Studie českých nevoličů: situace je nelichotivá, ale třetinu lze ještě přesvědčit

Sociologických šetření s tematikou volebního chování probíhá opravdu spousta, ale jen málo jsme toho dosud věděli o postojích českých nevoličů. Proč k volbám nechodí a co by je potenciálně motivovalo přijít? Zajímá je vůbec dění v politice? Výzkumná agentura STEM/MARK tak uskutečnila ve spolupráci s Českou televizí velký průzkum zaměřený právě na české nevoliče, abychom nejen na tyto otázky dokázali odpovědět.
V Česku je přibližně 1,4 milionu chronických nevoličů – častěji lidé bez maturity
s horší životní úrovní
Nevoliči nejsou jednolitou skupinou obyvatel, ale výrazně různorodí. Ve vztahu k volební (ne)účasti můžeme identifikovat 3 základní skupiny. Přibližně 17 % z oprávněných voličů představují chroničtí nevoliči, kteří k volbám nechodí v podstatě vůbec. Jedná se zhruba o 1,4 milionu Čechů, mezi nimiž jsou nadprůměrně zastoupeni lidé bez maturity, se špatnou životní úrovní a věkové skupiny kolem 30–55 let. Ještě trochu větší je kategorie vlažných (ne)voličů, kterých máme v Česku přibližně 1,5 milionu. Ti k volbách chodí jen příležitostně, v méně než polovině případů, a zajímavé je, že ze 2/3 se na této kategorii podílejí ženy.
Třetí skupinu bychom mohli označit jako frustrované nebo až rezignované (ne)voliče, kteří se účastnili voleb do Poslanecké sněmovny roku 2021, ale těch letošních se účastnit nechtějí. „Překvapilo nás, že jde pouze o 4 % populace. Ukazuje se, že naprostá většina voličů z minulých sněmovních voleb by k volebním urnám přišla i letos. Přitom ještě v loňském roce byla část skeptičtější. Volební zodpovědnost u nich nejspíše vítězí a v čase se zvyšuje,“ říká sociolog a autor studie Jan Burianec. Mezi těmi, kteří na podzim nejspíše do volební místnosti nedorazí, přestože před 4 lety volit byli, jsou více zastoupeni minulí voliči koalic SPOLU a PirSTAN. Zastoupení zde mají ale také voliči parlamentní opozice či mimoparlamentních subjektů.
STEM/MARK je full servisová agentura, která od roku 1994 zajišťuje pro klienty z nejrůznějších oborů všechny oblasti marketingového výzkumu.
Jsme spolehlivým zdrojem inteligentních dat, která vznikají na základě důkladných analýz a pečlivě zrealizovaných projektů. Naším cílem je poskytovat klientům oporu pro klíčová rozhodnutí, která jsou důležitá pro jejich růst a úspěch. Naše výzkumy vám pomohou dobře se rozhodnout.
Více informací na: www.stemmark.cz
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Volby:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Slevy na dani 2023, 2022: na poplatníka lze odečíst 30.840 Kč, na manželku/manžela 24.840 Kč
- Předdůchod - možnost odejít dříve do důchodu, ale za vlastní
- Jaký je dnes státní svátek?
- Jaký je dnes mezinárodní den?
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Daňová přiznání - daňový kalendář 2021, kdy a co je potřeba udělat?
- Velikonoční zvyky a tradice - co bylo zvykem na Modré pondělí, Šedivé úterý, Škaredou středu a další dny
- Měřítko - měřítko mapy. Co znamená měřítko na mapě a kolik kilometrů v reálu je jeden centimetr na mapě
- Kurzy ČNB - Kurzovní lístek České Národní Banky
- Kurzovní lístek Česká spořitelna, Kurzovní lístky bank
- Česká spořitelna, a. s. - euro, vývoj kurzu měny
Prezentace
20.05.2025 Samsung srazil cenu svého nejlepší telefonu.
19.05.2025 Láká vás dodatečný příjem? Zjistěte, jak…
14.05.2025 Za oponou BTC Prague: co z globální…
Okénko investora
Miroslav Novák, Citfin
Proč se akciové trhy tak rychle oklepaly z dubnového propadu?
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Kubánský rum v ohrožení? Produkce kubánského cukru na historickém minimu
Petr Lajsek, Purple Trading
Benzín je nejlevnější za 4 roky! Zastaví dražší ropa pád cen pohonných hmot?
Štěpán Křeček, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Fed ponechává sazby beze změny, trhy reagují opatrně a zlato osciluje kolem rekordních hodnot
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři