Umělá inteligence proniká i do HR – ale pomalu. Využívá ji 25 % personalistů
Důvodem jsou podle společného průzkumu společnosti Edenred a Recruitment Academy především nedostatečné odborné znalosti, ale také obavy o kyberbezpečnost [1] nebo regulace. Právě do těchto oblastí by firmy měly v nejbližší době investovat – nejen kvůli efektivitě, ale i konkurenceschopnosti. Umělá inteligence dokáže v HR zpřesnit nábor, automatizovat rutinu a hlavně šetřit čas – až 62 % personalistů, kteří je používají, uvádí, že díky AI nástrojům ušetří až pět hodin týdně.
Personalisté dnes využívají umělou inteligenci nejčastěji při tvorbě a optimalizaci pracovních inzerátů – činí tak více než 90 % z těch, kteří mají nástroje k dispozici. Možnosti využití AI v HR jsou však mnohem pestřejší. Technologie může například zefektivnit výběr nových uchazečů, interní komunikaci nebo HR marketing – od návrhů pracovních inzerátů až po personalizované příspěvky na LinkedIn. Zrychluje také zpracování informací o kandidátech a pomáhá s plněním rutinních úkolů, které dříve zabíraly celé hodiny. Přínos tedy není jen v úspoře času, ale i v samotné kvalitě – AI může přinést lepší obsah, větší objektivitu a vyšší přesnost, a to napříč celým HR spektrem.
„V současnosti se podle dat z průzkumu AI nástroje používají hlavně tam, kde jsou za nimi vidět rychlé a snadno uchopitelné výsledky – například při tvorbě inzerátů nebo základní automatizaci . V případě komplexnějších úkolů je nástup pomalejší. Pouze necelých 14 % personalistů prostřednictvím AI identifikuje vzdělávací potřeby, 14 % ji využívá k měření spokojenosti a jen 10 % k hodnocení výkonnosti zaměstnanců,“ říká Aneta Martišková, specialistka na firemní kulturu a benefity ze společnosti Edenred. „A právě zde by mohla umělá inteligence znamenat zásadní přínos – pokud se ji naučíme využívat naplno,“ dodává.
Proč některé firmy s AI stále váhají?
Ačkoliv dnes existuje pestrá škála relativně dostupných AI nástrojů, filmy je nevyužívají naplno. Podle průzkumu mezi nejčastější překážky patří nedostatek odborných znalostí (62,1 %), obavy o kyberbezpečnost a ochranu dat (48,3 %) a také nejistota, jak tyto technologie zapojit do každodenní praxe. Častým blokátorem je i jejich propojení s existuj í c í mi syst é my a n á stroji, kter é firmy již vyu ží vaj í , a ť u ž jde o ATS, intranety nebo doch á zkov é syst é my. Ačkoliv více než polovina HRistů má přístup k placeným řešením, většina s technologií pracuje teprve krátce – více než 70 % méně než rok, a jen 41 % firem prošlo školením.
Výsledkem je situace, kdy se někteří zaměstnavatelé technologií na bázi AI spíše obávají, než aby je promyšleně implementovali. „Firmy i personalisté se nejčastěji potýkají s obavami ohledně etiky, regulatorních rizik, transparentnosti a ztráty lidského faktoru v HR rozhodování. Často v nich chybí lidé, kteří by rozuměli jak HR procesům, tak možnostem AI. U některých nástrojů panuje i nejistota ohledně spolehlivosti výstupů,“ říká José Kadlec, expert na AI v HR a zakladatel Recruitment Academy.
Pokud ovšem hlubší strategie chybí, zůstává umělá inteligence okrajovým nástrojem a firmy přicházejí o konkurenční výhodu. Podle Kadlece ale existují způsoby, jak implementaci AI zvládnout efektivně: „Klíčová je kombinace tří věcí: vzdělávání HR týmů, spolupráce s IT/AI specialisty a realistická očekávání. AI v HR neznamená magické tlačítko, ale nástroj, který potřebuje kvalitní data, jasně definované cíle a správně nastavené procesy,“ dodává.
Samotná investice do nástrojů nestačí
Ačkoliv více než 50 % personalistů označuje své znalosti za alespoň mírně pokročilé, jen čtvrtina se považuje za skutečně pokročilé uživatele. Až 43 % organizací navíc dokonce implementaci AI nástrojů vůbec neplánuje – a to navzdory tomu, že více než dvě třetiny HRistů věří, že umělá inteligence některé HR role alespoň částečně nahradí. Až 18 % respondentů očekává, že k tomu dojde už během následujících deseti let.
„Z průzkumu vyplývá, že většina firem má k AI nástrojům přístup, ale chybí jim jasný plán, jak je efektivně využívat. Často také chybí potřebné kompetence – buď v týmech, nebo na úrovni vedení. Nástroje se navíc rychle vyvíjejí a bez pravidelného rozvoje znalostí jejich přínos zůstává omezený,“ říká Aneta Martišková. „Investice do umělé inteligence se firmám vyplatí, pokud budou zahrnovat nejen samotné nástroje, ale také systematické vzdělávání a zajištění kybernetické bezpečnosti.“
Recruitment Academy Awards 2025 představí nejlepší HR projekty i téma AI
Téma umělé inteligence v oboru personalistiky bude letos rezonovat i během galavečera Recruitment Academy Awards 2025, který se uskuteční 15. května v divadle Jatka78 v Praze. V rámci jubilejního 10. ročníku budou oceněny nejlepší projekty z oblasti náboru, employer brandingu a HR marketingu. Řada z nich právě na využití umělé inteligence úspěšně vsadila.
„Během galavečera si na několika praktických ukázkách předvedeme, jak může výstup z AI působit důvěryhodně a profesionálně, a jak snadno jej dnes lze vytvořit. Právě jednoduchost může být pro někoho až znepokojivá – a proto je důležité o AI otevřeně mluvit, ukazovat si konkrétní příklady a učit se s ní zacházet zodpovědně. Cílem je inspirovat, ne zastrašit – a ukázat, že s AI dnes dokáže pracovat opravdu každý.“ říká José Kadlec z Recruitment Academy.
[1] Šetření Recruitment Academy a Edenred s názvem „Velký průzkum HR marketing a AI v HR“ se zúčastnilo 116 respondentů z řad personalistů. Sběr dat proběhl v březnu 2025.
Edenred CZ
Edenred ČR pečuje o 700 000 každodenních uživatelů z řad zaměstnanců, kterým poskytuje služby v síti 57 000 partnerských provozoven. V oblasti digitalizace patří k lídrům na českém trhu. Stravenky a volnočasové benefity jsou k dispozici na jedné platební kartě Edenred Card. Karta umožňuje platbu mobilními aplikacemi Apple Pay a Google Pay. Čerpání benefitů je možné online díky platformě Edenred Benefity Café.
Edenred je přední digitální platforma pro služby a platby – a také každodenní společník pracujících, spojující přes 60 milionů uživatelů a 2 miliony partnerských provozoven ve 45 zemích prostřednictvím téměř 1 milionu firemních klientů.
Edenred nabízí specifická platební řešení pro konkrétní použití zaměřená na stravování (stravenky), motivaci (dárkové karty, platformy pro zapojení zaměstnanců), mobilitu (čerpací stanice, údržba, mýtné či parkovné) a firemní platby (virtuální karty).12 000 zaměstnanců společnosti Edenred usiluje o to, aby se svět práce stal propojeným ekosystémem, který se každým dnem stává bezpečnějším, efektivnějším a zodpovědnějším. V roce 2022 skupina díky svým globálním technologickým aktivům spravovala obchodní objem téměř 38 miliard EUR, zejména prostřednictvím mobilních aplikací, online platforem a karet. Edenred je zapsán na burze cenných papírů Euronext v Paříži a je součástí indexů CAC 40, CAC 40 ESG, CAC Large 60, Euronext 100, Euronext Tech Leaders, FTSE4Good a MSCI Europe.
Více informaci na: www.edenred.cz
Poslední zprávy z rubriky Internet a telefony:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Předdůchod - možnost odejít dříve do důchodu, ale za vlastní
- Forex trading online - investice do EUR/USD a ostatních měn
- Katastr nemovitostí - nahlížení do katastru nemovitostí online
- Důchodová kalkulačka - odchod do důchodu
- Třídění hmotného majetku do odpisových skupin, Příl.1 - Zákon o daních z příjmů č. 586/1992 Sb.
- Velikonoce 2021 od 21. 3. do 12. 4.
- Kdy do důchodu?
- Neomezená data 2023 - mobilní tarify s neomezenými daty, neomezený internet do mobilu
- Paušální daň pro OSVČ / živnostníky s příjmy do 800 tisíc
- Tabulka odchodu do důchodu
- Kdy můžete do předčasného důchodu a o kolik peněz přijdete?
- Kalkulačka paušální daně pro OSVČ s příjmy do 800 tisíc, porovnání se současným výpočtem daně
Prezentace
20.06.2025 iPhone doslova za polovinu. V Česku si…
20.06.2025 Implementace AI nástrojů táhne. Firma Krel…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Meta staví na jádru: Nová éra energetické strategie technologických gigantů
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, Citfin
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Fed ponechává sazby beze změny, trhy reagují opatrně a zlato osciluje kolem rekordních hodnot
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Petr Špirit, Bidli
ČNB nejspíš ponechá úrokové sazby beze změny na stávajících úrovních
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Připojištění auta do zahraničí může českým řidičům ušetřit tisíce
Jaroslav Rada, Česká síť
Radek Chvosta, Direct Family
Auto na zkoušku? Tahle revoluční služba vám umožní najít si nejlepšího parťáka na cesty
Iva Grácová, Bezvafinance
Nový způsob vkladu hotovosti: bez karty, bez čekání, přes mobil
Miren Memiševič, Skupina Klik.cz
Michaela Prátová, RekvalifikačníKurzy.cz
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Martin Steiner, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Lukáš Raška, Portu
Základní fakta o finančních trzích, která by měl znát každý investor