Telefonují hlavně starší lidé. Nečekaný hovor mladé vyruší, u většiny dokonce vyvolá strach
Nečekané telefonáty vyvolávají u většiny populace pozitivní emoce. Negativní však prožívají intenzivněji zejména mladší generace. Nečekaný hovor mladé lidi vyruší, vyvolá v nich úzkost nebo dokonce strach. Pokud mají na výběr, dávají přednost kontaktu prostřednictvím chatovacích platforem. Starší lidé zůstávají věrni klasickému telefonnímu hovoru.
Když nám někdo nečekaně zavolá, většina z nás reaguje pozitivně. Nečekaný telefonát si nejčastěji spojujeme se zvědavostí a radostí. Ani negativní emoce však nejsou vzácné.
Každý druhý dotázaný přiznává, že neplánovaný telefonát v něm vyvolá také podráždění způsobené vyrušením nebo neklid. Strach přiznává dokonce 36 procent populace.

Telefonáty nejintenzivněji prožívají mladí lidé z Gen Z. Každý druhý přiznává strach.
Obecně platí, že intenzita emocí spojených s nečekaným telefonátem klesá s rostoucím věkem. Nejintenzivněji na neohlášený telefonát reagují mladí lidé z Generace Z. Přestože u nich převažují pozitivní reakce, negativní reakce prožívají ve srovnání se staršími generacemi výrazně intenzivněji.
Nejvýraznější je to v případě podráždění kvůli vyrušení a neklidu. V situaci, kdy nám někdo nečekaně zavolá, pociťují podráždění více než dvě třetiny Gen Z, ale jen pětina nejstarších lidí z generace Baby Boomers. 50 procent mladých zažívá mírný nebo dokonce výrazný strach, když jim nečekaně zazvoní telefon.
"Zatímco pro starší lidi je telefonní hovor tradiční formou komunikace spojenou s osobním kontaktem a péčí, Generace Z zná od počátku své interakce s mobilním telefonem více způsobů kontaktu. Na rozdíl od ostatních přivádí telefonát mladé lidi do situace, kterou nemohou ovlivnit a na kterou se nemohou dostatečně připravit. To může být důvodem, proč je nečekané telefonáty mohou výrazně rozrušit," dodává Denisa Lakatošová, spoluautorka průzkumu z NMS.
Mladí raději napíšou, starší zavolají
O tom, že mladí lidé neradi telefonují, svědčí i preferované způsoby kontaktu. Na rozdíl od starších, kteří dávají přednost telefonování, mladší ročníky z Generace Z dávají při běžné komunikaci s přáteli a rodinou přednost zprávám prostřednictvím chatovacích platforem, jako je WhatsApp nebo Messenger. Ani ty však nejsou starším neznámé. Preferuje je každý třetí člověk starší 45 let.

Přestože Gen Z pro běžnou komunikaci preferují chatovací platformy, v případě pracovních záležitostí se stále všechny generace většinově přiklání k telefonickému hovoru. Naopak na Slovensku pro Generaci Z není telefonování preferovanou volbou ani v případě pracovního kontaktu. NMS Market Research Slovakia zjistil, že mladí dávají přednost emailu. Ostatní generace preferují pro pracovní komunikaci nejčastěji klasický telefonát, stejně jako v Česku.

Při zavolání z neznámého čísla se polovině populace nedovoláte.
Doby, kdy bylo samozřejmostí po zazvonění zvednout telefon, jsou dávno pryč. V současnosti si vybíráme, komu telefon zvedneme. Téměř desetina populace přiznává, že nikdy nezvedá neznámé číslo. K nim se přidává dalších 39 procent lidí, kteří neznámá čísla obvykle nezvedají. Neznámá čísla častěji nezvedají ženy a nejmladší generace do 24 let (55 procent).
O průzkumu
Online průzkumu se zúčastnilo 1 004 respondentů. Sběr dat probíhal na reprezentativním vzorku online populace 18+ pomocí on-line dotazování od 5. do 9. května 2025.
NMS Market Research je výzkumná agentura s více než 20letou historií. Mimo výzkumu trhu, který poskytuje stovkám klientů z celého světa, zkoumá i politická a společenská témata. Vedle České republiky působí i v dalších zemích v Evropě a také v Asii. NMS je členem mezinárodní organizace ESOMAR a národní organizace SIMAR.
Více informací na: https://nms.global/cz/
Poslední zprávy z rubriky Výsledky:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Kalkulačka pro OSVČ hlavní činnost za rok 2019 - výpočet daně z příjmů, sociálního a zdravotního pojištění
- Hovory: Čím je člověk starší, tím je smutnější – dá se s tím ale bojovat, shodují se Kolečko a Prachař
- Středočeský kraj obnovil provoz informační linky k očkování, má sloužit hlavně starším lidem kvůli třetí dávce
- Středočeský kraj obnovil provoz informační linky k očkování, má sloužit hlavně starším lidem kvůli třetí dávce
- Připravte se na to, že několik hráčů vyvolá nečekaný výbuch na trzích
- Operátor O2 má obří výpadek. Lidé nemohou telefonovat
- Pandemie donutila lidi více telefonovat. Mají obavu ze závazků a chtějí flexibilní řešení
- Řidič Flixbusu telefonoval za jízdy. "Autobus byl plný lidí," tvrdí svědek
- Brent ztrácí v extrémním 1Q roku 65%, WTI dokonce 67%, drtivou většinu odepsal samotný březen
Prezentace
03.06.2025 Tohle je nejvýhodnější Samsung v Česku, vyjde…
29.05.2025 Jak vstoupit do insolvence a zbavit se dluhů
26.05.2025 ČSÚ: 41 % velkých firem v EU využívá AI nástroje.
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Meta staví na jádru: Nová éra energetické strategie technologických gigantů
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, Citfin
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Fed ponechává sazby beze změny, trhy reagují opatrně a zlato osciluje kolem rekordních hodnot
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko pro podnikatele
Antonín Trunec, Software602
Bojíte se elektronického podepisování? A zkusili jste tuto bezplatnou aplikaci?
Jakub Šulák, Forscope
Jak modernizovat Microsoft software a zpeněžit nadbytečné licence?