Jihomoravský kraj má smutné prvenství v počtu obětí nehod. Dopravní experti varují před rizikovými křižovatkami

Nejvíce obětí dopravních nehod v loňském roce? Jihomoravský kraj. Smutná bilance, která má jasnou příčinu – hustý provoz, nedostatečná infrastruktura a chyby řidičů. Na Regionální dopravní konferenci v Brně zazněly konkrétní návrhy, jak situaci zlepšit: od úprav silnic přes lepší značení až po využití dat z moderních technologií.
Nelichotivé prvenství v počtu obětí dopravních nehod si v loňském roce připsal Jihomoravský kraj. Změnit tento stav – a snížit počet tragédií na silnicích – bylo hlavním cílem odborníků, kteří se sešli na Regionální dopravní konferenci v Brně. V administrativním a školicím centru Krajského úřadu Jihomoravského kraje se ve středu 21. května potkali zástupci dopravní policie, BESIP, silničáři, odborníci na analýzu nehodovosti i zástupci kraje, měst a obcí. Akce proběhla pod záštitou hejtmana kraje Jana Grolicha a primátorky Brna Markéty Vaňkové.
Díky datům společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod (www.portalnehod.cz), mohli účastníci jihomoravské Regionální dopravní konference analyzovat desítku lokalit, kde se v posledních letech staly desítky nehod, vznikly škody za miliony korun a bohužel tam zemřeli i lidé. „Brno a jeho okolí je doslova magnetem na nehody. Hustý provoz, kapacitně nedostatečná silniční síť a neukáznění řidiči tvoří nebezpečný mix,“ shrnul situaci Marek Sibal, datový analytik z DataFriends.
Křižovatka u Šlapanic: Nebezpečné místo, kde řidiče zradí i mokrá vozovka
Jedním z nejrizikovějších míst v Jihomoravském kraji je mimoúrovňová křižovatka na dálnici D1 u Šlapanic. Za posledních pět let se zde stalo 49 dopravních nehod, při nichž bylo zraněno 19 lidí. Téměř 60 procent těchto nehod se odehrálo na mokré vozovce. Odborníci na jihomoravské Regionální dopravní konferenci upozornili, že právě špatný stav povrchu a vysoká rychlost jsou hlavními příčinami těchto nehod.
Vysoká intenzita provozu, sjíždění a najíždění vozidel na dálnici a problematický oblouk, který řidiče „vynáší“, dělají z tohoto místa úsek, kde je nutná mimořádná opatrnost. Když zaprší, je situace ještě nebezpečnější – auto může na hladkém povrchu snadno dostat smyk. Řešení problému je podle odborníků jasné: opravit povrch vozovky a ideálně snížit počet jízdních pruhů ze dvou na jeden, aby se provoz zpomalil a zklidnil.
Křižovatka u Slatiny: Nebezpečné odbočování vlevo a otáčení zvyšují riziko nehod
Další rizikové místo v Jihomoravském kraji, na které odborníci upozornili, je křižovatka silnice I/50, známé jako Ostravská radiála, s ulicí Holzova v brněnské části Slatina. Za posledních pět let zde došlo ke 20 nehodám, při nichž bylo zraněno 18 lidí. Hlavní příčinou nehod je nedání přednosti při odbočování vlevo.
Křižovatka je součástí frekventovaného dopravního uzlu, který propojuje Brno s dálnicí D1. Nejvíce vozidel projíždí ulicí Holzova směrem na Slatinu a dále po Ostravské. Problém podle odborníků nastává při odbočování vlevo – často bez dostatečného výhledu a při vysoké rychlosti projíždějících aut. Situaci zhoršují i případy, kdy se řidiči na rušné křižovatce pokoušejí otáčet. Zmatky přidává i rozvržení pruhů – pravý pruh je odbočovací, ale řidiči to často nerespektují, což zvyšuje riziko kolizí. Špatný stav vozovky celou situaci dále komplikuje.
Zajímavé je, že na křižovatce už v minulosti proběhla zkušební úprava dopravního režimu, která situaci zlepšila. Přesto byla následně zrušena a provoz se vrátil do původního, méně bezpečného stavu. Proč k tomu došlo, není podle odborníků zcela jasné. Policie i dopravní experti proto podporují návrat ke zkušebnímu řešení, které vedlo k usměrnění dopravy a zklidnění provozu.
Analýzu provozu v této lokalitě pomohl zpracovat i systém „inteligentní oko“ – moderní senzorický systém Traffic Eye, který dokáže rychle odhalit problémy v dopravě, změřit rychlosti a přinést obcím a městům klíčová data pro plánování změn. Tento unikátní nástroj poskytuje městům a obcím Portál nehod. Na konferenci výsledky měření představili analytici DataFriends, provozovatelé Portálu nehod.„Naším cílem je pomáhat městům a obcím zvyšovat bezpečnost na silnicích pomocí dat. Traffic Eye umožňuje rychle a přesně zjistit, co se na konkrétním místě děje – jaká je intenzita provozu, kde řidiči chybují a co je třeba změnit, aby se snížilo riziko nehod. Data jsou dostupná okamžitě po instalaci, což umožňuje rychle reagovat a činit rozhodnutí založená na reálných číslech,“ říká Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod.
Křižovatka u Hodonína mate řidiče
I na první pohled velké a přehledné křižovatky mohou být pastí pro řidiče. Důkazem je křížení silnic I/55 a I/51 na okraji Hodonína. Policisté zde za posledních pět let evidují 19 dopravních nehod, při nichž bylo zraněno 12 osob. Škody se vyšplhaly na pět milionů korun. Hlavní příčinou nehod je nerespektování dopravní značky „Dej přednost v jízdě“, ale podle odborníků je problém hlubší – křižovatka je příliš složitá. Řidiči často netuší, jaká pravidla uplatnit, kam přesně jet, kde mají přednost.
Křižovatka prošla stavební úpravou – vznikly nové odbočovací a připojovací pruhy a zlepšila se propustnost. Jenže s tím přišlo i více nehod. Podle odborníků je problém často v chování řidičů – špatně využívají připojovací pruhy, nerozumí značení a ztrácejí trpělivost při čekání na odbočení. Výsledkem je, že někdy zvolí riskantní manévr a vjedou do křižovatky ve chvíli, kdy by měli čekat.
Na konferenci zaznělo, že okamžitou pomoc by mohlo přinést lepší vodorovné značení, které by řidičům usnadnilo orientaci. Do budoucna by bylo vhodné zvážit i zásadnější změny, například přestavbu křižovatky na kruhový objezd. Dlouhodobé řešení by pak měla přinést plánovaná stavba dálnice D55, která by měla stávající provoz odlehčit a rizikovou křižovatku postupně „vymazat z mapy“.
Na Regionální dopravní konferenci v Brně zazněla konkrétní riziková místa Jihomoravského kraje, která se v dlouhodobých statistikách ukazují jako nejproblematičtější z hlediska dopravní bezpečnosti. Analýza Portálu nehod přinesla detailní přehled nehodovosti za posledních pět let. Tady jsou úseky, kde by měli být řidiči obzvlášť opatrní:
Data Portálu nehod (www.portalnehod.cz) ukazují, že za více než polovinou nehod v Jihomoravském kraji stojí lidský faktor. „Celkem 57,73 procenta nehod v Jihomoravském kraji způsobí samotní řidiči – a to především stylem jízdy, který často neodpovídá hustotě provozu,“ upozornil Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod. Nejčastějšími prohřešky jsou podle něj nedodržení bezpečné vzdálenosti, nevěnování se plně řízení, nepozornost, ale také nebezpečné manévry jako couvání nebo otáčení tam, kde to není povoleno. Téměř 14 procent nehod pak vzniká kvůli nedání přednosti v jízdě – což je v rámci Česka druhý nejhorší výsledek, hned po Praze.
Dlouhodobá data potvrzují, že největší koncentrace nehod je v okrese Brno-město, kde se ročně stane průměrně 2485 nehod. Dalšími kritickými okresy jsou Brno-venkov s 1491 nehodami a Hodonín s průměrnými 653 nehodami ročně. Na opačném konci žebříčku je okres Znojmo s průměrně 463 nehodami ročně.
Při přepočtu nehod na obyvatele však Jihomoravský kraj paradoxně patří k těm méně rizikovým. „Na sto tisíc obyvatel připadá 1010 nehod, což je nejnižší hodnota v Česku. Při přepočtu na rozlohu je to 171 nehod na 100 kilometrů čtverečních, což Jihomoravský kraj řadí k republikovému průměru,“ doplnil Marek Sibal z DataFriends. Přesto zůstává problémem podíl příčin, které řidiči mohou přímo ovlivnit, jako jsou rychlost, způsob jízdy nebo nedání přednosti v jízdě. V této kategorii je totiž Jihomoravský kraj pátý nejhorší v republice.
Regionální dopravní konference pomáhají městům zvyšovat bezpečnost na silnicích
Regionální dopravní konference, které se každoročně konají ve všech krajských městech České republiky, přinášejí konkrétní výsledky – místa, kde se dříve bouralo, se díky nim postupně mění v bezpečnější úseky.
Za projektem, který pomáhá městům a obcím řešit riziková místa na jejich silnicích, stojí společnosti RSE Project a DataFriends, provozovatel analytického Portálu nehod. Ten nabízí nejucelenější databázi dopravních nehod v Česku a díky podrobným statistikám umožňuje odborníkům i samosprávám přesně lokalizovat problematické křižovatky, úseky či celé tahy.
„Regionální dopravní konference nejsou jen o číslech. Jsou o tom, jak data přetavit do konkrétních kroků, které zachraňují lidské životy,“ říká Jan Chalas z Portálu nehod, který provozuje společnost DataFriends. Každé konferenci předchází detailní analýza dopravní situace v daném kraji. Výsledkem je seznam nejrizikovějších míst – právě těm se účastníci věnují nejvíce. Na výběru těchto lokalit se podílí expertní komise složená ze zástupců BESIPu, Policie ČR, RSE Project a analytiků ze společnosti DataFriends.
Projekt regionálních dopravních konferencí je financován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. A právě díky tomuto propojení odborné, komunální i státní sféry má šanci skutečně měnit dopravní mapu Česka k lepšímu.
Detaily týkající se počtu nehod v Jihomoravském kraji za období let 2010–2024



Portál nehod vznikl za podpory fondu zábrany škod a úzké spolupráce s Českou kanceláří pojistitelů (ČKP). Autorem projektu je společnost DataFriends, která portál i provozuje.
Portál nehod
Cílem Portálu nehod – www.portalnehod.cz – je přispět k posílení bezpečnosti silničního provozu a k prevenci dopravních nehod. Tento portál přináší užitečné informace jak pro širokou veřejnost, tak pro novináře či zástupce samosprávy a další, kdo se zabývají prevencí nehodovosti na českých silnicích. Nejvýraznějším prvkem portálu je interaktivní mapa rizikových míst, na které si lze naplánovat trasu cesty a zobrazit si riziková místa, která se na ní nacházejí. Kromě toho je možné si na portálu zobrazit videa ze zásahů na nehodových místech.
Více informací na: www.portalnehod.cz
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Mzda za dovolenou 2020 - Kolik dostanete? Záleží na hrubé mzdě a počtu dnů dovolené.
- Kdo má dnes svátek?
- Podpora v nezaměstnanosti - máte nárok?
- Přídavky na děti - kdy máte nárok a kolik dostanete
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Kdy má svátek Jana
- Ve Zlínském kraji vzrostl počet dopravních nehod i jejich obětí, pomoci má nová krajská strategie
- Vláda schválila novou strategii BESIP, má snížit počet obětí nehod na polovinu
- Počet obětí Covid-19 v USA se vyrovnal s počtem US obětí během WW I
- Dopravní nehody v Jihomoravském kraji v roce 2020
- Dopravní nehody v Jihomoravském kraji v roce 2020
- Královéhradecký kraj měl k 31. 3. 2021 celkem 549 413 obyvatel, počet obyvatel v kraji se od počátku roku významně snížil
Prezentace
16.06.2025 Když jsou trhy jako rozbouřené vody, zakotvěte v
16.06.2025 Kooperativa nabízí fixaci ceny pojištění…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Meta staví na jádru: Nová éra energetické strategie technologických gigantů
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, Citfin
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Fed ponechává sazby beze změny, trhy reagují opatrně a zlato osciluje kolem rekordních hodnot
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Petr Špirit, Bidli
Michaela Prátová, RekvalifikačníKurzy.cz
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Češi na dovolených podceňují pojištění na rizikové aktivity, následky mohou stát desetitisíce
Miren Memiševič, Skupina Klik.cz
Letní horké měsíce a jejich dopad na spotřebu energie. Jak optimalizovat náklady?
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Martin Steiner, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Lenka Rutteová, Bezvafinance
ČNB požaduje jiná pravidla odměňování finančních poradců. Pomůže to klientům?
Alena Kastnerová, Direct Family
Pojištění na školu v přírodě: Klid pro rodiče, jistota pro děti
Lukáš Raška, Portu
Základní fakta o finančních trzích, která by měl znát každý investor
Jaroslav Rada, Česká síť