Tolikrát jsi člověkem, kolikrát se naučíš mluvit cizí řečí
Kolik jazyků umíš, tolikrát si člověkem, říká jedno přísloví. Všichni to vědí, ale učit se mluvit cizími jazyky se nám nechce. Sem tam to potvrdí lidé, kteří se dostanou na výsluní v nějakém oboru, či naše vlastní praktické zkušenosti. Naši východní sousedé, Slováci, si dokonce nechali udělat speciální studii o tom, od kdy se mají učit děti mluvit cizími řečmi, aby pak obstáli ve stále těžší konkurenci na pracovním trhu. Jenže – ukázalo se, že nejen děti, ale i jejich učitelé si s jinou, než s mateřskou řečí, hodně často neví rady. A nefanděme si, odlišně jiná nebude situace ani u nás.
Otázka je jasná: Je třetí, druhá, nebo až čtvrtá třída pro děti ideálním startem do světa cizí mluvy? A co taková ta lidové moudra, která říkají, že to, co se do dětské hlavy nedostane do deseti let, už tam zkrátka nikdy úspěšně nezaklíčí. A tak všichni pomazaní, rozuměj ministři školství, pracují na tom, aby se děti cizími řečmi naučily mluvit. V Česku také platí předpis, že povinná výuka cizího jazyka začíná už třetí třídou základní školy. Druhý jazyk pak přiskočí do rozvrhu hodin povinně v páté třídě. Tak to teď chystají i na Slovensku.
Buď, jak buď, kázeň a přísnost musí být. Otázkou ale zůstává, zda se ve školách objevuje dostatek kvalitních učitelů s potřebnými znalostmi. V tomhle si dovolím osobní zkušenost. Nápad učit děti co nejvíce cizích řečí je vynikající, dokonce si myslím, že většina z nás, byť často se skřípěním zubů uznala i to, že si by stát na obsazení a start opravdu propracovaného systému výuky cizích jazyků měl hodně vypůjčit… Co však říct na to, že to pak v praxi dopadá úplně jinak? Příběh z jedné střední školy říká následující – když nastoupí jazykář, co by jakýsi elév do své praxe, nemůže počítat s nadměrným ohodnocením svých výkonů.
A to i přes ujišťování a sliby všech ministrů školství, co jsme jich za novou éru zažili. Pak mu někdo nabídne práci, samozřejmě mnohem lépe placenou, v překladatelských službách či průvodcovství a na jeho uvolněné místo musí nastoupit doslova „staré, dobré“ kádry, které sice už nemají mladický drajv a nápady, ovšem jejich bravurní znalosti mluvy a gramatiky dostatečně pokryjí odsloužená léta, za které mohou dostat dobře zaplaceno. Smutný příběh, že? Ještě smutnější je však konstatování, že takových profesí jistě každý z nás najde víc.
Problém je také trochu i v rodičích, kteří se příliš spoléhají na školy, aniž by sami, po konzultacích s odborníky, neuchopili otěže vývoje svých ratolestí v jazykové výbavě do vlastních rukou. Jistě, říkáte si, vždyť ho dávám (nebo jí!) do jazykové školy, chodí k učiteli… Podle expertů to je však jen první krůček na dlouhé cestě. A tak se vracíme v podstatě na začátek, kdy máme v okamžiku startu kvalitní výuky jazyků nedostatek kvalitních učitelů, absenci kvalitních knih na výuku, příliš vzdálené cíle, kterým malé děti nerozumí a proto je to třeba nebaví, atd.
Učitelé se žákům často také neodváží říct, aby se nebáli komunikovat, říct na rovinu, co by chtěli a podle toho upravit své plány a záměry. Zkrátka mít diskusi jako partneři, a ne jen jako podřízení a nadřízení. Děti se sice naučí přečíst a napsat cizím jazykem text, ale jejich umění pohotově a plynule reagovat na otázky na ulici je pořád velmi nízké. A to je gramatický a slovně-zásobní dryl nenaučí. Psychologové tvrdí, že třetí třída, tedy obecně vzato dítě ve věku šesti let, je pro start učení se cizí mluvy, ideální. Odpůrci tohoto názoru však tvrdí, že děti už jsou i tak ve stresu, tak proč je ještě více stresovat? Na druhou stranu – model výuky cizích jazyků od nejranějšího věku nese, podle všeho, své ovoce. Důkazem jsou prý podle školských expertů přírůstky nejen cizojazyčných školek, ale i počty dětí v nich.
Nevěříte-li však statistikám, či proklamacím politiků, vezměte za příklad samotné lidi. Dobrou angličtinou vládnou obyvatelé Skandinávie. Tamní školské systému nutí učit se angličtinou již od útlého věku, ba dokonce je tato řeč běžná i v místních televizích. Ve Francii platí nové nařízení, které říká, že cizí jazyky se už musí začít učit děti od čtyřech let. Ale nedostatek kvalitních učitelů hlásí všichni. Takže v tom nejsme sami. Well done!
Poslední zprávy z rubriky Výběr zpráv:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Nemocenská 2024 - kalkulačka: lidé s příjmy nad 41.000 Kč si na nemocenské letos mírně polepší.
- Jaký je dnes mezinárodní den?
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Daňová přiznání - daňový kalendář 2021, kdy a co je potřeba udělat?
- 2025 - Rok 2025. Co nového bude v roce 2025 ve financích?
- Měřítko - měřítko mapy. Co znamená měřítko na mapě a kolik kilometrů v reálu je jeden centimetr na mapě
- Tolikrát jsi člověkem, kolikrát se naučíš mluvit cizí řečí - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Tolikrát jsi člověkem, kolikrát se naučíš mluvit cizí řečí
- Obama bude ve své řeči k Američanům mluvit o plánu na tvorbu pracovních míst a na nižší deficit
- Velká čísla, velké společnosti a malí lidé. Tak i o tom je Šanghaj. Naučte se krotit asijského tigra - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- DOPO četba - uvolnění trhu s energií - lidé netuší o čem je řeč
Prezentace
10.03.2025 Nejpopulárnější Samsung má nástupce.
03.03.2025 Xiaomi má úžasný fotomobil. Ti nejrychlejší…
27.02.2025 Ferratum: Banka budoucnosti v tvém mobilu?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Tomáš Volf, Citfin
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Přirozená korekce, nebo obrat na trhu? Ceny pomerančového džusu na burze klesly o 37 procent
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Zlatý býk je k nezastavení: Zlato překonalo hranici 2 900 USD
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři