NMS (nms.global)
Z domova  |  10.06.2025 13:19:00

Influencera by kvůli placené cestě do Číny přestala sledovat třetina followerů

Placené výpravy influencerů do Číny s povinností tvořit pozitivní obsah o zemi považuje za problematické většina českých followerů. Více než třetina lidí (37 procent) by takového tvůrce obsahu přestala sledovat. Výrazně kritičtější jsou muži a vysokoškolsky vzdělaní lidé. Spolupráci s čínskými značkami vnímají Češi benevolentněji.

 

Na konci loňského roku se hojně diskutovala spolupráce českého influencera Jana Michálka s čínskou televizí, která mu nabídla honorář a zaplatila výlet do Číny výměnou za tvorbu pozitivního obsahu. Televizní stanice si navíc vyhradila právo Michálka při objevování Číny natáčet a pořízená videa používat ve snaze zlepšit obraz Čínské lidové republiky.

Téma spolupráce influencerů s Čínou prostřednictvím placených expedic a tvorby primárně pozitivního obsahu o situaci v zemi před pár týdny opět otevřel youtuber Martin Mikyska známý také jako Mikýř, který několik českých influencerů nalákal na smyšlenou cestu do Číny.

V rámci červnového reprezentativního výzkumu agentury NMS jsme se zeptali Čechů na to, jak na spolupráci známých internetových osobností s Čínou nebo čínskými značkami nahlížejí.

Muži jsou kritičtější než ženy. Polovina z nich by influencera přestala sledovat

Lidé, kteří influencery na sociálních sítích sledují, vnímají zaplacené výpravy do Číny jako problematické. Tvorba placeného pozitivního obsahu by 37 procent z nich vedlo k tomu, že by influencera přestali sledovat. Dalších 14 procent považuje toto chování za problematické a nesouhlasí s ním, ale k unfollowu by je influencerovo chování nepřimělo. Pouze 13 procent Čechů vnímá placené výpravy jako součást práce a nemá s nimi problém.

Nejkritičtěji vnímají cesty do Číny vysokoškolsky vzdělaní lidé – 50 procent z nich by influencera, který vrhá pozitivní světlo na čínskou propagandu, na sociálních sítích přestalo sledovat. Výrazně kritičtější jsou muži – z nich by influencera přestalo sledovat 45 procent. Mezi ženami je to pouze 29 procent, ženy obecně na tuto problematiku nemají tak vyhraněný názor jako muži.

 

Flourish logoA Flourish chart

 

Situaci nedokáží posoudit zejména starší generace, které častěji na otázku „Jak vnímáte, když influencer dostane zaplacenou cestu do Číny a následně vytváří pouze pozitivní obsah o této zemi?“ odpovídaly, že nevědí.

„Názor na tuto problematiku formují také politické preference. K influencerům cestujícím do Číny jsou nejbenevolentnější voliči Motoristů sobě, STAČILO! nebo ANO. Naopak radikálnější odsouzení vyjadřují podporovatelé vládních stran STAN a SPOLU, kteří by se ve srovnání s průměrem nejčastěji rozhodli influencera nadále na sociálních sítích nesledovat,“ komentuje výsledky autorka průzkumu Lucie Režná z NMS.

Čínské značky jsou méně kontroverzní

Na spolupráci influencerů s čínskými značkami, jako jsou Shein, TEMU a další, již Češi tak vyhraněný názor nemají. Čtvrtina (27 procent) respondentů, takovou spolupráci považuje za bezproblémovou a bere to tak, že influencer pouze dělá svou práci.

Pětině respondentů se taková spolupráce nelíbí, ale toleruje ji, srovnatelná část by oblíbeného influencera přestala kvůli spolupráci s čínskou značkou sledovat. Opět jsou to spíše muži než ženy, kdo má na takovou spolupráci razantnější názor a spíše by tvůrci obsahu udělili unfollow.

Tento typ spolupráce si největší odsouzení vyslouží u potenciálních voličů Zelených, nejmírněji k ní přistupují voliči ANO, kde je 37 procent těch, kdo nepovažují spolupráci za problematickou.

 

Flourish logoA Flourish chart

 

Výsledky ukazují, že čeští followeři rozlišují mezi komerční spoluprací s čínskými značkami a politicky motivovanými aktivitami ve prospěch čínské propagandy. Zatímco spolupráci se značkami jako Shein vnímá jako běžnou komerční aktivitu téměř třetina sledujících, placené cesty s povinností vytvářet pozitivní obsah o Číně odmítá polovina z nich. Na druhou stranu je ale důležité zmínit, že 13 procent neshledává ve spolupráci s čínskou propagandou problém,“ uzavírá Lucie Režná z NMS Market Research.

Metodologie

Online průzkumu se zúčastnilo 1 009 respondentů. Sběr dat probíhal na reprezentativním vzorku online populace 18+ pomocí on-line dotazování od 30. května do 3. června 2025.


NMS Market Research je výzkumná agentura s více než 20letou historií. Mimo výzkumu trhu, který poskytuje stovkám klientů z celého světa, zkoumá i politická a společenská témata. Vedle České republiky působí i v dalších zemích v Evropě a také v Asii. NMS je členem mezinárodní organizace ESOMAR a národní organizace SIMAR.

Více informací na: https://nms.global/cz/

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář






ERR:
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2025

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688