Vladimír Urbánek
(Kurzy.cz)
Akcie v ČR  |  27.06.2005 15:16:12

BH Sec. - KB by při troše obratnosti mohla na současné kauze získat.

Komerční banka by při troše obratnosti mohla na současné „kauze“ získat.

 

 

Komerční banka by při troše obratnosti mohla na současné „kauze“ šetření bankovních poplatků získat. V trojici bank vyšetřovaných pro podezření z kartelového spojení v oblasti bankovních poplatků (ČS, ČSOB a KB) je jedinou bankou, která např.nemá poplatky za zrušení účtu, které zrušila již před rokem s účinností od 1.2.2004[PH1] , což lze za současné situace marketingově zúročit. Poplatky za zrušení účtu jsou u ČSOB[PH2]  200 až 400 podle typu produktu, u ČS [PH3] pak 300 (Sporožirový účet).

 

Tímto směrem lze totiž tipovat vývoj zmíněné kauzy. Vzhledem ke složitosti, jak objektivně stanovit spravedlivou hodnotu bankovního poplatku a prokázat kartelovou dohodu, nebo zneužití dominantního postavení, lze spíše očekávat neutrální výsledek:

-    kritika a případná rozhodnutí ÚOHS se soustředí na nejzřetelnější neetické případy: poplatky za zrušení účtu, poplatky spojené s reklamacemi, případně křížové dotace,

-    pokud ÚOHS vyměří  bankám pokutu, bude pravděpodobně v symbolické výši (ani několik desítek mil banky nepoškodí),

-    konstrukce bankovních poplatků vlivem veřejné diskuse vyvolané šetřením se stanou postupně transparentnější a banky budou obezřetnější,

-    stát se v dalším bude soustředit pravděpodobně finanční produkty, ve kterých je daňově, či příspěvkově účasten a bude zvažovat míru jejich finanční, či daňové podpory

-    výstupy z této kauzy lze očekávat do konce tohoto roku, druhé mediální maximum přijde pravděpodobně na podzim,

-    kauza neohrožuje zisky bank, znepříjemňuje ale jejich mediální vzhled a působení PR, boj o zákazníka učiní méně „jednoduchý“

Rovněž vývoj výnosů z  poplatků a provizí u KB svědčí spíše o růst vlivem rostoucího objemu transakcí a úvěrů než o samoúčelném zdražování. Vzrostly-li  meziročně tyto výnosy u KB o cca 2,0%, pak například počet hypotečních úvěrů vzrostl o 34,8%, počet spotřebitelských úvěrů o +28.7% atd.

 

 

 

Charakteristika a komentář kauzy:

1.   argumenty ziskovosti bank a nepřiměřené výše bankovních poplatků jsou/budou argumenty spíše mediálními.

Pohledem do tisku a vyjádření jednotlivých stran se zdá, že ziskovost bank je skloňována především médii, kam se dostala patrně přesahem z diskuse o výši bankovních poplatků. Jako důvod pro případné sankce nepřichází v úvahu.

Podobně je na tom i výše bankovních poplatků. Argument nepřiměřené výše bankovních poplatků byl v odůvodnění šetření České obchodní inspekce (ČOI[PH4]) , které se opírá o došlých 260 stížností u tohoto úřadu.

Zpráva o vývoji finančního trhu v roce 2004[PH5] “ MF sice označuje šířeji poplatkovou politiku finančních subjektů za nejvíce diskutovaný problém finančního trhu roku 2004 a konstatuje potřebu zesílení role státu jako regulátora v této oblasti, nehovoří však o nějaké cílové absolutní , či relativní výši poplatků za bankovní služby.  V Pozičním dokumentu MF[PH6] , kterým se dává prostor veřejné diskusi nad postavením klientů bank, pak již chybí vůbec. Slabiny zregulování absolutní, či relativní výšky ceny bankovních služeb jsou ve vztahu k volné soutěži a volnému podnikání zřejmé, proto jich ráda používá hájící se bankovní strana.

Z další citované studie: “World Retail Banking Report 2005“[PH7]  si oba tábory vybírají to své. Na jedné straně studie ukazuje na nižší cenu českých bankovních služeb pro jednotlivce v jejich roční absolutní výši (68 € proti 78 €), na straně druhé ukazuje Česko po Číně a Polsku jako zemi, kde klient zaplatí nejvíce ve vztahu k HDP na obyvatele (cca 1%) v množině zkoumaných zemí.

 

Studie samotná pak shrnuje a interpretuje tuto skutečnost jako projev  míry vyzrálosti trhu: „ Bankovní služby stojí více na méně vyzrálých trzích, což se projevuje 2,1 %  poměrem k HDPPolsku a 3,3 % v Číně  (v ČR to je 1,01 %) proti jen  0,2 % až 0,6 % na více vyzrálých trzích. Bankovní služby zjevně vykazují standardní vývoj v jiných průmyslových odvětvích, kde se relativní výše cen snižuje s mírou zralosti trhu.“

2.   odlišná interpretace míry  konkurence na českém trhu bankovních služeb

ČNB, která  zpočátku poněkud neobratně obhajovala konkurenční prostředí v ČR počtem vydaných licencí[PH8]  (včetně stavebních spořitelen poboček zahraničních bank) bez zřetele k tržním podílům, postavila ve své stanovisko[PH9]  o dostatečném konkurenčním prostředí na vývoji Herfindahl-Hirshman indexu1 (HHI), který se standardně používá pro měření tržní koncentrace. HHI nabývá hodnot mezi 0 a 10 000 a jeho pokles je ukazatelem zvyšující se rovně konkurence na daném trhu. Jako takový jej řada antimonopolních úřadů používá jako základní ukazatel pro hodnocení celkové míry konkurence na daném trhu. ČNB demonstruje pokles HHI z 1750 v roce 1999 na 1336,6 v roce 2004.

Skutečností naopak je, že z 19 států zkoumaných studií World Retail Banking Report  2005, je Česká republika s nejvíce koncentrovaným trhem, na kterém 3 banky „ovládají“  73% deposit a 59% úvěrů. Ve srovnatelném pásmu se to v ostatních zemích prakticky pohybuje počet bank na dvojnásobku a výše.

3.   samotné poplatky nejsou problémem současnosti, ale budoucnosti ,

protože např. platby v EUR v rámci tzv. přeshraničního převodu[PH10]  (což je ale i cizoměnový převod do jiné banky v tuzemsku !) jsou zpoplatněny zhruba desetkrát více, jak ukazuje příklad porovnání poplatků za korunový tuzemský bezhotovostní převod / přeshraniční (EUR) převod: KB do 10 Kč / 225 Kč[PH11] , ČS  do 8 Kč /  220 Kč [PH12] , ČSOB do 40 Kč / 250 Kč[PH13] .

Navíc nezřídka jsou zpoplatněny i platby příchozí, nejen odchozí. Přechod na EUR při zachování výše těchto poplatků pak může být mnohem nepříjemnější.

4.   diskuse zatím postrádá jednotkové kalkulace poplatků, tj. na klienta, na produkt, na transakci apod. (přes použití lokálního profilu (v analýze World Retail Banking Report  2005), který zohledňuje četnost spotřeby jednotlivých sledovaných služeb, resp. produktů).

Konkrétně u Komerční banky růst výnosů z  poplatků a provizí (níže) souvisí do značné míry s rostoucím počtem objemu transakcí a úvěrů, jak ukazuje porovnání údajů v grafu[PH14]  a tabulce[PH15]  ní; v tabulce jsou uvedeny jen produkty detailového bankovnictví pro občany. Vzrostly-li  meziročně tyto výnosy o +2,0%, pak například počet hypotečních úvěrů vzrostl o 34,8%, počet spotřebitelských úvěrů o +28.7% atd. Dodejme ještě, že počet klientů KB se meziročně zvýšil o cca 90.000 na 1.421.000 o cca +7%.

Občané

2004

2003

Změna

Počet hypotečních úvěrů

30 414

22 574

34,7%

Objem hypotečních úvěrů (mld )

31,0

22,2

39,6%

Počet spotřebitelských úvěrů

118 515

92 089

28,7%

Objem spotřebitelských úvěrů a čerpaných kontokorentů (mld )

9,7

8,5

14,1%

Objem úvěrů z kreditních karet (mld )

0,9

0,6

50,0%

Počet aktivních kreditních karet

61 400

35 100

74,9%

Počet aktivních balíčků služeb

716 244

510 461

40,3%

Počet dětských kont

94 800

39 000

143,1%

 

5.   hlavní je PR

Medializace otázky poplatků se dotkla ega bankovních ústavů, jak lze cítit např. z  reakce[PH16]  České spořitelny: „Vyšetřování ÚOHS s podporou vlády poškozuje bankovní sektor a mezinárodní reputaci České republiky, protože bez důkazů podrývá důvěru v banky a jejich zaměstnance. Důvěryhodnost je podmínkou bankovnictví.“

Veřejný obrázek bank před veřejností je pro banky velice citlivou otázkou a odpovídají podobným způsobem, viz např. reklamní kampaň [PH17] ČSOB, která staví na porovnávání kvality a dostupnosti bankovních služeb před deseti léty a nyní, nebo konkurenčních nabídek ČSOB a Poštovní spořitelny komunikovaných v duchu happeningu[PH18] .

6.   kauza je kauzou kompetenční

Ruku v ruce s PR se dotkla kauza kompetencí  jednotlivých stran, a to i za hranicemi subjektů zúčastněných v procesu šetření. Odkrývá tak třecí plochy např. mezi vládou a ČNB, jak tomu čas od času bývá, i když  pokud bychom soudili dle pozdějších vyjádření např. premiérova dopisu [PH19] a následně vyjádření guvernéra centrální bankyinterview[PH20]  pro BBC, jde o postoje vstřícné.

7.   evropský kontext

Evropa za prvé usiluje o  jednotný evropským platební prostor[PH21]  (Single Euro Payment Area, SEPA). Jednotný platební trh ovlivní způsob, jak se budou se bude platit prostřednictvím debetních karet, a stejně tak rovněž to, jak budou banky a poskytovatelé služeb tyto transakce zajišťovat, což ovlivní i ppoplatkovou politiku bank. Právě SEPA ba měla změnit způsobit přechod od hotovosti k bezhotovostním platbám; hotovosti se v Evropě používá stále přibližně k 70 % veškerých transakcí a náklady na tyto hotovostní transakce představují 0,6 % celoevropského HDP, což je dosti nákladné.

Evropská komise vydla k diskusní dokument: Zelená kniha [PH22] Evropské komise o politice v oblasti finančních služeb na léta 2005-2010, který obsahuje hlavní priority dalšího vývoje v oblasti finančních služeb, ato zejména:

-    konsolidovat proces k jednotnému, otevřenému, konkurenčnímu a hospodářsky efektivnímu finančnímu trhu v rámci EU,

-     podporovat takový trh, který umožní volný a co nejlevnější tok finančních služeb a kapitálu po celém území EU - při zachování přiměřené a účinné úrovně obezřetností kontroly, finanční stability a vysoké úrovně ochrany spotřebitelů,

-    zavést, vynucovat a průběžně hodnotit stávající právní rámec, přísně dodržovat pravidla lepší regulace v případě budoucích iniciativ, zlepšit konvergenci orgánů dozoru a posílit evropský vliv na globální finanční trh,.

8.   celá kauza může bankám prospět, pokud se regulací rozumí především snaha o srozumitelnost.

Z pohledu každodenní praxe by k lepší průhlednosti a porovnatelnosti poplatkové zátěže pro drobné i velké klienty stačilo možná jen málo, např.  povinné rozšíření výpisů z bankovních účtů o další shrnující položky. Kromě počátečního a konečného zůstatku účtu, by byly uvedeny i:

-    celková přijatá částka na daný účet v daném období (např. měsíc) , z toho celkové přijaté úroky připsané bankou,

-    celková placená částka z daného účtu v daném období, z toho celkové úroky odepsané bankou (např. při debetu na účtu) a celkové poplatky odepsané bankou,

-    celkový obrat na účtu jako rozdíl přijaté a placené celkové částky, případně čistý (externí) obrat počítaný shodně, ale očištěný o vliv banky, tj. připsané, odepsané bankovní úroky a bankovní poplatky,

-    četnost transakcí , ale to by byl již asi luxus.

Jedná se tedy celkem o zhruba 6 snadno dostupných položek z informačního systému banky, které by doplnily stávající výpisy z bankovních účtů. Na klientovi samém by pak byla možnost dopočítat si „poměrové ukazatele“, sledovat nákladovost a ziskovost, příspěvky fixní a variabilní a klást bance otázky. Na marketingu banky by pak bylo, jakou měrou vyjde (těm kterým skupinám klientů vstříc) a nabídne jim zmíněné poměry, či bohatší strukturu údajů na výpise z účtu, např. v analogii, jak jsme zvyklí v přehledech u telefonních operátorů. Na médiích a odborném tisku by pak bylo klást bankám obecné principiální otázky a porovnávat podmínky z širšího pohledu.

 

Rekapitulace dosavadních událostí:

Datum

Událost

Únor 2005[PH23] 

ČOI – avízuje kontrolu bank kvůli rostoucímu počtu stížnostií klientů na bankovní poplatky (později se hovořilo o cca 260 stížnostech)

15.3.2005[PH24] 

ČOI - zahájena kontrola výše poplatků bank (podezření ze zneužití postavení vůči drobným klientům); citována podpora MF, ČNB i MPO

Cca 10.4.2005[PH25] 

MPO - vznik expertní skupiny  za účelem analýzy bankovních poplatků

Cca 12.4.2005[PH26] 

Asociace MasterCard – schválena možnost, aby poplatky z použití karet vybírali obchodníci; výtky bank, zvláště KB s odvoláním na porušení smluv obchodníků uzavřených s bankou.

11.5.2005[PH27] 

Poslanecká sněmovna – schválena novela zákona o stavebním spoření; stavební spořitelny nemohou jednostranně měnit způsob stanovení a výši poplatku; novela ke schválení senátem

12.5.2005[PH28] 

ÚOHS – zahájení správního řízení se 3 největšími bankami, ČS, ČSOB a KB, z vytvoření kartelu v oblasti poplatků; banky obvinění odmítají

13.5.2005[PH29] 

ČNB – první odmítavá reakce ústy viceguvernéra ČNB, Ludka Niedermayera

2.6.2005[PH30] 

MF - Poziční dokument Ministerstva financí ČR  - zveřejnění a předložení k veřejné diskusi do 30.6.2005

9.6.2005[PH31] 

EK (MF) – zveřejnění Zelené knihy Evropské komise o politice v oblasti finančních služeb na léta 2005-2010; obsahuje hlavní priority dalšího vývoje v oblasti finančních služeb v Evropské unii na léta 2005-2010 a klade otázky. Veřejná diskuse do 8.7.2005

15.6.2005[PH32] 

ČNB – oficiální vyjádření ČNB k dokumentu MF - první odmítavá reakce ústy viceguvernéra ČNB, Ludka Niedermayera

17.6.2005[PH33] 

Premiér vlády ČR – otevřený dopis guvernérovi ČNB s žádostí vysvětlení kritiky vlády ze strany ČNB

20.6.2005[PH34] 

ČNB - guvernér centrální banky reaguje v interview BBC, následující den pak (soukromým) dopisem premiérovi

Pozn.: použitím zkratky cca je vyjádřeno, že se jedná o přibližný údaj odvozený např. z obsahu a data informačního zdroje.

 

Pravděpodobné budoucí události:

Termín

Událost

Do 30.6.2005[PH35] 

MF – ukončení diskuse k Pozičnímu dokumentu MF.

Do 30.9.2005[PH36] 

MF - vyhodnocení diskuse k pozičnímu dokumentu včetně analýzy nákladů a přínosů, návrhy příslušných opatření a jejich zveřejnění a předložení vládě ČR

Do 31.12.2005[PH37] 

EK - vyhodnocení veřejné diskuse Zelené knihy a sumarizace do Bílé knihy.

Kalendář budoucích událostí je zatím stručný, ale je pravděpodobné, že bude obohacen o možná vícestranná jednání zahrnující profesní organizace a spotřebitele – klienty.

 

Petr Hlinomaz                                                                                                                                                                

BH Securities a.s.







Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688