Němci chtějí dálkově řízená auta, ale jen ve vyhrazených pruzích
Téměř polovina Němců je už připravena svěřit své cestování vozidlům bez řidiče, která jsou ovládána na dálku z řídicího centra. Většina však požaduje jasné odlišení těchto vozidel a jejich oddělení od běžné dopravy. Zatímco v USA a Číně již technologie míří do ulic, Evropa tak nadále zůstává opatrná.
Představte si, že si objednáte taxi přes aplikaci. Přijede prázdné auto bez řidiče, ale není autonomní samo o sobě: ovládá ho člověk sedící v řídicím centru pomocí kamer, senzorů a internetové 5G sítě. Přesně takovou budoucnost mobility by mohla mít i Evropa, pokud by se technologii podařilo úspěšně otestovat a legislativně vymezit. A pokud bude ji veřejnost akceptovat…
Německo: akceptace s výhradami
Digitální sdružení Bitkom proto před nedávnem analyzovalo stupeň přijetí takové technologie prostřednictvím studie (1 005 osob-respondentů ve věku od 16 let v Německu). Účastníkům předkládala představu: auto objednané přes aplikaci přijede bez řidiče a pomocí dálkového ovládání z centrály doveze nastupující pasažéry do cíle. Dokázali byste nastoupit?
Ze studie vyplynulo, že 49 % Němců zná pojem dálkově ovládaného řízení, ale 47 % o něm zatím ještě neslyšelo. Téměř polovina Němců si dokáže představit, že by cestovala v takovém dálkově řízeném vozidle (46 %). „Dálkově řízené systémy představují velké příležitosti pro inovativní možnosti formy dopravy a mohou tak posílit i Německo jako centrum mobility,“ hodnotí technologii výkonný ředitel Bitkomu Bernhard Rohleder.
7 z 10 dotázaných se ovšem domnívá, že by měly existovat speciální jízdní pruhy pro dálkově řízená a autonomní vozidla (70 %). Tři čtvrtiny také považují za rozumné, aby samořídící nebo dálkově ovládaná vozidla byla jako taková zvenčí rozpoznatelná (77 %). „Viditelné označení dálkově řízených vozidel může pomoci odstranit přetrvávající výhrady. A analýza jejich příležitostí a rizik v reálném provozu pomůže lépe porozumět jejich dopadu na bezpečnost silničního provozu,“ říká Rohleder.
Nasazení v Německu je zatím omezeno na testovací provoz. Spolkové ministerstvo dopravy zveřejnilo už v loňském roce 2024 návrh nařízení o dálkovém řízení. Zůstává však zatím s otazníkem, zda se díky tomu dálkově řízená vozidla stanou realitou i na německých silnicích.
Největšího pokroku v této technologii zatím dosáhly USA, Čína a možná trochu překvapivě i Izrael. V zámoří už není dálkové řízení vozidel žádné sci-fi. V USA už společnosti jako Waymo a Cruise provozují komerční služby v některých městech se zaměřením na robotaxi. Robotaxi hodlá letos na prahu léta zprovoznit také Elon Must se svou Teslou. Čína silně investuje do infrastruktury na dálkové řízení a intenzivně testuje technologii v logistických a průmyslových areálech. Postupně nicméně chce dálkově řízená auta zapojit na komerční bázi do běžného provozu na silnicích v rámci mobility (taxi, sdílená auta, doručování apod.). Další zajímavý hráč je Izrael: jeho motivace na vývoji technologie je hlavně vojenského rázu: hodlají dálkově řízená vozidla různého druhu využívat v nebezpečných zónách pro práci i dopravu, nebo také pro humanitární mise či evakuaci.
Výzvy pro pojišťovny
I když Evropa postupuje pomaleji než USA či Čína, dálkově řízená vozidla jsou nepochybně součástí budoucnosti mobility. Pro jejich úspěch bude klíčové získat důvěru veřejnosti a vytvořit odpovídající regulatorní rámec. A také připravit pojistný trh na nová rizika a příležitosti, které tato technologie přinese. Bude třeba vyřešit otázky odpovědnosti při nehodách, dostupnosti potřebných dat k posouzení škodního děje, ošetřit kybernetická rizika a stanovit nové modely oceňování rizik. Zatímco klasické autopojištění pracuje s profily řidičů, u dálkově řízených vozidel bude klíčová spolehlivost technologie a kvalita připojení.
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
21.05.2025 Nepodceňujme pojištění vážných chorob
20.05.2025 Samsung srazil cenu svého nejlepší telefonu.
19.05.2025 Láká vás dodatečný příjem? Zjistěte, jak…
Okénko investora
Miroslav Novák, Citfin
Proč se akciové trhy tak rychle oklepaly z dubnového propadu?
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Kubánský rum v ohrožení? Produkce kubánského cukru na historickém minimu
Petr Lajsek, Purple Trading
Benzín je nejlevnější za 4 roky! Zastaví dražší ropa pád cen pohonných hmot?
Štěpán Křeček, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Fed ponechává sazby beze změny, trhy reagují opatrně a zlato osciluje kolem rekordních hodnot
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Špirit, Bidli
Alena Kastnerová, Direct Family
Pojištění na školu v přírodě: Klid pro rodiče, jistota pro děti
Miren Memiševič, Skupina Klik.cz
Lukáš Raška, Portu
Základní fakta o finančních trzích, která by měl znát každý investor
Jaroslav Rada, Česká síť
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Každý třetí úraz se stane při sportu. Jste na to připraveni?
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Nová éra HR: V roce 2024 uspěje ten, kdo dokáže přesvědčit talenty z konkurenčních firem