Ve Velké Británii výrazně roste obliba menších osobních automobilů na úkor větších a lépe vybavených modelů střední třídy. V České republice, kde malé vozy tvoří těsně nadpoloviční většinu trhu, se naopak zvyšuje zájem o větší vozy. Vyplývá to z údajů, které společně zveřejnily poradenská společnost KPMG UK a společnost Spyder, která zpracovává tržní analýzy a prognózy pro automobilový průmysl.
Prodej nových automobilů vyšší střední třídy se ve Velké Británii mezi lety 1998 a 2002 snížil o 28 procent. Celkové prodeje nových osobních automobilů přitom ve stejném období vzrostly o 14 procent a to především díky 35procentnímu vzestupu prodeje automobilů třídy mini. V ČR podíl malých vozů na automobilovém trhu už řadu let nepatrně osciluje kolem hodnoty 52 procent.
Důvod, proč se ve Velké Británii tak výrazně zvyšují prodeje malých vozů vidí tajemník českého Svazu dovozců automobilů, který sdružuje více než tři desítky oficiálních importérů motorových vozidel, Pavel Tunkl v rozdílu obou trhů. "Britský automobilový trh je nasycen, takže zákazníci kupují druhý či třetí vůz do rodiny, který je určen jen na cesty do práce, do školy, za nákupy. To je role malých vozů," tvrdí.
V ČR jde naopak většinou o nákup prvního vozu, které musí vyhovět nejrůznějším účelům, a proto postupně roste prodej větších vozů. "Zatím poměrně vysoká a stabilní obliba malých vozů v ČR je do značné míry dána jejich cenovou dostupností," upozornil Tunkl.
Ve Velké Británii i ČR se postupně posiluje třída kompaktních velkoprostorových vozů. Ve Velké Británii stoupl prodej této kategorie v posledních letech o 17 procent. U nás patřilo tomuto segmentu v roce 1998 pouhé jedno procento trhu, vloni to už bylo už šest procent.
Vedle preference menších automobilů odhalil již zmiňovaný průzkum prohlubující se rozdíl mezi "teoretickými" cenami vozů, jak je uvádějí oficiální ceníky prodejců, a reálnými cenami, za které zákazník vůz skutečně koupí. Vinou nižších reálných cen, které jsou dány nejrůznějšími slevami a finančními výhodami, je pro průměrné zákazníky stále obtížnější orientovat se v aktuální nabídce automobilového trhu.
Znalci českého automobilového trhu tvrdí, že neustávající záplava slev a akčních nabídek ve své podstatě vede k novému cenovému vyrovnání (ovšem na nižší úrovni) nabídky jednotlivých konkurujících si značek. "Zákazník by měl sám za sebe zvažovat, co je pro něj nejvýhodnější. Na první pohled lákavá nabídka nemusí být pro každého tím nejlepším řešením," dodal Tunkl.
-joh-, -jh-
Copyright 2003 Česká informační agentura, s.r.o. |