Téměř 60 % Čechů se obává růstu životních nákladů. Hon za nízkými cenami ovlivní nákupy v nejbližší době, říká studie
Více než polovina Čechů (58 %) se obává růstu životních nákladů a téměř polovina (46 %) má v důsledku toho mimořádné obavy o vlastní finanční situaci. Chování českého spotřebitele tak v nejbližší budoucnosti bude řídit zejména cena výrobků a služeb. Vyplývá to z posledního průzkumu EY Future Consumer Index, který se zaměřuje na analýzu spotřebitelských nálad a preferencí v evropských zemích.
Důsledky pro kvalitu a zdraví
Pokud pro Čechy bude cena hlavním faktorem, jak říká
zmiňovaný průzkum, může se to negativně odrazit na trhu. Lidé budou hledat
levnější alternativy nejen v potravinách, ale i v oblastech, jako je móda či
elektronika. Obchodníci budou muset reagovat na rostoucí tlak na cenu a zaměřit
se na nabídku produktů s nižší cenou i kvalitou.
„Sledujeme z analýzy dat nákupů na našem e-shopu, že lidé
jsou v dnešní době mnohem více citliví na cenu. Změnu chování lze sledovat i ve
srovnání s obdobím před 3 lety či před rokem. I drobné zlevnění nebo procentuální
sleva znamenají růst poptávky a u zdražení to funguje samozřejmě s podobnou
citlivostí naopak,“ říká Ruslan Skopal, CEO a spolumajitel Trenýrkárna.cz.
Tento důraz na cenu může mít negativní dopady i na zdraví,
kdy levnější produkty mohou obsahovat méně kvalitní suroviny. V oblasti módy se
to pak projevuje například v nižší životnosti oblečení, které se rychleji
opotřebuje a vyžaduje častější obměnu. V oblasti potravin může jít o vyšší
obsah aditiv, konzervantů nebo nižší nutriční hodnotu. Každopádně v každém
segmentu si tento fenomén vybírá svou daň.
Spotřebitelé, kteří se zaměřují výhradně na cenu, mohou
přehlížet kvalitu a složení výrobků. V dlouhodobém horizontu tak může hon za
slevami přinést negativní dopady na zdraví populace.
Od nákupů udržitelných výrobků spotřebitele odrazují
jejich vyšší ceny
Dalším zjištěním průzkumu je, že navzdory povědomí o
udržitelnosti spotřebitele odrazují vyšší ceny. Existuje také jistá nedůvěra v
takto se prezentující firmy. Nedostatek informací a transparentnosti odrazuje
od nákupu udržitelných produktů 52 % Čechů. Pro zajímavost je to o něco více
než je západoevropský průměr. Tato nedůvěra zdůrazňuje potřebu poctivé
komunikace ze strany firem o jejich postupech v oblasti udržitelnosti.
„Hlavní příčinou nezájmu o udržitelné výrobky je ovšem dle
citovaného průzkumu jejich vyšší cena. Ani v tom se Češi se 68 % respondentů
neliší od respondentů ze západní Evropy, i těm z většiny (70 %) vadí hlavně
cena. V České republice ovšem hraje udržitelnost při spotřebitelském
rozhodování vyšší roli, když není důležitá jen pro 18 % respondentů, zatímco
v západní Evropě se takto vyslovilo 22 %,“ uzavírá Ruslan Skopal z
Trenýrkárna.cz.
EY Česká republika
EY je předním celosvětovým poskytovatelem odborných poradenských služeb v oblasti auditu, daní, transakčního a podnikového poradenství.
Znalost problematiky a kvalita služeb, které poskytujeme, přispívají k posilování důvěry v kapitálové trhy i v ekonomiky celého světa.
Výjimečný lidský a odborný potenciál nám umožňuje hrát významnou roli při vytváření lepšího prostředí pro naše zaměstnance, klienty i pro širší společnost.
Více informací na: www.ey.com/cs_cz
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Životní minimum 2020 - zvýšení a online kalkulačka. Jaké je životní minimum vaší rodiny?
- Životní minimum
- Čechy 60, adresa v objektu Čechy 60 na parcele st. 555 v KÚ Čechy, KÚ Čechy
- Avast: V 1H rostly tžby o téměř 9%, EBITDA o téměř 12%, počet zákazníků rostl o 1,5%
- Windfall tax bude pravděpodobně 60%, ČEZ reaguje téměř 4% růstem
- Firmy nabídly zedníkům vyšší odměny o téměř 60 procent, rostly i platy ve finančním sektoru
- AWD: Téměř polovina Čechů nemá životní pojistku, častěji zabezpečují auta a nemovitosti
- CREDITAS: Češi mají zájem o stále delší fixace hypoték, obávají se růstu sazeb
- Meziroční růst cen překonal 11 % - Indexy spotřebitelských cen (životních nákladů) - podrobné členění - únor 2022
- Meziroční růst cen překonal 11 % - Indexy spotřebitelských cen (životních nákladů) - podrobné členění - únor 2022
Prezentace
21.06.2025 Implementace AI nástrojů táhne. Firma Krel…
20.06.2025 iPhone doslova za polovinu. V Česku si…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Voyager: Raketový vstup na burzu a spolupráce s NASA na nástupci ISS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Myš, gazela a slon. Kterou fází své investiční cesty právě procházíte?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, Citfin
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Fed ponechává sazby beze změny, trhy reagují opatrně a zlato osciluje kolem rekordních hodnot