaných lidí v autoprůmyslu problémem. Na druhou stranu Česko bude těžit z toho, že je tu pracovní síla levnější než na Západě," míní analytik České spořitelny David Navrátil.
Ceny škodovek jdou dolů
Velkou hrozbou může být pro Česko ropná krize a případné omezení nákupu aut v zahraničí kvůli drahým pohonným hmotám."Ropné krize proběhly a na prodejích se to vždy podepsalo. Dá se z ní ale dostat," míní Šípek.
Automobilová lobby má podle čísel čím dál silnější hlas. I v úterý využili šéfové automobilek představení loňských výsledků k tomu, aby zkritizovali vládu a popohnali ji k některým krokům. "Náš apel je jasný, potřebujeme co nejrychleji přijmout euro, kurz koruny na nás má velmi negativní dopady," dodal Jahn.
Silná koruna přinutila po dlouhé době zlevnit například i Škodu Auto: minulý týden přepsala cenovky směrem dolů u některých svých modelů v řádu desítek tisíc korun.
Jak upozornila MF DNES, často totiž vycházely škodovky levněji z dovozu, navíc konkurenci přiostřilo zlevnění konkurenčních importovaných značek. Automobiloví šéfové také zkritizovali návrh na další omezení jízd kamionů a časté změny zákonů, například o nemocenské.
"Rychlost změn legislativy v Česku nemá obdoby," říká i viceprezident kolínské automobilky TPCA Jiří Černý.
(Jan Sůra, iDNES.cz)
Poslední zprávy z rubriky Akcie v ČR:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Příspěvek na péči - stupně závislosti
- Zprávy Kurzy.cz - ekonomika, akcie, koruna, euro, dolar, zprávy ze světa.
- Ekonomika - Makroekonomika ČR 2020, data, novinky
- Svět - státy světa a jejich ekonomika
- Příspěvek na auto
- Plánovač tras autem
- Cena aut - velký přehle cen ojetých automobilů
- Kurzy ČNB - Kurzovní lístek České Národní Banky
- Kurzovní lístek Česká spořitelna, Kurzovní lístky bank
- Česká spořitelna, a. s. - euro, vývoj kurzu měny
- Podnikání v České republice
- USD, americký dolar - převod měn na CZK, českou korunu
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Od slunečního světla do hlubin: Skrytý zdroj kyslíku, který vyvolává kontroverze
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky