Památky potřebují publicitu (17.10.2000)
Památky potřebují publicitu
Ohlédnutí za již IV. ročníkem novinářské soutěže Památky potřebují publicitu
potvrdilo správnost nastoupené cesty. Stoupající zájem, zvyšující se počet i kvalita odevzdaných příspěvků jsou povzbuzením pro organizátory soutěže, kteří věnují její přípravě i vyhodnocení mnoho energie i svého volného času, aby tak zároveň účinně pomohli ochraně našeho kulturního dědictví.České země patří be
z nadsázky k památkovým velmocím hned z několika důvodů. Mimořádná typologická i slohová pestrost kulturních památek zůstala přes cyklickou diskontinuitu charakterizující české dějiny zachována v relativně autentickém stavu a velkém rozsahu. Již od 19. století byly architektonické a umělecké památky centrem zájmu a péče řady institucí a korporací a sehrály významnou roli při formování programu národního obrození i formulaci základů novodobé české kultury. Šťastná absence skutečně ničivých válečných vln či málo razantní postup průmyslové revoluce a modernizace tak vytvořil potenciál, který i přes problematické hospodaření v období socialistického všelidového vlastnictví a “nevlastnictví” ( a péče nepéče) může dnešní společnost velmi účinně využít. Podmínkou toho je však zafixovat význam kulturního dědictví pro náš budoucí rozvoj natrvalo v povědomí té nejširší veřejnosti. Jedině potom může být komplexní péče a ochrana kulturního dědictví skutečně účinná. A právě zde, při popularizaci památek, je úloha sdělovacích prostředků zcela nezastupitelná.Výsledky IV. ročníku soutěže ukázaly, že způsobů a forem, jak k tomu přispět, může být mnoho. Od prezentace samotných památek v kontextu jejich estetických, slohových a historických souvislostí přes novou interpretaci jejich funkce ve společnosti, prezentaci nových objevů i upozornění na mnohdy kontroverzní metody a výsledky praktické památkové péče. Mimořádně cenné jsou i kritické sondy přibližující mnohdy tragické a bezvýchodné osudy bezmocných památek i bezohlednost a aroganci jejich správců, kteří je v nových podmínkách beztrestně exploatují. Dalším okruhem problémů je například legislativa, účinnost ekonomických nástrojů motivujících vlastníky památek či otázky ekonomického využití kulturního bohatství v souvislosti s turistikou a cizineckým ruchem. Široké spektrum mediálních prostředků od specializovaných časopisů a sborníků až k těm nejúčinnějším, jakými jsou televize a denní tisk, potvrzují, že jistě i přispěním novinářské soutěže se frekvence památkářské problematiky výrazně zvýšila. Předpokladem efektivního zpětného působení na veřejnost je však nutnost v tomto trendu intenzívně pokračovat.
Praktické zkušenosti jednoznačně ukazují, že hlavní podmínkou je přitom určitá periodicita či koncepce, která sledovanou problematiku dokáže přiblížit v dlouhodobém horizontu a z mnoha zorných úhlů pohledu. Nikoliv samozřejmou podmínkou je i vysoká profesionální odbornost a vyčerpávající faktografická objektivita, samozřejmě ve spojení s vytříbenou jazykovou kulturou a nápaditou a přitažlivou stylistickou formou. Je potěšující, že všichni ocenění autoři IV. ročníku soutěže tato náročná kriteria bezezbytku naplnili. Platí to vrchovatě například o Miloši Solařovi a pravidelné rubrice, kterou uvádí na stránkách deníku Dnes. Její polemická až kritická forma, která otevírá často diskusi ke sporným a kontroverzním záměrům a výsledkům zejména pražské památkové praxe, přináší aktuální podněty a závěry, které mají i velký obecný a metodický význam. Obdobně je třeba ocenit Benjamina Fragnera a jeho seriál připravený pro redakci Hospodářských novin, věnovaný problematice technických památek. S mimořádnou odbornou erudicí a přitom velmi sdělnou formou připomíná specifickou problematiku početné, ale stále nedoceňované skupiny památek, která i v evropském a světovém kontextu představuje skutečné unikáty. Potenciální ohrožení těchto děl, které vychází i ze skutečnosti, že mnohdy oficiálně nejsou jako památky zapsány a v obecném mínění převažuje jejich utilitární hodnocení nelze jinak než podobně účinnou osvětou pozitivně ovlivnit. Mezi pořady se skutečně mimořádným dosahem, jehož sledovanost přesvědčila všechny škarohlídy o tom, že se zájmem o naše kulturní dědictví to není tak tragické , patří i impozantně koncipovaný seriál Deset století architektury. Autorské filmové medailony věnované významným architektonickým dílům či osobnostem postupně mapují široké spektrum našeho památkového fondu se snahou připomenout i díla méně a přiblížit divákům historické souvislosti jejich vzniku. Specifická filmová řeč, která zážitek z trojrozměrné architektury dokáže navíc osobitým způsobem umocnit, přímo vybízí k návštěvě a dalšímu poznání vybraných lokalit. Zcela po právu proto převzal jednu z cen i autor a hlavní realizátor projektu Vladimír Darjanin z agentury DaDa.
K dobré tradici novinářské ceny Památky potřebují publicitu patří vedle respektované poroty i společenský rozměr závěrečného udílení cen, které se letos uskutečnilo v mimořádně slavnostní atmosféře Brožíkovy síně Staroměstské radnice v Praze. Věřme , že i příští rok bude stejně úspěšný a stoupající zájem o problematiku kulturního dědictví ve sdělovacích prostředcích se pozitivně odrazí i v odpovědném vztahu všech k jeho zachování pro budoucnost.
Jiří T. Kotalík , člen poroty
(autor je rektor AVU)
Poslední zprávy z rubriky Media žurnál č.8:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- XRP (Ripple) - aktuální a historické ceny kryptoměny XRP (Ripple) , graf vývoje ceny kryptoměny XRP (Ripple) - 10 let - měna USD
- ROHLIK FIN.10,0/26 - Dluhopis ROHLIK FIN.10,0/26 aktuálně, kurzy Burza - akcie online
- Památky potřebují publicitu (17.10.2000)
- 17. 10. 2000 - úterý
- Praha: Forum 2000 (17.10.2003)
- Kurzy OPF IKS platné 17.10.2000
- Co včera nejvíce klesalo ? (17.10.2000)
- Co včera nejvíce rostlo ? (17.10.2000)
- KB - své nabídky dávejte do 17.10.2000
- Masarykova 2000/17, adresa v objektu Předměstí 2000, Litoměřice na parcele st. 1245 v KÚ Litoměřice, KÚ Litoměřice
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?