Allianz: Lodní doprava je čím dál bezpečnější. Přesto čelí novým rizikům
Ztráty lodní dopravy klesly loni na rekordní minimum pouhých 27 plavidel ročně. Pojišťovny však varují před novými hrozbami – od ruské stínové flotily po kyberútoky a požáry z lithiových baterií.
Celosvětové ztráty v lodní dopravě dosáhly v roce 2024 nejnižší úrovně za poslední desetiletí – pouhých 27 plavidel. Pro srovnání: v 90. letech bylo ročně ztraceno více než 200 lodí. Tato pozitivní statistika vyplývá ze zprávy Safety and Shipping Review 2025 společnosti Allianz Commercial, divize korporátního pojištění skupiny Allianz. Optimistické číslo však podle pojišťovny skrývá dramatickou změnu charakteru rizik. Odvětví pojištění lodní dopravy vstupuje do nové fáze, která je formována eskalujícím geopolitickým napětím, měnícími se obchodními politikami a rostoucím počtem incidentů zahrnujících požáry a nesprávně deklarovaný náklad, varuje Allianz.
Geopolitická rizika mění pravidla hry
Současná lodní doprava čelí nebývalé kombinaci výzev. Sektor se potýká se sankcemi, zabavováním plavidel, útoky na obchodní lodě a dopady poškozených podmořských kabelů – životně důležité infrastruktury pro globální přenos dat. Tato rizika přicházejí v době, kdy se odvětví stále vyrovnává s důsledky pandemie covidu a adaptuje se na energetickou transformaci. Vzhledem k tomu, že 90 % světového obchodu se přesouvá po moři, má narušení této přepravní sítě dalekosáhlé důsledky. Tradiční rizika jako požáry, uvíznutí a kolize plavidel navíc nadále způsobují velké ztráty.
Obchodní války a cla ovlivňují pětinu světového námořního obchodu
Obchodní vztahy mezi USA a Čínou zůstávají nestabilní. Cla dosáhla až na ohlašovanou úroveň 145 %, než bylo oznámeno dočasné 90denní snížení. Od dubna 2025 ovlivňují cla přibližně 18 % světového námořního obchodu – oproti pouhým 4 % na začátku března. Výsledkem jsou přesuny a výrazný pokles objemů lodní dopravy.
Ruská stínová flotila – nové bezpečnostní riziko
Vzestup takzvané stínové flotily se stal vážným problémem pro pojišťovny a regulátory. Tyto tankery často operují bez jasného vlastnictví nebo dodržování mezinárodních norem a od začátku války na Ukrajině se výrazně rozšířily. Přibližně 17% světové flotily tankerů – téměř 600 lodí – je nyní považováno za součást této neoficiální sítě, která primárně přepravuje sankcionovanou ruskou ropu. Stínová flotila byla spojena s desítkami nehod, včetně požárů, kolizí a ropných skvrn. „V případě úniku ropy, který se týká tankeru stínové flotily, by náklady na vyčištění mohly dosáhnout až 1,6 miliardy USD,“ varoval Justus Heinrich, globální produktový lídr námořního pojištění v Allianz Commercial.
Požáry dosáhly desetiletého maxima
Požáry zůstávají hlavní hrozbou v námořním pojištění. V roce 2024 bylo hlášeno 250 požárů na všech typech plavidel – desetileté maximum. Kontejnerové lodě, lodě typu ro-ro (speciální námořní nebo říční plavidla určená pro přepravu vozidel, která na loď a z lodi najedou/rolují po vlastních kolech nebo jsou naložena na trailerech) a nákladní lodě byly dějištěm přibližně 30 % případů. Za posledních deset let bylo ztraceno více než 100 plavidel v důsledku požárů, u nichž bylo následně zjištěno, že je způsobil nesprávně deklarovaný nebo nebezpečný náklad.
Lithiové baterie přinášejí nová rizika
Rostoucí celosvětová poptávka po lithium-iontových bateriích a systémech skladování energie – poháněná elektrifikací – zvyšuje složitost dopravy a riziko tepelných úniků během přepravy. K řešení tohoto problému se zavádějí regulační změny a nové detekční technologie, ale implementace a vymáhání zůstávají nerovnoměrné.
Budoucnost mezi pokrokem a novými výzvami
Technický progres v lodní dopravě je nepopiratelný. Rahul Khanna, globální ředitel poradenství v oblasti námořních rizik společnosti Allianz Commercial k němu poznamenal: „Není pochyb o tom, že lodní průmysl se stává odolnějším vůči rizikům spojeným s velkými plavidly. Pouze 27 celkových ztrát během roku 2024 podtrhuje pozitivní trend. Pro představu: v globální flotile je více než 100 000 lodí." Současně však uvedl: „Význam politických rizik a konfliktů jako potenciální příčiny námořních ztrát se však zvyšuje se rostoucím geopolitickým napětím. Celkové ztráty z tradičních příčin se sice časem snížily, ale mohli bychom se dostat do situace, kdy by tento pozitivní trend mohl být smazán válkami a dalšími politickými riziky.“
Jedny hrozby nahrazeny jinými
Nejistota tak přetrvává. Kybernetické útoky a rušení GPS se množí. Bezpečnostní hrozba u Rudého moře a narušení dodavatelského řetězce pravděpodobně ještě přetrvají. Ekologická transformace mezitím vyžaduje mnoho práce a investic. Paradox současné lodní dopravy je zřejmý: zatímco tradiční námořní rizika jsou pod lepší kontrolou než kdy dříve, nová geopolitická napětí a technologické výzvy vytvářejí komplexnější a nepředvídatelnější prostředí. Nadcházející roky ukážou, zda se odvětví dokáže přizpůsobit těmto měnícím se podmínkám, aniž by ohrozilo bezpečnost a efektivitu globálního obchodu.
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Poslední zprávy z rubriky Pojištění:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Co je to bitcoin
- Jaký je dnes státní svátek?
- Jaký je dnes mezinárodní den?
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Dálnice D1 aktuálně - doprava online, kolony
- Dálnice D0 aktuálně - doprava online, kolony
- Dálnice D5 aktuálně - doprava online, kolony
- Co s jaderným odpadem ? Co takhle z něj dále dále vyrábět energii a tím ho zlikvidovat ?
- Hypotéka a pojištění? Co nepodcenit a na co si dát pozor? Podle čeho pojištění vybírat, co nepodcenit a na co si dát pozor?
- Co se děje a dít bude na trzích
- Zprávy o zlatě - Co se děje a bude dít na trhu se zlatem
Prezentace
21.06.2025 Implementace AI nástrojů táhne. Firma Krel…
20.06.2025 iPhone doslova za polovinu. V Česku si…
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Krypto karty vítězí nad bankovními kartami u drobných plateb
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Češi chtějí investovat, ale zůstávají opatrní. A to je dobře!
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, Citfin
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Voyager: Raketový vstup na burzu a spolupráce s NASA na nástupci ISS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Myš, gazela a slon. Kterou fází své investiční cesty právě procházíte?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Fed ponechává sazby beze změny, trhy reagují opatrně a zlato osciluje kolem rekordních hodnot
Okénko finanční rady
Petr Špirit, Bidli
Za pátečním blackoutem obnovitelné zdroje energie nehledejme
Jaroslav Rada, Česká síť
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Bezpečnost na cestách nekončí při řízení. V kterých evropských zemích se nejčastěji vykrádají auta?
Petra Hrdličková, Swiss Life Select
Index českého investora CII750: Akciové trhy smazaly ztráty, investoři prokazují odolnost
Miren Memiševič, Skupina Klik.cz
Iva Grácová, Bezvafinance
Zuzana Klímová, RekvalifikačníKurzy.cz
Nový začátek v online marketingu: Rekvalifikace krok za krokem
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Chcete změnit obor? S dotovaným kurzem je to jednodušší než kdy dřív
Radek Chvosta, Direct Family
Auto na zkoušku? Tahle revoluční služba vám umožní najít si nejlepšího parťáka na cesty
Martin Steiner, BNP Paribas Cardif Pojišťovna