V Aeru zalétán první dvoumístný L-159T pro AČR
První cvičný letoun Aero L-159T1, vyznačující se dvojím systémem řízení, si ponechal evidenční číslo 6069 z původně jednomístného bitevního letadla L-159A, ze kterého byl na dvoumístnou verzi konvertován. Protože se jedná o první takto upravený letoun, bude nyní sloužit pro účely potřebných statických i letových zkoušek a zároveň bude plnit úlohu jakéhosi prototypu.
"Zálet výcvikového letounu dokládá především schopnost společnosti Aero vyjít vstříc požadavkům zákazníka - připravit ekonomicky nejvýhodnější a nejrychlejší řešení přesně podle jeho požadavků, s maximálním využitím stávajících komponent a s relativně rychlou možností dodání v porovnání s případnou novovýrobou. Všechny čtyři letouny L-159T1 s dvojím systémem řízení předáme Ministerstvu obrany ČR do konce letošního roku. Jednou z našich hlavních priorit je právě efektivní podpora flotily letounů L-159 sloužících v Armádě ČR," sdělil prezident společnosti AV Peter Ondro.
"Naše zadání pro management Aera je jasné - nejenže dodržíme všechny závazky vůči Armádě ČR, ale v průběhu restrukturalizace nebude omezena schopnost a kapacita letecké výroby. Nový stroj L-159T1 je sice vyvinutý na míru pro českou armádu, ale mohl by uspět i na zahraničních trzích," doplnil Marek Dospiva, akcionář společnosti Penta Investments, která vlastní AV.
"Zálet prvního letounu L-159T1 je významnou referencí a pozitivním signálem pro všechny zájemce, s nimiž v současné době jednáme o dodávkách nadbytečných letounů Armády ČR či nových výcvikových letounů. Věřím, že tato skutečnost významně přispěje k získání nových vojenských kontraktů," uvedl viceprezident pro marketing a prodej vojenských letadel AV Václav Miškovský.
Podle majora Petra Lančiho, zástupce velitele 212. letky 21. základny taktického letectva Čáslav, který se stane jedním z přeškolených instruktorů pro výcvik na L-159T1, bude letoun L-159T1 sloužit pro výcvikové účely v určitých etapách výcviku pilotů letounů L-159, které nelze nahradit výcvikem na simulátoru. "Bude tedy nemalým přínosem pro bezpečnost leteckého výcviku v Armádě ČR," řekl Lanči.
Posádka ve složení zkušebních pilotů Rostislava Stroina a Vladimíra Kvardy s letounem L-159T1 při záletu vystoupala do výšky 33 000 stop (cca 10 km) a dosáhla maximální rychlosti 400 knotů. "Letoun prokázal způsobilost k dalším vývojovým zkouškám," sdělil po přistání Vladimír Kvarda.
Po záletu budou následovat pozemní a letové vývojové zkoušky prototypu L-159T1, které znovu detailně ověří veškeré jeho režimy a funkce. Po dokončení vývojových zkoušek bude letoun certifikovat Odbor vojenského letectví Ministerstva obrany ČR. Poté začnou probíhat vojskové zkoušky, které bude zajišťovat Armáda ČR, a po jejich ukončení bude letoun předán zákazníkovi, Ministerstvu obrany ČR. Výroba zbylých tří sériových letounů L-159T1 pro AČR je v současné době v různých etapách rozpracovanosti.
Smlouva o přestavbě čtyř jednomístných letounů L-159A na dvoumístnou verzi byla uzavřena dne 26. června 2006. Kromě vlastní přestavby zahrnuje dodávku náhradních dílů, pozemního vybavení, dokumentace a školení pozemního a letového personálu. Kontrakt vychází z rámcové smlouvy o zabezpečení pozáruční podpory provozu flotily letounů L-159 a L-39 AČR uzavřené dne 8. prosince 2005.
(AVo/KuJ)
Poslední zprávy z rubriky Akcie v ČR:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.06.2024 Streamovací platformy z pohledu investora:…
21.06.2024 Ceny nových iPhonů letí dolů. Teď jsou v…
21.06.2024 Investujte a vybudujte si dodatečný příjem…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Apple se stává první značkou s celosvětovou hodnotou 1 bilion dolarů
Štěpán Křeček, BHS
Ceny v zemědělství dál klesají. Data z České republiky vévodí evropským statistikám
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Ali Daylami, BITmarkets
Miroslav Novák, AKCENTA
Domácí ekonomika v 1. čtvrtletí vzrostla, ale čekala se trochu lepší čísla