Obrat 10 největších řetězců přesáhl 200 miliard
Praha, 13.1.2004 - Podle INCOMA Research dosáhl v r. 2003 celkový obrat deseti největších obchodních řetězců 203 mld. Kč a vzrostl proti r. 2002 o 10,4 mld. Kč. Tržní podíl TOP10 v rychloobrátkovém zboží již podle odhadu INCOMA dosáhl 53 %.
První dvě pozice žebříčku patří stejně jako před rokem dvěma nejsilnějším obchodním firmám: Cash&carry řetězci Makro a společnosti Ahold provozující vedle hypermarketů Hypernova největší supermarketový řetězec v zemi Albert. Úspěšný rok ale zažil řetězec Globus, který se posunul na 6. příčku žebříčku a Kaufland, který zaujal již 3. místo. Na čtvrtém místě se umístila skupina REWE (supermarkety Billa a diskonty Penny Market) a v těsném závěsu Tesco, jehož urychlené budování nových hypermarketů slibuje dynamický růst v roce 2004. Na sedmé pozici je skupina Tengelmann (diskonty Plus a hobbymarkety OBI). Následuje řetězec Delvita, který se pustil do náročné remodelace řetězce Sama, další je hypermarketový řetězec Carrefour. Spar Česká republika upevnil své umístění v rámci TOP10 českého obchodu.
Růst obratu TOP10 se nadále zpomaluje: zatímco v r. 2001 vzrostl celkový obrat TOP10 o 25 mld. Kč, v r. 2002 to bylo jen o 13 mld. Kč a v r. 2003 již jen o 10 mld. Kč. Tempo růstu obratu TOP10 tak klesá již čtvrtým rokem a ukazuje na postupnou konsolidaci českého maloobchodního trhu.
Největší obchodní skupiny v ČR
(podle obratu r.2003)
Obrat | Skupina / Firma | Linie (počet prodejen) | obrat 2002 | obrat 2003 | změna 2002/2003 |
1. | Makro Cash&Carry ČR, s.r.o. | Makro (10) | 33,9 | 35,7 | 1,8 |
2. | Ahold Czech Republic, a.s. | Albert (177), Hypernova (43) | 32,0* | 32,5* | 0,5* |
3. | Kaufland, v.o.s. | Kaufland (53) | 23,0* | 26,0* | 3,0* |
4. | REWE ČR | 22,1* | 22,8* | 0,7* | |
Billa, s.r.o. | Billa (72) | 8,9* | 9,0* | 0,1* | |
Penny Market, s.r.o. | Penny Market (131) | 13,2 | 13,8 | 0,6 | |
5. | Tesco Stores ČR, s.r.o. | Tesco hypermarket (16), Tesco OD (6) | 18,5* | 19,5* | 1,0* |
6. | Globus ČR, k.s. | Globus (10), Baumarkt Globus (6) | 16,4 | 18,2 | 1,8 |
7. | Tengelmann ČR | 16,9* | 17,7* | ||
Plus - Discount, s.r.o. | Plus (104) | 11,3 | 12,1 | 0,8 | |
OBI - systémová centrála, s.r.o. | OBI (16) | 5,6* | 5,6* | ||
8. | Delvita, a.s. | Delvita (76), Delvita City (1), Proxy (9), Sama (9) | 11,2* | 11,0* | -0,2* |
9. | Carrefour ČR, s.r.o. | Carrefour (9) |
9,5* |
10,0* | 0,5* |
10. | Spar ČR (Spar Česká obchodní, Spar Šumava) | Interspar (14) | 8,7* | 9,0* | 0,3* |
1.-10. | CELKEM | 192,2* | 202,6* |
Údaje o obratu vycházejí z předběžných obchodních výsledků.
* - odhad INCOMA Research
Pramen: INCOMA Research / Retail Market Monitor
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz