Invaze čínských aut do ČR: fakta a čísla roku 2025
O invazi čínských automobilů do Evropy, ale také do ČR, se o jako hotové věci už mluví dlouho. V posledních týdnech dokonce ještě intenzivněji, ale zatím se tato invaze, s výjimkou značky MG, nijak moc neprojevila v registracích nových vozidel. To by se ale mělo ještě letos změnit.
Doposud jen osamělé MG
Až do letoška byla u nás z čínských výrobců etablovanou jen značka MG, patřící do koncernu SAIC, která začala oficiálně prodávat auta této provenience v roce 2022 a překonávat tak ne vždy pozitivní představy a povědomí českých zákazníků.
Během tří let se MG dokázala prosadit a letos po třech měsících se dokonce vypracovala prodejem 1319 vozů na výbornou jedenáctou příčku české hitparády, když loni byla s 4101 registracemi třináctá. To je nesporný úspěch. U ostatních čínských značek, kterých bylo např. loni na českém trhu už registrováno celkem 17, zatím k žádným významnějším prodejním průlomům nedošlo. Na českém trhu se s výjimkou Dongfengu objevovaly spíše jen jako exoti v malých množstvích prostřednictvím individuálních dovozů, někdy prezentovaných i jako oficiální import, ale bez zázemí výrobců.
Konečně víc velkých hráčů
Letos ohlásily oficiální vstup na český trh hned tři velké čínské automobilové koncerny. Nejdříve to byl Chery s dvojicí značek Omoda a Jaecoo (do konce března zaregistrovaly v ČR po osmi vozech).
Ani ne týden poté se oficiálně prezentoval největší z čínských výrobců – BYD, který ale sází hlavně na elektromobilitu. Tato značka loni registrovala 22 vozů, zřejmě formou individuálních dovozů a letos zatím jen dva, i když na internetu probíhá už nějaký čas s vozy BYD rozsáhlá reklamní kampaň. Od února avizuje letošní zahájení prodeje také koncern BAIC (tato značka loni registrovala tři auta a letos 16).
Dongfeng a ostatní
Trochu méně čitelný a roztříštěný, ale prodejně relativně úspěšnější se zatím zdá být vstup importu automobilů koncernu Dongfeng, nabízející automobily značek Dongfeng (loni 50, letos po třech měsících 26 vozů), DFSK (18/0), Voyah (2/14), Forthing (79/17) a Joyear (86/42). Dongfeng je také známý např. spoluprací s automobilkami Dacia, Nissan, Peugeot, Citroën či Honda.
Do výčtu ještě stojí za uvedení automobily SWM, montované v Itálii z čínských dílů (s registracemi 38 loni a 11 letos) a v poslední době se snažící o prosazení značky Xpeng a Nio.
Samostatnou kapitolou jsou ještě automobily, hlavně elektromobily nečínských značek, jako např. Tesla, Volvo – vyráběné v rámci koncernu Geely, Honda, ale také VW či Dacia Spring a další.
Zvedá se čerstvý a nebezpečný vítr
Dá se předpokládat, že oficiální vstup dalších čínských importérů přinese na český trh mnohé změny. Čínská auta jsou moderní, kvalitně vyráběná, a především budou za víc než konkurenceschopné ceny. Až na značku BYD, preferující elektromobily, tvoří základ nabídky modely s benzinovými spalovacími motory a elektromobily jsou spíše doplňkem nabídky. Je jisté, že až dojde k předpokládanému prodeji ve velkém, budou zákazníci nové čínské vozy a jejich benefity určitě srovnávat, což může pro některé evropské, ale i japonské a korejské výrobce znamenat nemalé problémy.
Zatímco se Evropa už skoro desetiletí „stará“ o své výrobce hlavně zbytečnou byrokracii, provázenou často těžko pochopitelnými regulacemi a zákazy, z Číny, jak se zdá přichází čerstvý vítr.
Víc uvidíme na podzim
Strategie vstupu velkých čínských výrobců na český trh může být pro někoho zpočátku méně pochopitelná a pomalá, ale v případě Číny se jedná o cílevědomého největšího světového hráče s roční produkcí větší, než má celá Evropa a Severní Amerika dohromady. Takového proto nelze podceňovat. Letošek bude na českém automobilovém trhu určitě rokem nástupu velkých změn. Nechme se překvapit.
Karel Beránek
Svaz dovozců automobilů
Svaz dovozců automobilů (SDA) byl ustaven 1. 4. 1994 s působností pro Českou republiku jako samostatné dobrovolné zájmové sdružení právnických osob ve smyslu Občanského zákoníku §20, písm. f). Navázal tak na stejnojmenné sdružení, které vzniklo k 1. 1. 1992 s působností pro bývalou ČSFR při Sdružení automobilového průmyslu jako samostatná divize dovozců automobilů.
Posláním SDA, jako sdružení právnických subjektů působících v oblasti dovozu a obchodu se silničními vozidly v ČR, i servisních služeb k nim, je především systematické zvyšování úrovně prodejů a poskytovaných služeb zákazníkům prosazování a hájení společných i individuálních zájmů členů, pokud nejsou vzájemně v rozporu a vzájemná informovanost i podpora v duchu korektní volné soutěže na trhu.
Více informací na: https://portal.sda-cia.cz/
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Kalendář jmen 2025 - svátky
- Kalendář 2025
- Prázdniny 2024/2025 nezveřejněny
- Prázdniny 2025/2026 nezveřejněny
- Státní svátky Duben 2025
- Kalendář jmen Březen 2025 - svátky
- Kalendář jmen Únor 2025 - svátky
- Kalendář jmen Duben 2025 - svátky
- Státní svátky 2025
- Výpočet čisté mzdy v roce 2021 i v předchozích letech, změny v roce 2021
- Daňové přiznání v roce 2020 i za rok 2019. Změny kvůli koronaviru, platby daní 2020, vysvětlení pojmů i povinností, formuláře zdarma.
- Kalkulačka DPH - výpočet DPH pro rok 2019 i pro roky 1993-2018
Prezentace
25.04.2025 Vyšší spoluúčast přinese zajímavé výhody u…
16.04.2025 5 Xiaomi telefonů, které jsou teď v Česku za…
16.04.2025 Jak investovat v době nejistoty?
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Miroslav Novák, Citfin
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Trump rozvířil vody na komoditním trhu. Bude Brazílie vítězem?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Ali Daylami, BITmarkets
Okénko finanční rady
Karel Šultes, Skupina Klik.cz
Většina motorkářů nemá havarijní pojištění. Se vzrůstajícími náklady riskují vysoké výdaje ze svého
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak rychle našetřit na letní dovolenou? Jde to, když víte jak
Alena Kastnerová, Direct Family
Pojištění mazlíčků od Direct pojišťovny: Chraňte svého psa či kočku bez zbytečných výdajů
Marek Pokorný, Portu
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex duben 2025: Index se urputně drží nad 5 %, nejlepší sazby jsou u tříleté fixace
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Každý třetí úraz se stane při sportu. Jste na to připraveni?
Jaroslav Rada, Česká síť
Jak velká fotovoltaická elektrárna je vhodná pro rodinný dům?
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz