Dva a půl roku eura prý přineslo menší zvýšení cen než za marky
Přestože pro většinu Němců je nová evropská měna euro synonymem pro dražší zboží, podle německého statistického úřadu tomu tak není. Úřad tvrdí, že od ledna 2002, kdy bylo euro jako běžné platidlo zavedeno, stoupl index spotřebitelských cen jen o 3,3 procenta. Je to o procento méně než ve stejném období před zavedením evropské měny. "Rozšířený názor, že euro dodatečně zvýšilo úroveň cen v Německu, tak nelze potvrdit," uvedl wiesbadenský úřad. Některé potraviny dokonce od zavedení eura zlevnily. Statistický úřad ale připouští, že skokové zvýšení cen nastalo u některých služeb. Například potraviny a nealkoholické nápoje zdražily od ledna 2002 jen o 1,1 procenta, zatímco za období dva a půl roku před zavedením eura se jejich cena zvýšila o celá tři procenta. O necelá dvě procenta jsou levnější mlékárenské výrobky a vejce. Nealkoholické nápoje stojí od zavedení eura v průměru o 1,7 procenta méně. Maso a masné výrobky od prosince 2001 zlevnily o 2,9 procenta. Ještě před zavedením eura ale maso zdražilo v průměru o 9,2 procenta kvůli nemoci BSE a vlně slintavky a kulhavky. Téměř o třetinu se ovšem zvýšily ceny medu a o 12,1 procenta v průměru zdražila mléčná čokoláda. Němci si počátkem roku 2002 stěžovali na zdražení některých druhů ovoce a zeleniny. Cena hlávkového salátu se tehdy zdvojnásobila, květák podražil o více než 70 procent. Podle úřadu se ale do poloviny roku 2002 tyto cenové skoky vyrovnaly. Kromě toho nešlo o důsledek příchodu nové měny, nýbrž o výkyvy v produkci kvůli vlně neobvykle chladného počasí v jižní Evropě. Většina Němců ale s příchodem společné měny spojuje zdražení a nová měna si v zemi vysloužila i nelichotivou přezdívku "teuro" od slova "teuer" - "drahý". Ač poměr eura k německé marce byl stanoven na 1:2, mnozí Němci soudí, že po příchodu eura ceny zboží v obchodech o polovinu neklesly, ale zůstaly téměř stejné. Statistický úřad připouští, že po zavedení eura se skokově v mnoha případech zvýšily ceny za některé služby. Například ceny v myčkách aut vzrostly o 6,4 procenta, restaurační služby podražily o 4,1 procenta a krejčovské služby v průměru o 4,9 procenta. Vstupenky na fotbal zdražily za posledních dva a půl roku před zavedením eura o 7,2 procenta. Od ledna 2002 se jejich cena zvýšila v průměru o 14,9 procenta. Výrazně podražily tabákové výrobky a léky - od ledna 2002 o 29,2 procenta, respektive 20,1 procenta. V obou případech za to může legislativní činnost - německá reforma zdravotnictví a zvýšení daně na tabák, nikoli tedy nová měna.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz