Edenred CZ (Edenred CZ)
Internet a telefony  |  12.05.2025 15:06:46

Umělá inteligence proniká i do HR – ale pomalu. Využívá ji 25 % personalistů

Důvodem jsou podle společného průzkumu společnosti Edenred a Recruitment Academy především nedostatečné odborné znalosti, ale také obavy o kyberbezpečnost [1] nebo regulace. Právě do těchto oblastí by firmy měly v nejbližší době investovat – nejen kvůli efektivitě, ale i konkurenceschopnosti. Umělá inteligence dokáže v HR zpřesnit nábor, automatizovat rutinu a hlavně šetřit čas – až 62 % personalistů, kteří je používají, uvádí, že díky AI nástrojům ušetří až pět hodin týdně.

Personalisté dnes využívají umělou inteligenci nejčastěji při tvorbě a optimalizaci pracovních inzerátů – činí tak více než 90 % z těch, kteří mají nástroje k dispozici. Možnosti využití AI v HR jsou však mnohem pestřejší. Technologie může například zefektivnit výběr nových uchazečů, interní komunikaci nebo HR marketing – od návrhů pracovních inzerátů až po personalizované příspěvky na LinkedIn. Zrychluje také zpracování informací o kandidátech a pomáhá s plněním rutinních úkolů, které dříve zabíraly celé hodiny. Přínos tedy není jen v úspoře času, ale i v samotné kvalitě – AI může přinést lepší obsah, větší objektivitu a vyšší přesnost, a to napříč celým HR spektrem.

„V současnosti se podle dat z průzkumu AI nástroje používají hlavně tam, kde jsou za nimi vidět rychlé a snadno uchopitelné výsledky – například při tvorbě inzerátů nebo základní automatizaci . V případě komplexnějších úkolů je nástup pomalejší. Pouze necelých 14 % personalistů prostřednictvím AI identifikuje vzdělávací potřeby, 14 % ji využívá k měření spokojenosti a jen 10 % k hodnocení výkonnosti zaměstnanců,“ říká Aneta Martišková, specialistka na firemní kulturu a benefity ze společnosti Edenred. „A právě zde by mohla umělá inteligence znamenat zásadní přínos – pokud se ji naučíme využívat naplno,“ dodává.

Proč některé firmy s AI stále váhají?

Ačkoliv dnes existuje pestrá škála relativně dostupných AI nástrojů, filmy je nevyužívají naplno. Podle průzkumu mezi nejčastější překážky patří nedostatek odborných znalostí (62,1 %), obavy o kyberbezpečnost a ochranu dat (48,3 %) a také nejistota, jak tyto technologie zapojit do každodenní praxe. Častým blokátorem je i jejich propojení s   existuj í c í mi syst é my a n á stroji, kter é firmy již vyu ží vaj í , a ť u ž jde o ATS, intranety nebo doch á zkov é syst é my. Ačkoliv více než polovina HRistů má přístup k placeným řešením, většina s technologií pracuje teprve krátce – více než 70 % méně než rok, a jen 41 % firem prošlo školením.

Výsledkem je situace, kdy se někteří zaměstnavatelé technologií na bázi AI spíše obávají, než aby je promyšleně implementovali. „Firmy i personalisté se nejčastěji potýkají s obavami ohledně etiky, regulatorních rizik, transparentnosti a ztráty lidského faktoru v HR rozhodování. Často v nich chybí lidé, kteří by rozuměli jak HR procesům, tak možnostem AI. U některých nástrojů panuje i nejistota ohledně spolehlivosti výstupů,“ říká José Kadlec, expert na AI v HR a zakladatel Recruitment Academy.

Pokud ovšem hlubší strategie chybí, zůstává umělá inteligence okrajovým nástrojem a firmy přicházejí o konkurenční výhodu. Podle Kadlece ale existují způsoby, jak implementaci AI zvládnout efektivně: „Klíčová je kombinace tří věcí: vzdělávání HR týmů, spolupráce s IT/AI specialisty a realistická očekávání. AI v HR neznamená magické tlačítko, ale nástroj, který potřebuje kvalitní data, jasně definované cíle a správně nastavené procesy,“ dodává.

Samotná investice do nástrojů nestačí

Ačkoliv více než 50 % personalistů označuje své znalosti za alespoň mírně pokročilé, jen čtvrtina se považuje za skutečně pokročilé uživatele. Až 43 % organizací navíc dokonce implementaci AI nástrojů vůbec neplánuje – a to navzdory tomu, že více než dvě třetiny HRistů věří, že umělá inteligence některé HR role alespoň částečně nahradí. Až 18 % respondentů očekává, že k tomu dojde už během následujících deseti let.

„Z průzkumu vyplývá, že většina firem má k AI nástrojům přístup, ale chybí jim jasný plán, jak je efektivně využívat. Často také chybí potřebné kompetence – buď v týmech, nebo na úrovni vedení. Nástroje se navíc rychle vyvíjejí a bez pravidelného rozvoje znalostí jejich přínos zůstává omezený,“ říká Aneta Martišková. „Investice do umělé inteligence se firmám vyplatí, pokud budou zahrnovat nejen samotné nástroje, ale také systematické vzdělávání a zajištění kybernetické bezpečnosti.“

Recruitment Academy Awards 2025 představí nejlepší HR projekty i téma AI

Téma umělé inteligence v oboru personalistiky bude letos rezonovat i během galavečera Recruitment Academy Awards 2025, který se uskuteční 15. května v divadle Jatka78 v Praze. V rámci jubilejního 10. ročníku budou oceněny nejlepší projekty z oblasti náboru, employer brandingu a HR marketingu. Řada z nich právě na využití umělé inteligence úspěšně vsadila.

„Během galavečera si na několika praktických ukázkách předvedeme, jak může výstup z AI působit důvěryhodně a profesionálně, a jak snadno jej dnes lze vytvořit. Právě jednoduchost může být pro někoho až znepokojivá – a proto je důležité o AI otevřeně mluvit, ukazovat si konkrétní příklady a učit se s ní zacházet zodpovědně. Cílem je inspirovat, ne zastrašit – a ukázat, že s AI dnes dokáže pracovat opravdu každý.“ říká José Kadlec z Recruitment Academy.



[1] Šetření Recruitment Academy a Edenred s názvem „Velký průzkum HR marketing a AI v   HR“ se zúčastnilo 116 respondentů z řad personalistů. Sběr dat proběhl v březnu 2025.

Edenred CZ

Edenred ČR pečuje o 700 000 každodenních uživatelů z řad zaměstnanců, kterým poskytuje služby v síti 57 000 partnerských provozoven. V oblasti digitalizace patří k lídrům na českém trhu. Stravenky a volnočasové benefity jsou k dispozici na jedné platební kartě Edenred Card. Karta umožňuje platbu mobilními aplikacemi Apple Pay a Google Pay. Čerpání benefitů je možné online díky platformě Edenred Benefity Café.

Edenred je přední digitální platforma pro služby a platby – a také každodenní společník pracujících, spojující přes 60 milionů uživatelů a 2 miliony partnerských provozoven ve 45 zemích prostřednictvím téměř 1 milionu firemních klientů.

Edenred nabízí specifická platební řešení pro konkrétní použití zaměřená na stravování (stravenky), motivaci (dárkové karty, platformy pro zapojení zaměstnanců), mobilitu (čerpací stanice, údržba, mýtné či parkovné) a firemní platby (virtuální karty).12 000 zaměstnanců společnosti Edenred usiluje o to, aby se svět práce stal propojeným ekosystémem, který se každým dnem stává bezpečnějším, efektivnějším a zodpovědnějším. V roce 2022 skupina díky svým globálním technologickým aktivům spravovala obchodní objem téměř 38 miliard EUR, zejména prostřednictvím mobilních aplikací, online platforem a karet. Edenred je zapsán na burze cenných papírů Euronext v Paříži a je součástí indexů CAC 40, CAC 40 ESG, CAC Large 60, Euronext 100, Euronext Tech Leaders, FTSE4Good a MSCI Europe.

Více informaci na: www.edenred.cz

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář








Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2025

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688