Nejoblíbenější
letecká společnost Čechů vstupuje plnou parou do letní dovolenkové sezony.
Růst ale brzdí několik faktorů - problémy s dodávkou letadel,
cla, ale také problémy s regulací a pracovní silou. Co ukázaly čtvrtletní
výsledky oblíbené nízkonákladovky
Ryanair?
S příchodem prázdninové sezony vstupují evropské aerolinky do svého nejvytíženějšího období – a
Ryanair v něm tradičně hraje hlavní roli. Irská společnost ve fiskálním
roce 2025, dosáhla historického milníku 200
milionů přepravených pasažérů, čímž se stal první evropskou aerolinkou, která tuto metu překonala.
Jde o dlouhodobě nejoblíbenější nízkonákladovou volbu českých turistů, která si nadále si udržuje cenový náskok. V průměru je o 38 % levnější než Wizz Air a o 60 % než EasyJet. Do
roku 2034 navíc plánuje zvýšit počet pasažérů na 300
milionů ročně.
Na léto
2025 spouští celosvětově 160 nových spojení včetně destinací jako je Dubrovník. Nově přibudou i spoje pro české turisty, jako například přímé
lety Brno–Malaga nebo
Pardubice–
Mallorca. Aerolinka zároveň avizuje, že ceny
letenek budou letos pravděpodobně vyšší kvůli silné poptávce a omezené kapacitě, doporučuje proto rezervovat s předstihem.
Problémy s dodavatelským řetězcem brzdí růst
Provozovat nejoblíbenější evropskou aerolinku není bez překážek.
Růst Ryanairu
aktuálně brzdí zpožděné dodávky letadel
Boeing, kvůli nimž společnost snížila
výhled přepravených pasažérů pro fiskální
rok 2026 na 206
milionů, o čtyři miliony méně, než původně plánovala. Problémy Boeingu přetrvávají už delší dobu a přestože dochází ke zlepšení, dopady na provoz aerolinek jsou stále výrazné.
Situaci navíc komplikuje i geopolitický vývoj. Hrozba zavedení cel na dovoz letadel ze
strany administrativy
USA by mohla zásadně ohrozit plánovaný nákup letadel
Boeing v hodnotě 30 miliard
dolarů.
Ryanair naznačil, že by v takovém případě mohl od kontraktu odstoupit. Alternativou by mohly být letouny od
čínského výrobce Comac, ten však zatím nemá potřebné certifikace pro evropský trh – a takový krok by pravděpodobně vyvolal nelibost ve Washingtonu. Zda jde o reálnou hrozbu, nebo jen o vyjednávací taktiku ze
strany Ryanairu, zůstává
otázkou.
CEO Michael O’Leary zároveň upozorňuje na rostoucí problém s nedostatkem pracovníků řízení letového provozu (ATC). Stávky a nedostatky záložních operátorů podle něj stojí za až 90 % všech zpoždění
leteckého provozu v
Evropě.
Ryanair rovněž ostře kritizuje evropskou
klimatickou politiku. Upozorňuje na to, že zatímco vnitroevropské
lety čelí dodatečným environmentálním
poplatkům, které zvyšují náklady pro
cestující, mezinárodní spoje mimo
EU se jim vyhýbají. Tato nerovnováha podle aerolinky narušuje férové konkurenční podmínky v
letecké dopravě.
Ryanair přišel na trh se strategií nízkonákladového létání v první polovině devadesátých
let, inspirovaný
americkou Southwest Airlines. Tato strategie se ukázala být správným řešením pro
Evropu. Z pohledu investorů zůstává Ryanair i přes krátkodobé turbulence silnou společností, která si nadále upevňuje pozici disruptora v evropském leteckém
průmyslu. Vývoj dodavatelských řetězců však bude klíčový pro růst v nejbližších letech.
Jakub Rochlitz, investiční analytik eToro pro Českou republiku