Dovozy ojetých osobních
aut začaly letos meziročně prakticky stagnovat. Po lednu a únoru, kdy ještě pokračoval několikaletý pokles počtu dovezených
aut, došlo v březnu k obratu a díky tomu činil meziroční
propad za celé čtvrtletí jen 0,8 %, zatímco loni ve stejném období to bylo 11,9 %. Celkově se letos dovezlo do České republiky 34 464 ojetých osobních vozidel, což je jen o 273 ks méně než v prvním kvartálu loňského
roku.
Průměrné stáří dovezených
aut činilo 10,5
roku, což je nepatrně více než loni. Podíl aut starších 10
let činil 49,35 % a podíl aut starších 15 let dosáhl 23,38 %.
Nezvýšilo se však jen stáří vozidel dovezených v letošním roce, ale všech, která byla na českém trhu
ojetých automobilů prodávána, a to z 9,2 let na 9,4 roku. Důvodem bylo zejména vyšší stáří ojetých aut s českým původem, která ještě loni vykazovala v průměru jen 7,3 roku, zatímco letos se jejich
průměrný věk vyšplhal na 7,8 roku.
Inzertní nabídka se letos meziročně snížila o 6,8 %. Navzdory tomu se však zvýšila průměrná
doba prodeje o 3 dny na 67 dní. Spolu s narůstajícím stářím vozidel narostly oproti loňskému roku i průměrně najeté kilometry, a to o 4 000 km na 151 000 km. Zároveň také došlo k
poklesu průměrné ceny o 7 500
Kč na 287 000
Kč, tedy o 2,5 %. Velké zlevnění přitom zaznamenaly zejména starší elektro vozy, jejichž
technologie v důsledku rychlého vývoje zastarává. Mezikvartálně se ceny zvýšily v průměru o 1,1 %, což je v průměru o 3 000
Kč.
A právě
elektroaut na českém trhu stále přibývá. Jejich podíl meziročně
vzrostl z 0,88 % na 2,19 %. Sice se nejedná na první
pohled o významné
procento, ale znamená to, že každé 46. prodávané auto má pohon čistě na
elektřinu. Stejně jako loni i letos převažovala mezi prodávanými ojetými auty ta s naftovým motorem (47,80 %). Podíl aut s motorem na
benzín dosáhl 46,03 %.
Podíl ojetých aut, která mají v inzerci uvedený tuzemský původ, začal opět klesat. I přesto si však tato auta drží stále většinu. Jejich výskyt v inzerci dosáhl letos 52,7 %, což je ale o 1,72
procentního bodu méně než ve stejném období loňského roku. Vzhledem k tomu, že zároveň neustále klesají i počty nově dovezených ojetých aut ze zahraničí, je zřejmé, že se o trochu více přeprodávají auta dovezená ze zahraničí v dřívějších letech. Podíl ojetých vozidel, u nichž prodejci uvádějí
německý původ, zůstává meziročně beze změny na necelých 19 %.
V prvním kvartálu letošního roku byly nejprodávanějšími modely již tradičně
Škoda Octavia a
Škoda Fabia následované modelem
Škoda Superb. Deset nejprodávanějších modelů ojetých vozů tvořilo 30,55 %, což je o něco méně než loni a hovoří to o mírné a postupné diverzifikaci trhu, neboť i loni došlo k mírnému meziročnímu
poklesu jejich podílu. Podíl vozů značky
Škoda v
TOP 10 dosáhl 19,72 % a podíl vozů celého
koncernu Volkswagen činil 26,44 %.
Mírně snižující se podíl vozidel s tuzemským původem se projevil na snížení podílu vozidel
Škoda Fabia z 5,77 % loni na 5,10 % letos. Naopak došlo k mírnému nárůstu podílu vozů
Hyundai i30 (Z 1,54 % na 1,74 %) a poklesu podílu modelů
BMW řady 3 (z 1,17 % na 1,06 %). Podíl vozů
Škoda Rapid klesá dlouhodobě kvůli tomu, že se již dlouhou dobu nevyrábí.
V
ČR se v letošním roce prodávalo 22,80 % vozidel bez platné
STK, což je meziročně o 0,67
procentního bodu méně, tedy téměř beze změny.
U jednotlivých barev ojetých vozidel, která se nejčastěji prodávají, dochází jen k velmi nevýznamným změnám. Letos došlo meziročně ke snížení podílu stříbrných aut (z 8,14 % na 7,04 %), čímž se červená auta dostala z hlediska podílu před stříbrná, což je pro český trh velmi atypické. Nejprodávanějšími však byly opět vozy šedé (22,41 %) následované bílými (20,03 %) a dále černými (rovných 18 %).
První majitel byl uveden v inzerci u 45,41 % vozidel, což představuje mírný pokles o necelý procentní bod oproti stejnému období loňského roku. Ve skutečnosti je to ale pravda jen zhruba u třetiny těchto aut a jedná se tak o častou klamavou praktiku.
Podíl osobních ojetých aut, u kterých je v inzerci uváděno, že nebyla v minulosti havarovaná, dosahoval v prvních třech měsících letošního roku 99,35 %. Reálný podíl vozidel, která nebyla v minulosti havarovaná, je však výrazně nižší. Například v případě pětiletých aut je podle statistik poškozeno zhruba 25 % z nich. Může se jednat o banální výměnu nárazníku, ale také o větší havárii. V případě desetiletých aut je po havárii už 60 % z nich. Zatajování havárií patří mezi nejčastější nekalé praktiky při prodeji ojetých aut.
Cebia, spol. s r.o., je leader na trhu v prověřování původu a historie vozidel. Od založení až do roku 2021 byla ve vlastnictví původních zakladatelů. V roce 2021 se stala součástí českého technologického holdingu EAG spadající pod českou investiční skupinu Portiva, jež je největším soukromým poskytovatelem automotive softwaru v Česku i na Slovensku, a která mimo jiné vlastní i prodejce ojetých vozů Carvago a softwarové platformy TEAS a Autosoft.
Společnost dlouhodobě pomáhá motoristům s bezpečným nákupem ojetých vozidel. Cebia nabízí vedle komplexní služby AUTOTRACER, která je dostupná on-line na www.zkontrolujsiauto.cz, řadu dalších služeb pro identifikaci vozidel, prověřování původu a originality vozidel.
Společnost Cebia je držitelem certifikátu jakosti dle normy ISO 9001:2015.
Více informací na: https://cz.cebia.com/