Tuzemská dovolená na vzestupu – většina Čechů stráví léto doma
Tuzemská dovolená zůstává pro většinu Čechů hlavní volbou. Podle aktuálního průzkumu České centrály cestovního ruchu – CzechTourism chce letos strávit volné letní dny v Česku 65 % dotázaných, o 4 p. b. více než loni. Nejčastěji zamíří do Jihočeského, Jihomoravského nebo Středočeského kraje. Letní pobyt v tuzemsku potrvá v průměru devět dní a Češi za něj utratí 9 707 Kč na osobu – o 423 korun víc než loni. Volný čas na dovolené si chtějí užít nejen v podobě aktivního odpočinku nebo návštěv památek, ale čím dál víc i objevováním lokální gastronomie.
Letní dovolená bude letos kratší, roste zájem poznávat regiony i skrze jejich chutě
Průměrná délka prázdninových pobytů se meziročně mírně zkrátila – z loňských deseti na letošních devět dní. Češi si ale chtějí dovolenou užít naplno. Z průzkumu vyplynulo, že více než čtvrtina lidí se vrátí na známá místa, zatímco téměř polovina chce poznat něco nového. Stále platí, že na letní dovolenou Češi nejčastěji vyrážejí s rodinou (46 %) a partnerem či partnerkou (31 %). V sedmi případech z deseti cestují autem nebo motorkou. Ubytování hledají především v penzionech (47 %) a rozhodují se podle ceny, vlastní zkušenosti a lokality. Současně roste zájem o místní gastronomii. Častěji si ji během cestování po tuzemsku dopřávají respondenti do 49 let (81 %) a osoby s vysokoškolským vzděláním (82 %).
„Tuzemská dovolená má pro Čechy stále silné kouzlo. Nabízí jistotu, pohodlí, kvalitní služby a bohaté zážitky – od přírody přes památky až po vynikající jídlo. Letos navíc sledujeme větší zájem o regionální kuchyni. Až 77 % lidí říká, že při cestování po Česku aspoň občas ochutnává místní speciality. To představuje významnou podporu pro lokální producenty a podnikatele,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a dodává: „Z hodnocení respondentů vyplynulo, že si v evropském srovnání cení hned po italské právě českou kuchyni. Předběhli jsme tak i oblíbené destinace jako je Řecko, Španělsko nebo Francie. A to je skvělá zpráva, která vypovídá o tom, že tuzemské restaurace, kavárny, cukrárny a další podniky dokáží nabídnout hostům kvalitní pokrmy. Řada z nich také sází na lokální suroviny. Výsledkem je kombinace podpory daného regionu.“
Letní trend – aktivní odpočinek a rodinná zábava
Češi i letos spojí dovolenou s pohybem. Nejčastěji plánují odpočinek doplněný o nenáročné sportovní aktivity (39 %). Mezi nimi vede pěší turistika (76 %) a procházky (64 %). S ohledem na roční období jsou v kurzu též vodní sporty či návštěvy aquaparků (32 %) a cyklistika (30 %). Naopak pasivní odpočinek a relax v létě preferuje 17 % respondentů. K létu neodmyslitelně patří i návštěva kulturních památek, jako jsou hrady, zámky či muzea. Jejich návštěvu si do plánu zařadilo 16 % lidí a celkem 13 % si nenechá ujít atrakce pro děti a celé rodiny.
„Pěší turistiku nejčastěji volí lidé ve věku 50–59 let. Lehčí procházky s rodinou a přáteli pak vyhledávají respondenti mezi 40 a 49 lety. Mladší generace tíhne k vodní zábavě, včetně sjíždění řek nebo dynamičtějších sportů. Zájem roste i o adrenalinové aktivity – například trailové sjezdy, vysokohorskou turistiku nebo pobyty spojené s meditací a jógou,“ doplňuje vedoucí Institutu turismu České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Petr Janeček.
Za letní dovolenou Češi letos zaplatí více, výdaje půjdou hlavně na ubytování a jídlo
Češi plánují utratit za letní dovolenou v průměru 9 707 Kč na osobu. Největší část výdajů padne za ubytování (46 %) a další významnou položkou je stravování v restauracích (20 %). Na zážitky, vstupy do památek, sportovní aktivity, pojištění nebo zdravotní péči lidé počítají s 11 % rozpočtu. Nejméně pak v rámci dovolenkového rozpočtu zaplatí za dopravu (6 %), nákupy suvenýrů, potravin či oblečení (8 %) a pohonných hmot (8 %).
Jižní Čechy jako první volba
Nejčastěji si plánují dovolenou v Česku lidé ve věku 40 až 49 let (71 %) a ti s měsíčním příjmem mezi 20 až 25 tisíci korunami. Jako cílovou lokalitu uvádějí hlavně Jihočeský kraj (27 %), následovaný Jihomoravským a Středočeským krajem (shodně 12 %). Popularitu si stabilně drží také horské oblasti a destinace zaměřené na lázeňství nebo kulturu.
Letní obsazenost i ceny rostou, zájem vrcholí při velkých akcích
Data společnosti Data Rhymes, která má CzechTourism k dispozici, ukazují, že v regionech, kam se Češi podle průzkumu nejčastěji chystají – tedy v Jihočeském, Jihomoravském a Středočeském kraji – se očekává stabilní obsazenost ubytovacích zařízení během letních víkendů, a to v rozmezí 52 až 68 %. Výrazný výkyv je patrný v Jihomoravském kraji v termínu 18.–20. července, kdy se v Brně koná šampionát silničních motocyklů Moto GP a aktuálně je v tomto regionu obsazeno až 81 % hromadných ubytovacích kapacit.
I ve všedních dnech zůstává Jihomoravský kraj nejvytíženější – očekávaná obsazenost se zde pohybuje mezi 49 a 74 %. Ve Středočeském kraji je to mezi 34 a 46 %, v Jihočeském pak mezi 30 a 50 %.
Pokud jde o ceny ubytování, průměrné částky se v těchto regionech pohybují o víkendech mezi 2 500 a 3 000 korunami za noc. Výrazný cenový nárůst nastává v Jihomoravském kraji během konání Moto GP, kdy se sazba šplhá až na 3 813 Kč. Ve všední dny je v tomto regionu maximální průměrná cena 2 969 korun, zatímco v Jihočeském kraji se aktuálně pohybuje mezi 2 277 a 2 573 Kč. Ve Středočeském kraji pak návštěvníci zaplatí za nocleh přibližně 2 447 až 2 566 korun.
V případě penzionů se víkendové sazby v uvedených třech krajích zpravidla pohybují od 1 900 do 2 250 Kč, zatímco hotely účtují podle lokality přibližně 2 400 až 3 100 korun za pokoj.
Jeseníky - obsazenost zůstává, ceny mírně rostou
Pozitivní zprávou je, že podle údajů společnosti Data Rhymes se důsledky zářijových povodní v roce 2024 zatím neprojevily v obsazenosti Jeseníků. Ta zůstává o víkendech na srovnatelné úrovni s loňskem, a to jak v penzionech, tak v hotelech. Změnu je možné sledovat v průměrné ceně ubytování – meziročně vzrostla o 100 až 150 Kč za pokoj a noc.
Cestovní ruch v této oblasti mohou lidí podpořit i zakoupením turistických voucherů , na které Ministerstvo pro místní rozvoj spolu s Olomouckým a Moravskoslezským krajem vyčlenilo celkem 20 milionů korun. O zlevněné pobyty bude možné žádat od 18. srpna 2025.
Do zahraničí zamíří v létě méně Čechů než loni
Z průzkumu agentury CzechTourism také vyplynulo, že zájem o zahraniční cesty ze strany Čechů letos mírně klesl – na letní dovolenou se do ciziny chystá 57 % lidí, o 3 p. b. méně než před rokem. Hlavním důvodem, proč respondenti zůstávají doma, je nedostatek financí (61 %). Čtvrtina dotázaných pak dává přednost pohodlí a atmosféře tuzemských regionů. Zahraniční dovolenou častěji volí mladí lidé a osoby s vyšším vzděláním a příjmy.
Digitální nástroje jako klíčový průvodce
Při plánování dovolené lidé nejvíce spoléhají na doporučení rodiny a přátel (49 %) a dále využívají mapy s tipy na zajímavá místa (43 %). Nejvíce inspirace a konkrétních nápadů hledají online – především na portálu agentury CzechTourism Kudy z nudy , který zná 86 % dotázaných a 57 % z nich ho aktivně používá. Častěji s ním pracují ženy a lidé ve věku 30-39 let. Dalším hojně využívaným portálem je pak Slevomat , na kterém vyhledává tipy 51 % dotázaných.
Během cest pak Češi nejčastěji používají aplikaci Mapy.cz (46 %), následují Booking.com (9 %), Kudy z nudy (7 %), Google Maps a Waze .
„Dovolená v Česku dnes nabízí mnohem víc než odpočinek. Právě pestrost nabídky a snadná dostupnost informací rozhodují o výběru destinace. I proto investujeme do digitálních nástrojů jako je Kudy z nudy, který každý měsíc navštíví přes čtyři miliony lidí. Najdou zde na 240 tisíc tematických článků, 80 tisíc nabídek volnočasových aktivit, téměř 13 tisíc aktualit, 800 výletů, přehled nejzajímavějších míst i kontakty na 500 informačních center. V loňském roce jsme zaznamenali 38 milionů návštěv a 17 milionů aktivních uživatelů, což činí z portálu Kudy z nudy neodmyslitelného průvodce tuzemského turisty,“ uzavírá ředitel CzechTourism František Reismüller.
- Metoda sběru → CAWI – online – strukturované dotazování formou panelů
- Účast v šetření → 1 000 respondentů
- Cílová skupina → obyvatelé ČR
- Kvótní znak → pohlaví, věk, vzdělání, velikost místa bydliště a kraj
- Sběr dat → v období 5.5. – 16.5. 2025
CzechTourism
Agentura CzechTourism je státní příspěvkovou organizací, jejímž zřizovatelem je Ministerstvo pro místní rozvoj ČR a jež vyvíjí svou činnost v souladu s cíli zřizovatele, zřizovací listinou a platným statutem.
Základním cílem CzechTourism je propagace Česka jako destinace cestovního ruchu v zahraničí i v Česku.
Více informaci na: www.czechtourism.cz/cs-CZ/
Zprávy k cestování
Poslední zprávy z rubriky Cestování:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Mzda za dovolenou 2020 - Kolik dostanete? Záleží na hrubé mzdě a počtu dnů dovolené.
- Mateřská dovolená: 28 týdnů s miminkem
- Výpočet čisté mzdy v roce 2021 i v předchozích letech, změny v roce 2021
- Zlato - historický vývoj ceny Zlato po letech, minima, maxima, průměr. 1 oz - měna USD
- Upracovávají se Češi k smrti? Češi v průměru stráví prací 36 let svého života, více než většina obyvatel EU
- Upracovávají se Češi k smrti? Češi v průměru stráví prací 36 let svého života, více než většina obyvatel EU - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Upracovávají se Češi k smrti? Češi v průměru stráví prací 36 let svého života, více než většina obyvatel EU - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Upracovávají se Češi k smrti? Češi v průměru stráví prací 36 let svého života, více než většina obyvatel EU - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Zimní dovolenou Češi nejvíce tráví na tuzemských horách
- Většina Čechů jezdí na dovolenou autem, rozhoduje pohodlí a cena
- Většina Čechů plánuje dovolenou přes internet
- Dovolenou Češi plánují i rok dopředu. Stanovený rozpočet ale většina z nich nedodrží
Prezentace
03.06.2025 Tohle je nejvýhodnější Samsung v Česku, vyjde…
29.05.2025 Jak vstoupit do insolvence a zbavit se dluhů
26.05.2025 ČSÚ: 41 % velkých firem v EU využívá AI nástroje.
Okénko finanční rady
Petr Špirit, Bidli
Michaela Prátová, RekvalifikačníKurzy.cz
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Češi na dovolených podceňují pojištění na rizikové aktivity, následky mohou stát desetitisíce
Miren Memiševič, Skupina Klik.cz
Letní horké měsíce a jejich dopad na spotřebu energie. Jak optimalizovat náklady?
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Martin Steiner, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Lenka Rutteová, Bezvafinance
ČNB požaduje jiná pravidla odměňování finančních poradců. Pomůže to klientům?
Alena Kastnerová, Direct Family
Pojištění na školu v přírodě: Klid pro rodiče, jistota pro děti
Lukáš Raška, Portu
Základní fakta o finančních trzích, která by měl znát každý investor
Jaroslav Rada, Česká síť
?
Okénko pro podnikatele
Antonín Trunec, Software602
Bojíte se elektronického podepisování? A zkusili jste tuto bezplatnou aplikaci?
Jakub Šulák, Forscope
Jak modernizovat Microsoft software a zpeněžit nadbytečné licence?