Auto Moto  |  11.04.2025 11:39:40

Invaze čínských aut do ČR: fakta a čísla roku 2025

O invazi čínských automobilů do Evropy, ale také do ČR, se o jako hotové věci už mluví dlouho. V posledních týdnech dokonce ještě intenzivněji, ale zatím se tato invaze, s výjimkou značky MG, nijak moc neprojevila v registracích nových vozidel. To by se ale mělo ještě letos změnit.

Doposud jen osamělé MG

Až do letoška byla u nás z čínských výrobců etablovanou jen značka MG, patřící do koncernu SAIC, která začala oficiálně prodávat auta této provenience v roce 2022 a překonávat tak ne vždy pozitivní představy a povědomí českých zákazníků.

Během tří let se MG dokázala prosadit a letos po třech měsících se dokonce vypracovala prodejem 1319 vozů na výbornou jedenáctou příčku české hitparády, když loni byla s 4101 registracemi třináctá. To je nesporný úspěch. U ostatních čínských značek, kterých bylo např. loni na českém trhu už registrováno celkem 17, zatím k žádným významnějším prodejním průlomům nedošlo. Na českém trhu se s výjimkou Dongfengu objevovaly spíše jen jako exoti v malých množstvích prostřednictvím individuálních dovozů, někdy prezentovaných i jako oficiální import, ale bez zázemí výrobců.

Konečně víc velkých hráčů

Letos ohlásily oficiální vstup na český trh hned tři velké čínské automobilové koncerny. Nejdříve to byl Chery s dvojicí značek Omoda a Jaecoo (do konce března zaregistrovaly v ČR po osmi vozech).

Ani ne týden poté se oficiálně prezentoval největší z čínských výrobců – BYD, který ale sází hlavně na elektromobilitu. Tato značka loni registrovala 22 vozů, zřejmě formou individuálních dovozů a letos zatím jen dva, i když na internetu probíhá už nějaký čas s vozy BYD rozsáhlá reklamní kampaň. Od února avizuje letošní zahájení prodeje také koncern BAIC (tato značka loni registrovala tři auta a letos 16).

Dongfeng a ostatní

Trochu méně čitelný a roztříštěný, ale prodejně relativně úspěšnější se zatím zdá být vstup importu automobilů koncernu Dongfeng, nabízející automobily značek Dongfeng (loni 50, letos po třech měsících 26 vozů), DFSK (18/0), Voyah (2/14), Forthing (79/17) a Joyear (86/42). Dongfeng je také známý např. spoluprací s automobilkami Dacia, Nissan, Peugeot, Citroën či Honda.

Do výčtu ještě stojí za uvedení automobily SWM, montované v Itálii z čínských dílů (s registracemi 38 loni a 11 letos) a v poslední době se snažící o prosazení značky Xpeng a Nio.

Samostatnou kapitolou jsou ještě automobily, hlavně elektromobily nečínských značek, jako např. Tesla, Volvo – vyráběné v rámci koncernu Geely, Honda, ale také VW či Dacia Spring a další.

Zvedá se čerstvý a nebezpečný vítr

Dá se předpokládat, že oficiální vstup dalších čínských importérů přinese na český trh mnohé změny. Čínská auta jsou moderní, kvalitně vyráběná, a především budou za víc než konkurenceschopné ceny. Až na značku BYD, preferující elektromobily, tvoří základ nabídky modely s benzinovými spalovacími motory a elektromobily jsou spíše doplňkem nabídky. Je jisté, že až dojde k předpokládanému prodeji ve velkém, budou zákazníci nové čínské vozy a jejich benefity určitě srovnávat, což může pro některé evropské, ale i japonské a korejské výrobce znamenat nemalé problémy.

Zatímco se Evropa už skoro desetiletí „stará“ o své výrobce hlavně zbytečnou byrokracii, provázenou často těžko pochopitelnými regulacemi a zákazy, z Číny, jak se zdá přichází čerstvý vítr.

Víc uvidíme na podzim

Strategie vstupu velkých čínských výrobců na český trh může být pro někoho zpočátku méně pochopitelná a pomalá, ale v případě Číny se jedná o cílevědomého největšího světového hráče s roční produkcí větší, než má celá Evropa a Severní Amerika dohromady. Takového proto nelze podceňovat. Letošek bude na českém automobilovém trhu určitě rokem nástupu velkých změn. Nechme se překvapit.

Karel Beránek

11.04.2025 Autodealers

Svaz dovozců automobilů

Svaz dovozců automobilů (SDA) byl ustaven 1. 4. 1994 s působností pro Českou republiku jako samostatné dobrovolné zájmové sdružení právnických osob ve smyslu Občanského zákoníku §20, písm. f). Navázal tak na stejnojmenné sdružení, které vzniklo k 1. 1. 1992 s působností pro bývalou ČSFR při Sdružení automobilového průmyslu jako samostatná divize dovozců automobilů.

Posláním SDA, jako sdružení právnických subjektů působících v oblasti dovozu a obchodu se silničními vozidly v ČR, i servisních služeb k nim, je především systematické zvyšování úrovně prodejů a poskytovaných služeb zákazníkům prosazování a hájení společných i individuálních zájmů členů, pokud nejsou vzájemně v rozporu a vzájemná informovanost i podpora v duchu korektní volné soutěže na trhu.

Více informací na: https://portal.sda-cia.cz/

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář








Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2025

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688